تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1400/4/15 سه‌شنبه امامت جمعه؛ نقطه اتصال و پیوند حاکمیت و ملت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نهاد امامت جمعه نقطه اتصال و پیونددهنده حاکمیت و ملت در میدان فرهنگ و اجتماع است که باید با هدایت و راهبری فعالیت‌های فرهنگی مردمی، آنها را به سمت فعالیت‌های دارای اولویت سوق دهد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌های تبلیغی فرهنگی در جامعه نوین که با حضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه شهرستان‌های استان اصفهان برگزار شد، درباره نقش محوری ائمه جمعه در شهرها، اظهار داشت: در منظومه حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران، امام جمعه پیونددهنده دو جریان حاکمیت و ملت است. در این منظومه، مردم با لوازمی مثل انتخابات و با التزام به قوانین شرعی، جامعه را اداره می‌کنند.

وی افزود: در خصوص تعاملات سیاسی، انتخابات تقاطع حاکمیت و مردم است، یعنی مردم با شیوه‌ای مثل انتخابات نقش و سهم خود در اداره جامعه را دنبال می‌کنند. در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز در کشور ما، مدل و الگوی زیبایی مطرح شده که تعامل میان حاکمیت و ملت را در این زمینه به وجود می‌آورد، یعنی نقطه اتصال و ارتباط اراده ملت با حاکمیت در منظومه فرهنگ و اجتماع، نهادی به نام امامت جمعه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ما ظرفیت‌های مردمی خوبی در میدان فرهنگ داریم، مثل مساجد، بقاع متبرکه، آیین‌های زیارت و عزاداری، کانون‌های فرهنگی مساجد، پایگاه‌های بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد، هیئت‌های مذهبی و مؤسسات قرآنی که میدان بسیار بزرگی را شامل می‌شود و از طرف دیگر، نهادهایی در کشور وجود دارند که بخشی از آنها مستقیما متولی حوزه فرهنگ هستند و بخشی دیگر زمینه فرهنگی دارند، مثل شهرداری. حلقه اتصال برای ایجاد ارتباط میان این دو، نهاد امامت جمعه است.

وی ادامه داد: امام جمعه نماینده رسمی نظام در میان مردم و نماینده مردم در منظومه حاکمیت است. یکی از میدان‌هایی که در اختیار امام جمعه قرار دارد، نماز جمعه است و اگر بخواهیم اجتماعی را در کشور مثال بزنیم که به صورت مستمر و در یک فاصله زمانی ثابت تکرار می‌شود و هم مسئولان و هم مردم در آن حضور دارند، باید به نماز جمعه اشاره کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اصفهان بیان کرد: جایگاه و نقش امامت جمعه، نوعی استراتژی و راهبرد در اختیار ما قرار می‌دهد، مبنی بر اینکه امام جمعه در یک شهر یا استان رسالتی بر عهده دارد و آن این است که تا حد امکان حلقه واسط میان آن شبکه اجتماعی با این شبکه به هم پیوسته نهادی و ساختاری باشد و این دو را به هم مرتبط کند، بنابراین نقش ریاست شورای فرهنگ عمومی در هر شهرستان به امام جمعه آن داده می‌شود.

وی اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی صحن علنی راهبری، مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی است. در این شورا قرار نیست فقط تکلیف سازمان‌ها مشخص شود، بلکه باید به راهبری و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی مردمی نیز پرداخته شود و انصافا ضریب تأثیر این فعالیت‌ها به لحاظ کمی و کیفی بالاتر از دستگاه‌های فرهنگی است، چون بدنه جامعه را به دنبال خودش می‌کشد و حضور مردم در زیارتگاه‌ها و مراسم‌های عزاداری به خوبی گواه این موضوع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: این نقطه تعامل از سه زاویه صورت می‌گیرد؛ زاویه اول، جنبه حمایتی است. یعنی باید بتوانیم از بدنه ساختارهای رسمی زاویه‌های حمایتی کشف کنیم و به سمت مجامع و فعالیت‌های مردمی سوق دهیم. حمایت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد، ولی بعضا به صورت برابر توزیع نشده و به اولویت‌ها پرداخته نمی‌شود که در این خصوص می‌توان با سازوکار شورای فرهنگ عمومی و امامت جمعه، این مسئله را مدیریت کرد. زاویه دوم و مهم‌تر، نظارت‌هایی است که باید انجام شود. به هر حال در مواردی ممکن است تشکل‌های مردمی به سمت NGOهایی برود که آسیب‌زا باشد، یا اتفاقاتی که در منظومه کلان نظام مشکلات کم یا زیادی به وجود آورد.

وی تصریح کرد: در این خصوص تأکید می‌شود که ائمه جمعه حتما سامانه‌ها و جهت‌گیری‌های نظارتی را مدیریت کنند. گاهی نظارت‌ها جهت‌گیری خاص سیاسی پیدا می‌کند و اتفاقا منجر به این می‌شود که یک کار خوب از دست برود. در واقع، نظارت بر سیستم نظارت می‌تواند در میدان فعالیت امام جمعه قرار بگیرد، تا این سیستم نه به سمت افراط برود و نه به سمت تفریط.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان زاویه سوم و از همه مهم‌تر را هدایت فعالیت‌های مردمی نامید و گفت: این فعالیت‌های مردمی به صورت نقطه‌ای بسیار عالی است، ولی وقتی منظومه آسیب‌ها، اولویت‌ها و ظرفیت‌ها را در نظر می‌گیریم، شاید به این نتیجه می‌رسیم که کارهای دیگری اولویت دارد و باید این ظرفیت مردمی را به سمت فعالیت‌های دارای اولویت و جهت‌گیری‌های متناسب با نیاز نظام هدایت کرد؛ مثلا امسال که سال انتخابات بود و از اسفند سال گذشته تمام رسانه‌های غربی به طورمشهود پای کار آمدند تا انتخابات سردی برگزار شود، ما چهار ماه فرصت داشتیم تا ظرفیت‌های مردمی را به سمت یک نیاز دارای اولویت بالا که کلیت نظام را پوشش می‌داد، سوق دهیم.

وی گفت: کارهای نقطه‌ای در مساجد بسیار عالی است، ولی اگر نیاز باشد بین برپایی جلسه دعای کمیل و برگزاری جلسه آگاهی‌بخشی و بصیرت سیاسی، یکی را انتخاب کنیم، اگر تشخیص داده شود که بصیرت‌افزایی مهم‌تر است، باید شبکه‌های مردمی را به این سمت هدایت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار داشت: ما هر روز مسائلی داریم که باید آنها را رصد کنیم و اولویت‌ها را بیابیم. بعضی از اولویت‌ها، پیشنهادی است و بعضی از آنها امکان دارد شکل ابلاغ پیدا کند. همین زحمتی که شما در فاصله چند ماه مانده به انتخابات متحمل شدید، نتیجه‌اش به تعبیر مقام معظم رهبری، حماسه حضور ارزشمندی بود، با وجود این همه تلاشی که دشمن انجام داد و حتی ناآگاهان و جاهلانی که در داخل با دشمن همراهی کردند. این حاصل تلاش آگاهانه مدیریت شده‌ای بود که با سرانگشت هدایت و راهبری ائمه جمعه و بزرگان شکل گرفت. این مدل باید دائما تکرار شود و در مجامعی مثل شورای فرهنگ عمومی است که مسائل کشف می‌شود، ظرفیت‌های مردمی که از آسیب‌ها خبر ندارند.

وی تصریح کرد: به شدت تأکید می‌کنم که ظرفیت‌های مردمی را نباید از حیثیت مردمی به حیثیت دولتی تغییر داد و باید صیانت کنیم تا این ظرفیت‌ها، مردمی باقی بماند. بنیاد اقتدار نظام جمهوری اسلامی بر اساس اراده ملت است و همان‌طور که در خصوص انتخابات می‌گوییم، هر چه مشارکت بالا باشد، اقتدار نظام بیشتر است و عظمت بیشتری خواهد آفرید و هر چه مردمی باشد، حیثیت برتر و والاتری دارد، در کار فرهنگی نیز هر چه فعالیت‌های فرهنگی در بدنه مردمی شکل بگیرد، ارزش و اثر بالاتری دارد. نهادها باید پشتیبان فعالیت‌های مردمی باشند و اگر در نهادی امکاناتی وجود دارد، باید آن را به سمت فعالیت‌های مردمی سوق دهیم.


مشاهده در خبرگزاری رسا



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 897
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما