تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم، مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
1400/4/23 چهارشنبه مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ لزوم حضور توأمان نگاه اصلاح گری و رفتار حرفه ای/ امکان ارتباط مستقیم اینترنتی کارکنان با مدیران دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام والمسلمین مخدوم با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان(علیه السلام) مبنی بر لزوم هر شخص به شناخت جایگاه و حیطه وظایف و حدود خود، به بحث درباره سؤال معمول «چرا وضع به این صورت است» و راهکار رسیدن به پاسخ در سازمان ها پرداخت و با ذکر صفات انسان های حرفه ای، گفت: نگاه اصلاح گری باید توأم با یک رفتار حرفه ای باشد و همه ما باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم، مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در جلسه اداری بر خط شعبه اصفهان، با ببان اینکه دانشمند، کسی است که حدود خود را به خوبی بشناسد، گفت: این کلام نورانی امیر مؤمنان(ع) نشان می دهد که برای جهل یک انسان همین کافی است که حوزه وظایف و مأموریت خود را به شکل مطلوب نشناسد.

 سؤال «چرا وضع به این صورت است» در حوزه سازمانی
وی با اشاره به اظهار نظرهای افراد مختلف، درباره عموم مسائل جامعه و این سؤال همیشگی که «چرا وضع به این صورت است»، ادامه داد: این موضوع در مسائل روزمره، مناسبات مهم و حوزه سازمانی وجود دارد و می خواهم تا به این سؤال در حوزه سازمانی بپردازم.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه در اغلب موارد، اگر هم راه حل و جوابی برای این سؤال خود پیدا می کنیم، آن راه حل و جواب برای دیگران است و این در حالی است که انسان ها در اختیار یکدیگر دخالتی ندارند و هر شخصی نهایتاً می تواند به وظایف خود عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین مخدوم با بیان اینکه پاسخ به سؤال «چرا وضع به این صورت است» به خصوص در چالش های اجتماعی و سازمانی جواب های متعددی پیدا می کند، اظهار داشت: معمولاً این سؤال زمانی ایجاد می شود که انسان ها اشکالات و کاستی هایی را در کار مشاهده کرده اند که نمی خواهند آن کاستی ها وجود داشته باشند و معمولاً هم این سؤالات می تواند زمینه رفع کاستی و نشانه یک دغدغه و دوست داشتن باشد.


الگوی مقصریابی در پاسخ به «چرا وضع به این صورت است»
وی ابراز داشت: هر چه مدل های جامعه، بزرگ تر و پیشرفته تر می شود، عوامل دخیل در این موضوع هم پیچیده تر می شود و ما خیلی وقت ها با انسان هایی مواجه می شویم که به این سؤالات، جواب های کلی و مبهم می دهند که البته راحت ترین کار است و معمولاً هم این قبیل از افراد، همه تقصیرات را بر گردن یک نفر می اندازند و از الگوی مقصریابی استفاده می کنند.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تا مشکل پیچیده را واکاوی نکنیم، نمی توانیم راه حلی هم برای آن ارائه دهیم، گفت: معمولاً از عباراتی نظیر« ما ایرانی ها در کل تاریخ این مشکل را داشته ایم» و « این فرهنگ ما ابرانی ها است که اینگونه هستیم» استفاده می کنیم که البته این اظهار نظرات، کاملاً هم بی جا نیست و این موضوعات، سهمی در بروز کاستی ها دارند، اما همه واقعیت نیستند.


ارتباط «مهارت های حرفه ای گری» با کلام نورانی امیر مؤمنان(ع)
حجت الاسلام والمسلمین مخدوم با اشاره مجدد به روایتی از امیر مؤمنان(ع) مبنی بر لزوم هر شخص به شناخت قدر و موقعیت و جایگاه خود، اظهار داشت: در دنیای امروز، موضوعی به نام «مهارت های حرفه ای گری» وجود دارد که در هر شغلی به کار می روند و باید بدانیم که هر کسی در هر موقعیتی که قرار دارد، چه کارشناس و چه نیروی خدماتی، می تواند حرفه ای یا غیر حرفه ای رفتار کند.

وی درک دقیق از موقعیت و تلاش برای بهترین بودن در آن موقعیت را بسیار مهم دانست و ابراز داشت: همواره در همه فعالیت های ما یک سری کاستی ها و چالش هایی وجود دارد که حتماً هم باید برای رفع آن ها تلاش کنیم که این تلاش ها نشانه سلامت سازمان و سلامت اخلاق حرفه ای کارکنان است.


پیشگیری از آسیب های پاسخ به «چرا وضع به این صورت است»
مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اصلاح سازمان، موضوعی است که سر جای خود قرار دارد، اما ما باید در گام اول تلاش کنیم تا حرکات و رفتار خود را برای رفع آن کاستی ها اصلاح کنیم، اینکه همواره دیگران را متهم کنیم و قصور و تقصیرات را به دیگران مرتبط کنیم، نمی تواند راه حل باشد، البته باید این موارد را بدانیم و ببینیم و بگوییم، اما با طرح این موضوعات، خود و دیگران را رنج ندهیم و خود و سازمان را تضعیف نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مخدوم با بیان اینکه نگاه اصلاح گری ما باید توأم با یک رفتار حرفه ای باشد، اظهار داشت: باید بتوانیم شرایط بهینه را فراهم کنیم.


ویژگی های افراد حرفه ای در سازمان/ توانایی حل مسأله در افراد حرفه ای
وی انسان های حرفه ای را افرادی دارای جذابیت دانست و گفت: افراد حرفه ای به لحاظ ذهنی گشودگی و نظم در عملکرد دارند، رفتار و کلام آن ها بر دیگران تأثیرگذار است، انعطاف پذیر هستند،خوب گوش می دهند، شبکه ایجاد می کنند و قابل اعتماد هستند و این ویژگی ها از کمیاب ترین ویژگی های خلقی در زمانه فعلی محسوب می شوند.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اعتماد، سرمایه بسیار بزرگی است، ابراز داشت: اعتماد، یک روزه به دست نمی آید و به صورت دستوری حاصل نمی شود و انسان های حرفه ای در مسیری در طول زمان حرکت می کند که اعتماد دیگران را جلب کنند و به توانایی حل مسأله برسند.

حجت الاسلام والمسلمین مخدوم افزود: توانایی حل مسأله فقط این نیست که ما مشکل را ببینیم و آن را تبدیل به مسأله کنیم، بلکه باید تلاش هایی برای حل مسأله انجام شود و توانایی هایی در این زمینه وجود داشته باشد.


حرفه ای شدن؛ یک پله برای رسیدن به سلامتی بیشتر
وی حرفه ای شدن را یک پله برای رسیدن به سلامتی بیشتر دانست و تصریح کرد: همانگونه که ما برای رفع بیماری ها تلاش می کنیم و به دنبال درمان هستیم، بکوشیم تا اگر نقاط ضعفی مانند آستانه تحمل پایین داریم، آن ها را رفع کنیم و برای سلامتی بیشتر هزینه کنیم.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما به صورت جدی به خودشناسی و خودآگاهی نیاز داریم، اظهار داشت: اگر ظرفیت های خود را بشناسیم و قدر خود را بهتر بدانیم، آن وقت حدود خود را هم می دانیم و تدثیرگذاری بیشتری را در حوزه وظایف خود خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مخدوم با اشاره به چالش های بودجه ای دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: قرار بر تقدیر از کارکنان و اهدای هدایایی در این زمینه بود که وجود برخی مشکلات، سبب تأخیر در این مهم شد و هرچند قصور و تقصیری در این زمینه صورت نگرفت، اما به سهم خود از همه عزیزان، عذرخواهی می کنم.


سامانه اینترنتی برای ارتباط مستقیم کارکنان با مسؤلان دفتر تبلیغات اسلامی و ارائه نظرات و پیشنهادات
وی با تشکر از ابراز لطف و پیام های کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اظهار داشت: هر کدام از عزیزانی که نکته و انتقاد و پیشنهادی دارند، در خدمت آن ها هستم و می توانند از طریق سامانه اینترنتی که برای دسترسی کارکنان به رئیس و معاونان دفتر تبلیغات اسلامی ایجاد شده است، مطالب خود را بیان کنند و ما هم این مطالب را خواهیم دید و از آن ها استفاده می کنیم.


 


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 1486
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما