جمعه 31 فروردين 1403  
تازه ها

متن کامل سخنرانی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیش همایش کنگره بین المللی کاشف الغطاء؛

موسوعه فقهی علامه محمدحسین کاشف الغطاء در حال انجام است

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیش همایش کنگره بین المللی علامه محمدحسین کاشف الغطاء درباره ابعاد شخصیتی کاشف الغطاء سخنرانی کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای این پیش همایش گفت: این کاری که رونمایی می شود محصول زحمات همکاران گرامی در مرکز احیای آثار در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
به گفته وی، این موسوعه بخش آثار کلامی علامه کاشف الغطا است و در ادامه این جلسه، اساتید محترم درباره اندیشه های کلامی ایشان در بخش های مختلف سخن خواهند گفت. دکتر لکزایی ادامه داد: بخش فقهی در 20 مجلد و بخش سیاسی و اجتماعی هم در یک مجموعه دیگر در سال های آتی به بهره برداری خواهد رسید. بخش عمده ای از قسمت فقهی انجام شده و بقیه در نیمه اول سال آینده انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: چرایی انتخاب کاشف الغطا دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل مهم آن این است که علامه محمدحسین کاشف الغطا مشابه تمامی چهره های این خاندان از علامه بزرگ شیخ جعفر کاشف الغطا الی آخر خاندان با برکت، دارای نگاه راهبردی که تمام عمر خود را در همه ابعاد وقف تعمیق معارف اسلامی می کردند.
به گفته دکتر لکزایی، پیش از این در پژوهشگاه دوره فقهی شیخ حسن کاشف الغطا در 10 مجلد با عنوان انوارالفقاهه تقدیم شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: همانطور که مراجع بزرگ فرمودند از جهاتی با جواهر الکلام برابری می کند و در برخی بحث ها از آن سبقت می گیرد؛ یعنی ایشان کتابی ننوشته یا سخنرانی و خطابه ای ایراد نکرد یا مسافرتی نرفته مگر اینکه حل مشکلی از مشکلات امت اسلام مد نظرش بوده است. ایشان در جنگ جهانی اول در صف اول جهاد حضور دارد یا وقتی که مسیحیت یا دیگران  در مصر علیه مکتب اهل بیت(علیها السلام)سخن ناروایی می گویند برای دفاع از حریم امامان و اسلام به مصر سفر کرده و 3سال در آنجا می ماند و کتاب می نویسد و حتی در کلیساها سخنرانی می کند تا پاسخ شبهاتی را بدهد که ایجاد شده است.
مباحثی را که علامه تدوین کرده و کتاب های کلامی یا فقهی یا سیاسی که نوشته است همگی ناظر به یک مشکل یا شبهه است که ایشان قصد برطرف کردن آن مشکل را داشته است. فلسطین یا بحث وحدت امت اسلامی در راس دغدغه های فکری و ذهنی ایشان است.این جمله ای که از ایشان مشهور شده: بنی الاسلام علی کلمتین کلمه التوحید و توحید الکلمه توحید الخالق و توحید بین الخلائق؛ نشان دهنده ی دغدغه های اعتقادی، کلامی و معرفتی ایشان است همچنین دغدغه های سیاسی، اجتماعی و اسلامی ایشان را نشان می دهد یا جمله ی دیگر ایشان که فرمودند: الاسلام المحمدی الحدوث و الحسینی البقا. فصاحت و بلاغتی که در کلام ایشان است و جامعیتی که در آثار ایشان است.
بزرگان در جاهای مختلف فرموده اند که اگر بخواهیم بخشی از اسلام را معرفی کنیم و از بخش دیگر غفلت بکنیم در واقع اسلام را معرفی نکرده ایم. معرفی اسلام در گرو این است که همه اسلام معرفی بشود؛ هم فقه اسلام، هم اعتقادات و هم اخلاقیات اسلام. این جامعیت در علامه کاشف الغطا است هم در مقام علم و هم در مقام عمل.
در جستجویی که داشتم مسئله ای را پیدا نکردم که درآن مسئله در زمان ایشان تبدیل به مشکل جهان اسلام شده باشد و ایشان در این مورد اظهار نظر و بحثی نکرده باشد. علامه حتی در جزئیات هم ورود کرده است مثلا کسی کتاب ادبی نوشته و از نظر اهل بیت(علیها السلام)ایرادی بر آن وارد است؛ بلافاصله علامه مداخله می کند و با او ارتباط برقرار می کند و به نویسنده متذکر می شود که چنین کتابی که می خواهید در مورد شیعه یا اهل بیت(علیها السلام)بنویسید این نکات و موارد را مدنظر داشته باشید.
این گونه اشراف، دغدغه، رصد کردن مسائل و همه ی این ها از علامه یک متفکر راهبردی، عالم جامع مصلح اجتماعی و یک پیشگام وحدت و همگرایی اجتماعی در جهان اسلام ساخته است.هرکسی از منظر خودش برای نمونه در زمینه همین علم کلام برخی گفته اند که علامه احیاگر علم کلام در دوره جدید است؛احیاگر همان علم کلام سنتی.سپس آمدند و گفتند که پیشگام کلام جدید است به دلیل اینکه پنجه در پنجه ی شبهاتی که کمونیست ها توسط مسیحیان و وهابیت و فرقه های مختلف مطرح شده و ایشان سعی کرده آنها را کالبد شکافی کرده و پاسخ دهد. دکتر لک زایی در پایان سخنان خود از مرکز احیای آثار اسلامی و همه کسانی که به نحوی همکاری داشتند تشکر و خاطرنشان کردند که ان شاء الله در ادامه مسیر هم همکاری و همیاری ها صورت گیرد تا بتوانیم این مجموعه عظیم را تقدیم ارباب معرفت کنیم.
الحمدالله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه اندیشه این آرمان بزرگ پیشگام بوده و موضوع های زیادی به چاپ رسانده است مثل شهید اول، شهید ثانی، علامه شرف الدین و علامه بلاغی و در ادامه غیر از کاشف الغطا موسوعه ی شیخ بهایی تقدیم خواهد شد. همچنین دکترلک زایی در پایان سخنان خود از عنایت و توجه و پشتیبانی و هدایت و حمایت ریاست محترم دفتر تبلیغات جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی در به ثمر رسیدن چنین کارهای بزرگی با توجه به شخصیت علمی و فرهیخته ایشان تشکر کردند.
خدایا چنان کن سرانجام کار                   تو خشنود باشی و ما رستگار



 
منبع:اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

07:591396/11/2
تعداد بازدید: 1433
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما