نشست
با ارائه رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی برگزار گردید: نشست علمی اقتصاد دیجیتال با رویکرد مولفه های تمدن ساز نشست علمی اقتصاد دیجیتال با رویکرد مولفه های تمدن ساز با حضور رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی به عنوان ارائه دهنده برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست علمی اقتصاد دیجیتال با رویکرد مولفه های تمدن ساز با حضور وحید شریفی، رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی به عنوان ارائه دهنده و مجتبی فانی به عنوان دبیر علمی برگزار گردید.

 شریفی در ابتدا با اشاره به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: چندین سال است که پیام‌های مقام معظم رهبری رویکرد اقتصادی دارد و این شعارها نشان از این است مشکلی اصلی جامعه ما در زمینه تولید، اشتغال و اقتصاد است و رهبری در زمینه مشکلات اقتصادی جامعه دغدغه‌مندی خاصی دارند.

وی افزود: زمانی که از تمدن صحبت می کنیم، مراد سیستمی کلان است که بر اساس عقلانیت تحقق یافته است. به عبارتی روشن تر تمدن نظامی کلان و برآمده از ارتباط متقابل خُرده نظام های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی است که مناسبات انسانی را در مسیری مشخص و متناسب با اهداف تمدنی برای وصول به پیشرفت و توسعه فراگیر سامان می دهد.

ایشان ادامه داد: اقتصاد به معنای عام آن را می توان همزاد بشر دانست؛ چرا که انسان ابتدای خلقتش، دغدغه تأمین معیشت و تدبیر برای سامان دهی منابع و ابزار تولید هر چند به صورت ابتدایی و ساده، داشته است. همگام با گذر زمان پیچیدگی جوامع، رشد عقلانیت، وضعیت اقتصادی، صورت پیچیده و فراگیرتری گرفت و سیستم اقتصادی نیز با رشد مداومی مواجه شد.

رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی افزود: موضوع دیگری که در این نشست مورد توجه قرار گرفته، تغییر حوزه‌ های تمدنی و جابه‌ جایی قدرت در این حوزه ‌ها به واسطه تغییرات در رشد تولید ناخالص داخلی آنها بین سال‌های یک تا 2003 میلادی است؛ بدین صورت که، در سال یک میلادی، حدود 33 درصد از تولید ناخالص جهانی مربوط به حوزه تمدنی هند، حدود 15 درصد مربوط به حوزه تمدنی خاورمیانه، حدود 25 درصد مربوط به حوزه تمدنی چین، حدود 15 درصد مربوط به حوزه تمدنی اروپا بوده و سهم حوزه تمدنی آمریکا نیز در رشد تولید ناخالص داخلی جهان تقریباً صفر بوده است. اما با شکل‌ گیری انقلاب های صنعتی ، جابه ‌جایی تمدن‌ها نیز آغاز می‌ شود و آمریکا و اروپا با سرعت به رشد خود ادامه می ‌دهند، در حالی‌که حوزه‌ های تمدنی خاورمیانه و هند بعد از انقلاب صنعتی اول رشد منفی را تجربه می‌ کنند و تقریباً این روند تا دهه 1970 میلادی ادامه می ‌یابد.

شریفی در ادامه گفت: در 20 سال اخیر اقتصاد دیجیتال یکی از موضوعات جدی برای اقتصاد کشورها و در نهایت اقتصاد جهان بوده است. بنابراین، مرور این سیر تاریخی نشان می ‌دهد که بروز و ظهور انقلاب‌ های صنعتی  و تغییرات اقتصادی با توجه به ماهیت و ویژگی‌ هایشان تا چه اندازه می‌ توانند در رشد و یا کاهش توسعه تمدن ها تأثیر بگذارد.

در این نشست ضمن بررسی سیر تاریخی رشد اقتصادی  و تأثیر آن بر ایجاد، رشد و فروپاشی تمدن ها به موضوع اقتصاد دیجیتال و اجزای آن و همچنین  وضعیت جهانی اقتصاد دیجیتال پرداخته شد. همچنین در پایان به سوالات شرکت کنندگان در حوزه اقتصاد دیجیتال پاسخ داده شد.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما