فصیحی ج
1393/11/16 پنجشنبه مرکز اخلاق و تربیت گزارشی از روند پروژه «سلسله نشستهای مفهوم شناسی معنویت و جریان شناسی معنویت پژوهی در گفتگو با اندیشمندان» ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): حجت الاسلام و المسلمین فصیحی کارشناس پژوهش مرکز اخلاق و تربیت از آخرین وضعیت پروژه «سلسله نشستهای مفهوم شناسی معنویت و جریان شناسی معنویت پژوهی در گفتگو با اندیشمندان» خبر داد.

به گزارش ایسکا حجت الاسلام و المسلمین فصیحی کارشناس پژوهش مرکز اخلاق و تربیت با اعلام خبر اجرای پروژه «سلسله نشستهای مفهوم شناسی معنویت و جریان شناسی معنویت پژوهی در گفتگو با اندیشمندان» در  مرکز اخلاق و تربیت، اظهار داشت: بدون تردید پیشینه شناسی، گامی اساسی و مؤثر در پیشبرد تحقیقات علمی است. اساساً اگر تحقیق  به معنای حرکت در مرز دانش باشد انجام هر تحقیق علمی نیازمند بررسی و شناسایی پیشینه مطالعاتی آن دانش است از آن رو که  بدانیم مرزهای این علم در این گستره تا کجا پیش رفته است و تا کنون چه پژوهش هایی در این عرصه انجام شده است.

وی ادامه داد: اما ضرورت پیشینه کاوی در بحث معنویت ضرورتی دوچندان است. زیرا اولاً معنویت از مباحث پژوهشی نوپا به شمار می آید و سنت مطالعات آن هنوز شکل نگرفته است؛ بررسی تاریخچه، ادبیات و سنت پژوهشی آن نیازمند پژوهشی مستقل است. ثانیاً به دلیل گستردگی و ماهیت بین رشته­ای بحث و شکل گیری جریانهای گوناگون با رویکردهای متفاوت و گاهی متضاد در این مطالعات استخزاج پیشینه پژوهی آن، نیازمند رصد جامع دانشهای گوناگون است.

کارشناس پژوهش مرکز اخلاق و تربیت افزود: به جهت پیچیدگی، حساسیت و ابتناء مفهوم معنویت بر مبانی هستی شناختی، الاهیاتی و انسان شناختی همچنین سیر تحولات تاریخی معنویت پژوهی در غرب و تکثر رویکردهای معنویت پژوهی کنونی لازم و ضروری است به عنوان زمینه سازی نظری و برقراری تفاهم علمی با خبره ترین  پژوهندگان معنویت در کشور گفتگوهایی در قالب نشستهای تخصصی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فصیحی در مورد وضعیت این پروژه نیز اظهار داشت: این نشستها در مرکز اخلاق و تربیت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 4413
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما