مسعودی
همایش الهیات شهر زمینه را برای ورود فقه به عرصه های نوین آماده کرد رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در همایش الهیات شهر گفت: می توان در پرتو طبقه بندی های جدید فقهی همچون فقه سایکو(روان) فقه بایو (زیست) و فقه سوشیال(اجتماع) به نتایج بایسته تری دست یافت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حجت الاسلام و المسلمین مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در همایش الهیات شهر با اشاره به ظرفیت های فراوان نوپدید که بالاخص پس از انقلاب پیش روی عرصه ی فقه باز شده است گفت: پس از انقلاب اسلامی در حوزه علوم و دانش های اسلامی تحول رخ داده است و انقلاب اسلامی فرصتی برای بازنگری و تجدید نظر و ایجاد تحول در حوزه دانش های اسلامی فراهم نمود. به نظر می‌رسد که بیشترین سهم این تحول متوجه سه علم فلسفه و کلام و فقه باشد.  در حوزه فلسفه، مسائل نوپدید فلسفی و حکمت به ویژه معرفی فلسفه اسلامی به جهان غرب و دریافت بازخورد های آن بیانگر این تحول عظیم است. همچنین در دانش کلام اسلامی که متصدی پاسخ به پرسش ها و چالش ها و مسائلی است که در دهه های اخیر در جهان مدرن و انسان مدرن مطرح شده است، نیز شاهد تحول قابل توجه ای بوده ایم و اما شاید بیش از فلسفه و کلام، تحول از آن فقه باشد چرا که شاهد این مهم هستیم که رشد وگسترش علمی فقه در ده های گذشته در مقایسه با جهش علمی انجام گرفته در دیگر دانش های اسلامی قابل مقایسه نیست. این تحولات در حوزه فقه از آنجا نشات می گیرد که جامعه از حکومت انتظارات ارزشی، دینی و مذهبی داشته و نیز پاسخگویی مناسب را نیز توقع دارد. بنابراین فقه در جایگاهی قرار گرفت که بتواند به این مسائل پاسخگو باشد و منطبق بر تحولات اجتماعی به این نیازها جواب دهد.

وی در ادامه افزود: نکته ی دیگر دامنه و گستره این تحول است اولین ضلع از این گستره موضوعات نوپدید بوده است. از ابتدای انقلاب در حوزه مسائل اصلی فردی و اجتماعی دچار پرسش های فراوانی بوده ایم نظیر بلوغ و از این دست مسائل که در دهه شصت پژوهشکده های فقهی بر روی این مسائل کار می کردند و سپس مسائل حقوق خانواده مطرح و کم کم مسائل تکنولوژی و فناوری و تعامل ما با جهانی جدید مطرح شد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اتفاقات و حوادث نوپدید در دنیای معاصر اعم از جنگ و حوادث طبیعی یا بروز بیماریهای جدید همچون کرونا در زندگی انسان مدرن، پرسش های جدید فقهی ایجاد نموده است که فقه پزشکی متکفل پاسخگویی به این دسته از آنها شد.

وی گفت: گستره ی دیگر پیش روی ما فقه های مضاف هستند این مساله مطالبه جدی نهادها از حوزه و روحانیت است فقه بایستی بتواند به نیاز ارکان مختلف حکومت به لحاظ انتظامی حقوقی سیاسی اقتصادی و ... پاسخ دهد.

بعد دیگر این تحول، تحول درون فقهی است. امروزه فقه در درون، هم در ساحت موضوعات و هم در ساحت ساختار دچار تحولات جدی و افزایش کارآمدی شده است. امروزه مسائلی هم چون رؤیت هلال، پیشرفت های چشمگیر داشته و اختلافات فقهی تبدیل به مباحث توافقی در عرصه سیاسی و اجتماعی شده است. همین گونه پیش از ایجاد کرونا در زمینه الکل اختلافات جدی وجود داشت اما پس از آن ما به نظریه جدید، نسبتا واحد و کارآمدی رسیدیم و عمده شبهات پیرامون آن حل شد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی در ادامه با اشاره به تقسیم بندی های جدیدی در حوزه ی فقه گفت: همانگونه که بسیاری از مسائل و مشکلات مانند فقه پزشکی به راحتی حل شده است می توان در پرتو طبقه بندی های جدید به نتایج بایسته تری دست یافت. برای مثال فقه سایکو(روان) فقه بایو (زیست) و فقه سوشیال(اجتماع) تقسیم بندی جدیدی را مد نظر قرار می دهد که به نظر می رسد ضرورت هم دارد می توان نظر تخصصی فقه را در بسیاری از حوزه های نوظهور اخذ نمود و منطبق با سبک زندگی امروز پیش رفت.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما