دوشنبه 17 ارديبهشت 1403  
آرشیو مطالب
1390/6/30 چهارشنبه نظر شهيد مطهري (ره) در مورد انديشه هاي كاشف الغطاء در جهان شيعه شخصيتهاي ظهور كرده اند كه انديشه هاي اصلاحي در بعضي زمينه ها داشته اند مرحوم آيت الله بروجردي وعلامه شيخ محمد حسين كاشف الغطاء ، علامه نائيني را از اين نظر نبايد از نظر دور داشت. شايسته است اهل نظر انديشه هاي اصلاحي اين شخصيتها را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار دهند.
روحانيت شيعه با اينكه انقلابهاي عظيمي بپا كرده است كمتر حاضر شده است درباره دردها بينديشد ، نظر بدهد ، طرح اصلاحي ارائه نمايد ، فلسفه سياسي اسلام را مطرح نمايد .

... روحانيت شيعه در ذات خود يك نهاد مستقل است ،  از نظر روحي به خدا متكي بوده و از نظر اجتماعي به قدرت مردم . و لهذا در طول تاريخ به صورت يك قدرت رقيب در مقابل زورمندان تاريخ ظاهر شده است . در پيش گفتيم علت آنكه سيدجمال در كشورهاي سني مستقيما به سراغ توده مردم مي رفت و در ايران به سراغ علماء ، در كشورهاي سني مخاطبش توده مردمند و در ايران علماء ، در آنجا انقلاب را از توده مي خواهد آغاز كند و در ايران از علماء ، اينست كه روحانيت شيعه از دستگاه حاكمه مستقل بوده و استعداد انقلابي شدن داشته است بر خلاف روحانيت سني . روحانيت شيعه عملا بر تز ماركس خط بطلان كشيده كه مي گويد : مثلث دين و دولت و سرمايه همواره در طول تاريخ با يكديگر همدست و همكار بوده و طبقه اي را در مقابل توده تشكيل مي داده اند و سه عامل از خود بيگانگي خلق به شمار مي روند .

... در عين حال ، از نظر انديشه اصلاحي و طرح اصلاحي ، در جهان شيعه نيز شخصيتهائي ظهور كرده اند كه انديشه هاي اصلاحي در بعضي زمينه ها داشته اند . مرحوم آيةالله بروجردي و علامه شيخ محمد حسين كاشف الغطاء و علامه سيد محسن عاملي و علامه سيد شرف الدين عاملي و بالخصوص علامه نائيني را از اين نظر نبايد از نظر دور داشت . شايسته است اهل نظر انديشه هاي اصلاحي اين شخصيتها را هر چند محدود به زمينه اي خاص است ،مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار دهند.





شهيد مطهري، نهضت هاي اسلام صد ساله اخير: ص25-26.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما