مروی
برگزاری نشست علمی منظومه مفهومی عفاف و حجاب در اندیشه اسلامی به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نشست علمی عفاف و حجاب با موضوع منظومه مفهومی عفاف و حجاب در اندیشه اسلامی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست علمی عفاف و حجاب با موضوع منظومه مفهومی عفاف و حجاب در اندیشه اسلامی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست علی ابوترابی دبیر علمی بیانات مقام معظم رهبری در رابطه  با بحث حجاب و عفاف را یاد اور شد و با اشاره به کتاب سیمای حقیقی حجاب از منظر استاد علامه شهید مطهری و نگاه استاد مرویان حسینی و تالیف ایشان در رابطه با تربیت جنسی، گفت حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه می گیرد و می خواهد انواع لت های جنسی، چه بصری و چه لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت باشد. بر خلاف سیستم غرب ی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جویی های جنسی به هم می آمیزد اسلام می خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند. بنابر این، مفهوم حجاب تنها در پوشش زن و مرد خلاصه نمی شود، بلکه رفتار و برخورد آن ها را نیز در بر می گیرد و نه تنها زنان را به خانه نشینی و عزلت گزینی امر نکرده است بلکه از حضور ایشان در اجتماع نیز منع نمی کند؛ اما حضورآنان در اجتماع و در کنار مردان را مشروط به رعایت حد و مرز میان زن و مرد یا همان حجاب رفتار و گفتار می داند.

در ادامه حجت الاسلام مرویان حسینی گفت: موضوع عفاف و حجاب از دیرباز مورد توجه بوده است و مجموعه ای از عناصر در عفاف کارآمد و سالم موثر هستند.

وی افزود: عفاف؛ ماهیت درونی و عاطفی شناختی است و حجاب؛ دارای یک ماهیت بیرونی و رفتاری است. سه حیطه رفتاری، عاطفی و شناختی مورد توجه است.  حجاب، در حیطه رفتاری قابل بررسی است. عفاف، در حیطه عاطفی شناختی بررسی می شود.  و حیا، در حیطه شناختی معرفتی مورد برسی قرار می گیرد.

وی ابراز داشت: از عفاف به عنوان خود نگهداری نام بردند و یک اصطلاح اخلاقی است و عالمان اخلاق، عفاف را در زمره مهمترین فضایل اخلاقی از آن اسم بردند، فلاسفه نیز در بحث های حکمت عملی نسبت به عفاف بحث کرده  و از مهمترین فضایل اخلاقی است که ملا صدرا در کتاب اسفار به عفاف متعرض شده و عفاف را منشی دانسته که منشاء صدورکارهای متعادل می شود. عفاف موجب می شود که انسان نه از یک سو پرده دری بکند و نه از سوی دیگر احساس خمودگی  کند. خواجه نصیر طوسی در تعریف عفاف  گفته اند که عفاف نیروی شهوت را مطیع عقل می کند، یعنی انسان شهوت خودش را باید مدیریت کند.علامه طباطبایی عفاف را از اصول سه گانه فضیلت های اخلاق می داند و معتقد است که صبر، حیا، ایثار و سخاوت بر شاخه عفاف می روید.

دبیر علمی این نشست در پایان بحث فرهنگ سازی و امر به معروف را با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اشاره و گفت: باید در این زمینه اهل منبر و تریبون و رسانه ها و فیلم سازان تلاش بیشتری را جهت بالا بردن فرهنگ حجاب و عفاف در خانوادها و جامعه در نظر داشته باشند تا نگاه دشمنان جهت برداشتن حجاب که خود مقدمه ای خواهد بود برای برداشتن عفت که اگر حجاب در جامعه کمرنگ شود عفت در جامعه نیز خدشه دار شده و زنان و مردان ما در منجلاب گناه خواهند افتاد. و برای جامعه گرفتار فساد و گناه هیچ آینده خوبی متصور نیست.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما