پنجشنبه 9 فروردين 1403  
آرشیو مطالب

آیت الله استادی در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء»؛

از کارهای خوب مرحوم کاشف الغطاء تقریظ‌ هایی بود که بر کتاب‌ها نوشته است

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه از عده ای که تنها چند کلاس درس خوانده، درس و بحث را رها می کنند و سراغ تدریس می روند، انتقاد و این شیوه را نادرست ارزیابی کرد.

 آیت الله رضا استادی در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء» با موضوع بررسی اندیشه‌های کلامی و رونمایی از مجموعه کلامی موسوعه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، همه علما را قابل احترام توصیف کرد و گفت: بعضی از علما جای تکریم بیشتری دارند؛ برخی از علما تنها به دنبال تألیف کتاب بودند، اما بعضی از علما به دنبال معضلات و سؤال جامعه و مراقب مکتب بودند که به آن آسیبی وارد نشود؛ اینان به دنبال رفع شبهه و دفع آسیب بودند.
وی اظهار داشت: علمای قدیم کتاب‌هایی در مقابله با شبهات داشتند و متأخرین هم از جمله مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء چنین آثاری دارند؛ کتاب‌هایی که با وجود سختی بسیار چندین نسخه از آن تهیه شده است و در دسترس علما قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه درباره مقدمات ورود علما و فضلا به وادی پاسخ به شبهات ابراز داشت: خانواده بزرگ و استعداد درونی عوامل مهمی است اما توانایی در انجام این کار بیشتر به تلاش افراد بستگی دارد؛ این بزرگواران تلاش کردند تا به اینجا رسیدند؛ همین بزرگوار با آن خاندان، بعضی از درس‌ها را ده سال شرکت کرده است؛ همین اصول فقه را می‌گویند که سه دوره خوانده است؛ این افراد تلاش و کوشش کردند تا ملا شدند، و ما بدون ملایی و سواد راه به جایی نمی‌بریم.
وی افزود: طلبه‌ها و فضلای ما به این فکر باشند که واقعاً با سواد شوند؛ بعضی از علما فقط فقیه بودند، اما این بزرگوار که شاگرد سید است، چندین سال، چند کتاب فلسفه را دور هم جمع کرده است تا فلسفه را بداند، او در پی این بوده است که هم فقیه و هم فیلسوف باشد؛ او می‌دانسته است که کسی که هر دو را با هم جمع کند، خیلی مؤثر است.
آیت الله استادی با انتقاد از کسانی که با پنج سال درس خواندن، درس را رها کرده و به تدریس مشغول می‌شوند، تصریح کرد: بزرگانی که ما سراغ داریمف همه ده تا بیست سال به صورت جدی به دنبال تحصیل، نوشتن تقریرات و مباحثه بودند؛ پس در این بزرگداشت‌ها باید به این سوی مسأله بیشتر بپردازیم؛ خوب بودن و ملا بودن و تألیفات فراوان گذشتگان خوب است اما باید بدانیم که ما چطور ملا شویم، تلاش کنیم، و در معنویات چه کاری انجام دهیم.
وی با اشاره به روند چاپ موسوعه رونمایی شده که سی نفر ده سال مشغول بوده‌اند، اظهار داشت: باید ببینیم که آن بزرگواری که اثری را خودش نوشته، چقدر کوشش کرده است؛ مسلماً نوشتن بسیار سخت‌تر از چاپ کردن اثر دیگری است.
دبیر شورای عالی حوزه با تأکید بر این نکته که امروز وظیفه حوزویان چیست، گفت:علمای قدیم بین علم، تقوا، معنویت و کوشش و تلاش جمع کرده بودند؛ پانزده سالگی نوشتن را شروع کرده و در هفتاد سالگی به دنبال نوشتن بوده است؛ در این مدت درس می‌خوانده، خطبه می‌خوانده و به دنبال رفع شبهات بوده است.
وی از کارهای خوب مرحوم کاشف الغطاء را تقریظ‌ هایی دانست که بر کتاب‌ها نوشته است و اظهار داشت: وی تمام این کتاب‌ها را خوانده است تا توانسته بر آن‌ها تقریظ بنویسد؛ این کار چرا امروز در حوزه‌های علمیه تعطیل شده است؟ بزرگی کتابی نوشته است و نزد ایشان برده است تا بخواند؛ شما باید بدانید که مطلب شما درست است یا نیست؟
آیت الله استادی با اشاره به پیروی مرحوم کاشف الغطاء از ولایت اهل بیت (ع) گفت: از این مرحوم می‌خواهند که درباره یک عزاداری مخالفتی کند، او می‌گوید که می‌ترسم با مخالفت من اصل عزاداری زیر سؤال برود و به ضرر اصل قضیه منتهی شود.
وی چاپ کردن آثار بزرگان را مفید ارزیابی کرد و ادامه داد: مرحله بعد این است که از این آثار خوب استفاده شود؛ من پیشنهاد کردم که شما دوره فقه مرحوم کاشف الغطاء را منتشر کردید، بعد از یک یا دو سال مراجعه کنید که این کتاب را استفاده کردید یا نه؟ در درس مطرح کردید یا نه؟
وی افزود: کتاب‌هایی در حوزه رایج شده است که همه از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ این کتاب که چاپ می‌شود، برای خواندن است؛ آثار ایشان و نیازهای متفرقه ایشان و پاسخ به سؤالات خیلی مشتری داشته است و می‌خوانده‌اند و ما باید کاری کنیم که این کتاب‌ها خوانده و استفاده شود.
دبیر شورای عالی حوزه مرحوم کاشف الغطاء را روشنفکر حقیقی دانست و گفت: روشنفکر آن است که آسیب نداشته باشد؛ باید خیلی تشکر کنیم که یک عمری با روشنفکری، مسافرت، تماس با دولتی‌ها، غیر دولتی‌ها رابطه داشتند ولی سلیقه خوبی داشتند که مسأله‌ساز نبودند.
منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

09:331396/10/30
تعداد بازدید: 1195
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما