تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت‌الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
حجت‌الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
1400/2/21 سه‌شنبه کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی مطرح کرد؛ حرمت آزمایش غربالگری بر اساس خوف ضرر عقلایی/ سه شرط لازم برای صدور جواز سقط از سوی برخی مراجع تقلید کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: برای کسب جواز شرعی سقط جنین، اولاً تشخیص ناقص الخلقه بودن باید قطعی باشد، ثانیاً این نقص در خلقت باید به گونه ای باشد که سبب حرج و ضرر شدید باشد و جامعه هم نتواند آن حرج را برای آن خانواده رفع کند به نحوی که حفظ جنین در برابر سقط آن ضرر زیادی دارد و ثالثاً حتما باید سقط، قبل از ولوج روح باشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی، در نشست «چالش های فقهی، پزشکی و اخلاقی غربالگری جنین ها» که به همت بسیج دانشجویی و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه در آزمایش آمینو سنتز، نمونه گیری از شکم مادر انجام می شود، گفت: نیم تا دو درصد احتمال خطر در این آزمایش هست و برخی خطر آن را بالاتر هم می دانند و ممکن است کیسه پاره شود و جنین سقط شود.

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی و کارشناس احکام صدا و سیمای مرکز اصفهان افزود: حال سؤال این است که این آزمایش با احتمال خطر و سقط، آیا حلال است، یا خیر، که فتوای برخی از مراجع و رهبر معظم انقلاب این است که اگر بیم سقط و خطر برای جنین و مادر در این آزمایش وجود داشته باشد، این عمل حرام است و خوف ضرر عقلایی دلیل این حرمت است.

وی در ادامه اظهار کرد: آنچه که خلاف شرع و خلاف فتاوای مراجع عظام تقلید است، نباید در جمهوری اسلامی یک امر قانونی و مجاز تلقی شود و مجلس شورای اسلامی باید در قانونگذاری در این باره وارد شود که ورود هم کرده است و کارهایی در این زمینه از سوی برخی نمایندگان مانند دکتر بانکی پور در حال انجام است.


عدم جواز سقط جنین مراجع با وجود احراز سندروم دان/ ضعف غربالگری در تشخیص شدت و ضعف نقص جنین
حجت الاسلام صالحی با اشاره به غربالگری کروموزومی برای تشخیص سندروم دان، ابراز کرد: فرض کنیم که یک تشخیص دقیق و قبل از روح دار شدن جنین هم صورت گیرد، آیا در این صورت هم این، حَرَج محسوب می شود و بهره هوشی پایین، مجوز برای سقط می شود یا خیر که مراجع این موضوع را برای سقط کافی نمی دانند و آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی و صافی گلپایگانی بر عدم جواز سقط جنین سندروم دان، تصریح کرده اند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی افزود: اصلاً در مباحث فقهی اسلامی ناقص الخلقه بودن فرزند هم مجوز برای سقط نیست و اصلاً این آزمایش ها توانایی تشخیص شدت و ضعف یک عیب در جنین را تشخیص نمی دهند و چه بسا شدت کم سندروم دان و مواردی نظیر تالاسمی، اصلاً مصداق حرج نباشند و بنابراین، این غربالگری ها نمی توانند مصادیق حرج را تعیین کنند و صلاحیت صدور جواز سقط را ندارند.


سه شرط لازم برای صدور جواز سقط از سوی برخی مراجع تقلید
وی با اشاره به آیه 32 سوره مائده، کشتن غیر شرعی یک انسان را معادل با کشتن یک نسل دانست و اظهار کرد: برای کسب جواز شرعی سقط جنین، اولاً تشخیص ناقص الخلقه بودن باید قطعی باشد، ثانیاً این نقص در خلقت باید به گونه ای باشد که سبب حرج و ضرر شدید باشد و جامعه هم نتواند آن حرج را برای آن خانواده رفع کند به نحوی که حفظ جنین در برابر سقط آن ضرر زیادی دارد و ثالثاً حتما باید سقط، قبل از ولوج روح باشد.

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه اکثریت مراجع تقلید حتی حرج را هم مجوز برای سقط نمی دانند و ضرر عقلایی به جان مادر را ، گفت: مقام معظم رهبری، آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی حرج با شرایط لازم را مجوز برای سقط می دانند که البته باید دو شرط دیگر که قبلاً گفته شد را هم دارا باشد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی افزود: نکته مهم آن است که مجوز سقط شرعی به معنای جواز است و به معنای وجوب نیست و ممکن است که یک پدر و مادر، حرج و مشقت را به جان بخرند و بخواهند که فرند خود را با آن شرایط سخت و ضررها به دنیا بیاورند، هیچ کس نمی تواند آن ها را باری سقط، اجبار کنند، بنابراین، وجوبی برای انجام غربالگری هم وجود ندارد.


اختلاف در زمان ولوج روح میان مراجع تقلید/ غفلت از وجوب دیه جنین سقط شده در جامعه
وی تشخیص صحیح زمان غربالگری را با توجه به زمان ولوج روح در جنین، بسیار مهم دانست و گفت: ولوج روح، محل اختلاف نظر است، هرچند بسیاری از مراجع، 4 ماهگی را زمان ولوج روح می دانند، اما برخی از مراجع هم حرکت اختیاری جنین را ملاک می دانند و طی یک زمان معین از تشکیل جنین را ملاک برای ولوج نمی دانند، پس وقتی که زمان دقیق آن معلوم نیست و عمدتاً هم مرحله نهایی غربالگری بعد از حرکت جنین صورت می گیرد، یک دلیل دیگر هم برای غیر شرعی بودن آن سقط جنین است.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به غفلت از بحث دیه جنین سقط شده، ابراز کرد: اگر مجوز شرعی برای سقط داشته باشیم و ولوج روح هم صورت نگرفته باشد، باید دیه معادل با 100 مثقال طلا به وارثان جنین پرداخت شود و اگر والدین جنین، راضی به سقط باشند و معاونت در سقط داشته باشند، نمی توانند دیه را دریافت کنند و اقوام درجه بعدی مثل برادر و خواهر می توانند دیه را دریافت کنند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه اگر ولوج روح صورت گرفته باشد و سقط انجام شود، دیه آن معادل با 1000 مثقال طلا است، افزود: مراجع تقلید، مصالحه والدین با پزشک، قبل از اسقاط جنین برای عدم دریافت و بخشش دیه را فاقد اعتبار می دانند، اما برخی مراجع مانند رهبر معظم انقلاب، می فرمایند که اگر بعد از سقط جنین، والدین او رضایت به عدم دریافت دیه بدهند، دیگر آن دیه بر گردن سقط کننده نیست.

وی با اشاره به  شعار اشتباه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در برهه ای از تاریخ جمهوری اسلامی، تصریح کرد: امروز هم واقعاً جای فقه سیاسی در موضوع سقط خالی است و لازم است تا کارهای مهمی در این زمینه صورت بگیرد.


مشاهده در خبرگزاری فارس
مشاهده در پایگاه خبری صدای حوزه
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز
 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 777
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما