تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار
1400/6/10 چهارشنبه حجت الاسلام و المسلمین رهدار تبیین کرد؛ دستاوردهای مقاومت در مسیر تحقق تمدن اسلامی رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه مقاومت عامل ایجاد اقتدار و تحقق استقلال و آزادی است، گفت: بدون اقتدار و استقلال تمدن سازی ممکن نخواهد بود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار، ردیس مؤسسه فتوح اندیشه، ظهر امروز در نشست علمی «مقاومت و تمدن» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه نمی‌توان ابعاد انقلاب اسلامی را تنها شفاهی برای دنیا توضیح داد، گفت: برای اینکه مباحث مربوط به انقلاب اسلامی به صورت مکتوب به دنیا ارائه شود طرح کتابی ریخته شد که اندیشمندان مختلفی نگارش ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی را عهده دار شدند.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که بخش مقاومت به عنوان یک دستاورد تمدنی را در کتاب مذکور بنده بنویسم و در این موضوع متوجه شدم غفلت جدی از مصادیق تمدنی گفتمان مقاومت صورت گرفته است اگرچه ابعاد گسترده و ویژه‌ای در حوزه تمدنی در بستر مقاومت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس در زمان انجام عملیات‌ها و دفاع از کشور فرصت ارائه مباحث نظری دفاع مقدس وجود نداشت و پس از دفاع مقدس فعالیت‌های نظری و علمی در این زمینه صورت گرفت، عنوان کرد: در ماجرای مبارزه با داعش در دهه گذاشت نیز ماجرا بر همین قرار بود، تا زمانی که مشغول جنگ با داعش بودیم عمده فکر ما صرف مدیریت عینی می‌شد و کمتر مجال بحث‌های نظری وجود داشت.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه افزود: در مسأله مقاومت دو جنبه آن به صورت پررنگ‌تر در بحث تمدنی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، یکی اینکه وجه سخت مقاومت و دستاوردهای تمدنی آن را مورد سنجش قرار دهیم و دیگری این است که وجه نرم مقاومت و دستاوردهای تمدنی آن در این عرصه را مود توجه قرار بدهیم.


هدف دشمن از جنگ تحمیلی ساقط کردن یا دگرگونی اهداف نظام اسلامی بود

وی هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با داعش در غرب آسیا را دو بستر مهم بررسی وجه سخت مقاومت در بستر تمدن اسلامی عنوان کرد و گفت: منظور از وجه سخت مقاومت، مباحث رویارویی آشکار رزمندگان در عرصه نظامی با دشمنان است، دستاوردهای تمدنی این عرصه بسیار زیاد بوده است و روح مشترکی در هشت سال دفاع مقدس و جنگ با داعش وجود دارد.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه هدف از جنگ تحمیلی ساقط کردن نظام اسلامی در ایران بود، تصریح کرد: هدف دوم این بود که اگر نشد نظام را ساقط کنند قلب ماهیت صورت بگیرد، یعنی اهداف نظام اسلامی در جهت تأمین اهداف نظام سلطه تغییر پیدا کند، زمان آغاز دفاع مقدس کشور ما نیروی نظامی منسجم و قدرت مندی نداشت و ارتش نیز با مشکلاتی مواجه بود.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه ادامه داد: در زمان دفاع مقدس الگوها و تربیت ارتش مربوط به دوران طاغوت بود و ضعف‌هایی داشت، در یک پروسه هشت ساله ارتش با مبانی و روح انقلاب اسلامی آمیخته شد و بسیاری از دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس و حماسه‌های آن دوران معلول ارتش بوده است، در کنار ارتش یک نیروی جوان انقلابی مردمی به نام بسیج و سپاه شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این نیروی مردمی به اقتضای نیاز جنگ خیلی زود سازماندهی و تبدیل به یک نهاد ساختارمند شد و بسیار موفق عمل کرد، یکی از دستاوردهای دفاع مقدس این بود که نیروی نظامی منسجم، توانمند و با تجربه‌ای در کشور ما شکل گرفت که علیرغم تحریم‌های غیرانسانی و همه فشارها تبدیل به یک نیروی قابل رقابت با نیروهای نظامی دنیا شده بود.


اقتدار؛ دستاورد بزرگ مقاومت

حجت الاسلام رهدار به رشد دستاوردهای نظامی کشور علیرغم تحریم‌ها و فشارها اشاره کرد و گفت: امروز یکی از عرصه‌های پیشرفت و رقابت ما با دنیا بستر دستاوردهای نظامی است، این موضوع اقتدار تمدنی را برای ما پدید اورده است، هیچ تمدنی بدون اقتدار نمی‌تواند تداوم خود را تضمین کند و هشت سال دفاع مقدس به نحو قابل اطمینانی این تداوم را برای ما ضمانت بخشیده است.

وی با اشاره به عدم توانایی ورود دشمنان به جنگ نظامی با کشور به دلیل هزینه‌های سنگین و اقتدار کشور در مقابل مهاجمین، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای عجیب دفاع مقدس وجود پربرکت شهدا و خانواده معظم شهدا است، درحالی که خانواده‌های سربازان کشته شده آمریکایی در این کشور تجمع می‌کردند و علیه حکومت شعار می‌دادند خانواده معظم شهدا سینه چاک انقلاب اسلامی می‌شوند و این موضوع برای نظام سلطه قابل تببین و قابل درک نبوده است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه افزود: 200 هزار شهید تبدیل به یک سرمایه ارزشمند و کارآمد برای کشور ما شده است و مردم ما امروز همه ناملایمات را با اتکا به این سرمایه عظیم و سنگین تحمل می کنند، در هشت سال مبارزه با داعش هم به گونه دیگری از دستاوردهای تمدنی دست پیدا کردیم.


مقاومت بنیان‌های تمدنی کشور را تقویت کرده است

وی خاطرنشان کرد: این دستاوردها و تجربه‌ها در حال تقویت بنیان‌های تمدنی جامعه و کشور ما است، خیلی از کشورهایی که در خیز تمدنی عقب مانده هستند به دلیل نداشتن این دستاوردها و سرمایه‌ها است، در مبارزه با داعش دستاوردهای گسترده‌ای در حوزه تمدنی برای ما کسب شد و این حاصل مقاومت است.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه محوریت دشمن در جنگ مقاومت با اسرائیل بوده است، تصریح کرد: رشد ما در عرصه نظامی برای ما بار تمدنی و دستاوردهای تمدنی داشته است، تکنولوژی و رشد تکنولوژیک یکی از مظاهر تمدنی است، در کنار آن اقتدار از مسائل مهم حوزه تمدنی است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه مقاومت را تأمین کننده عزت کشور توصیف کرد و گفت: مهم ترین دستاورد معنوی و نرم گفتمان مقاومت برای ما خودباوری و عزت نفس عمومی است، امام خمینی می‌فرمایند انقلاب اسلامی کاری کرد که ملت‌ها خودشان را باور کنند و غربی‌ها کاری کرده بودند که مسلمانان باور به خود را از دست بدهند و بپذیرند در حل مشکلات خود ناتوان هستند.


استقلال، عزتمندی و محبوبیت از نتایج مقاومت است

وی در ادامه به عزتمندی مردم ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: هر قومی مزه آزادی و عزت و استقلال را تجربه کند حاضر است برای حفظ این دستاورد هزینه بدهد و ولو اینکه هزینه حفظ این دستاورد جان باشد، امروز ملت ما و کشورما در حال تحمل هزینه‌های این دستاورد مهم تمدنی است.

حجت الاسلام رهدار استقلال، عزتمندی و محبوبیت را از مهمترین دستاوردهای مقاومت برشمرد و اظهار کرد: هیچ کشور و قومی نمی‌تواند بدون داشتن استقلال به تمدن زایی برسد، قطعا برای ایجاد تمدن نوین اسلامی باید استقلال داشته باشیم و اصلا چون مستقل هستیم توان ایجاد تمدنی برای خود خواهیم داشت وگرنه بدون استقلال دستاوردی نیز وجود نخواهد داشت.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه ادامه داد: ژاپن در عصر حاضر یک تمدن نیست و دیگر کسی از تمدن ژاپنی حرف نمی‌زد، امروز همه چیز ژاپن از تمدن غرب ارتزاق می‌کند و همین موضوع ارزش‌های تمدنی را از ژاپن گرفته است، امروز روح تمدن غربی بر حاکم استوار است و دیگر خبری از تمدن ژاپنی نیست، استقلال یکی از پیش شرط‌های خیز تمدنی است و هیچ کشور وابسته‌ای قادر به تولید تمدن نیست.


جریان مقاومت معطوف به آزادی است

وی خاطرنشان کرد: مقاومت یک تمدن و پیشینه تمدنی و سازوکار تمدنی است، کسانی که اهل حریت و آزادی هستند اهل مقاومت خواهند بود و حاضر به پذیرش یک تمدن بیگانه نیستند، جریان مقاومت معطوف به آزادی است و می‌جنگد و مقاومت می‌کند و جریان مقاومت معطوف به آزادی است، مقاومت برای دستیابی به آزادی شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه ما عزت و آزادی و الگوی عدالت را به جهان صادر کردیم، تصریح کرد: امروز آزادی و عزت ما حاصل مقاومت ما است و در حال صدور آن به جوامع دیگر هستیم، مادامی که آزادی و عزت و استقلال نباشد امکان تمدن سازی وجود ندارد و خیز تمدنی ما مرهون این مقاومتی است که داشته‌ایم، اگر جریان مقاومت نبود به این دستاوردها نمی‌رسیدیم یا خیلی کند در مسیر آن قرار می‌گرفتیم.


مشاهده در خبرگزاری رسا
 


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 1688
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما