به گزارش پايگاه اطلاعرساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (ايسكا) به نقل از خبرگزاري ايكنا، حجتالاسلام و المسلمين احمد مبلغي، شب قدر را در ادبيات ديني و تجربههاي عرفاني به عنوان نقطه عزيمت به سمت تحول خواند و گفت: اين مسير براي فردي محقق ميشود كه خود خواهان آغاز حركت باشد.
وي مهمترين كاركرد و تأثير شب قدر را متوجه روح انسان دانست و گفت: شب قدر روح انسان را صيقل ميدهد و با اصول مغفرت و بخشش از سوي خداوند يك نوع استعداد را در وي ايجاد ميكند. در واقع شب قدر تمركز بر استغفار و شستن سابقه خويش از گناه و ايجاد استعداد ويژه در پس و پي اين مغفرت در نفس خود براي دريافت رحمت ويژه الهي است.
حجتالاسلام والمسلمين مبلغي در ادامه يكي از موارد قابل تغيير و دچار تحول در شب قدر را نيز ذهن برشمرد و تصريح كرد: انسان در اين شب بايد يك مطالعه فكري و ذهني در جهت خداوند داشته باشد و ادعيهاي در اين شب آمده است نيز بخشي از آن به مسائل فكري اشاره دارد. نبايد تصور كنيم كه شب قدر فقط شب احساس است و بس بلكه شب انديشيدن، فكر كردن و تحولاتي در معرفت پديد آوردن نيز هست.
وي با بيان اينكه در درجه بعد، شب قدر بر اراده انسان تأثير ميگذارد، عنوان كرد: كسي كه در شب قدر به درك عظمت آن نائل شود بايد روي اراده خود كار كند و يكي از اهداف وي اين باشد كه اراده براي يك تحول را با استفاده از مزايا و رحمتهاي ويژه اين شب در خود ايجاد كند. يعني تنها اين كافي نيست كه استغفاري داشته باشيم و گذشتهها را تصفيه كنيم بلكه يكي از نقطههاي هدف در شب قدر بايد اراده باشد تا دچار تحول شده و به سمت خوبي، عبادت، اطاعت و مسير درست برود.
مدير مركز تحقيقات مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي براي سه محور اراده، ذهن و نفس دو وجه مشترك معرفي كرد و گفت: فرصت مكنون در اين شب استثنايي به گونهاي است كه ميتوان اراده، ذهن و نفس را مورد تحول اساسي و بنيادين به صورت حداكثري قرار داد.
وي ادامه داد: همچنين اين هر سه انسان را در مسير تحول جامع قرار ميدهد و نقش تكميلكنندگي نسبت به يكديگر دارند و نتيجه و بازخورد اين سه چيز تحول جامع و ايجاد مسير جديد و خروجي مشترك است. فردي كه دچار تحول جامع نميشود بدين سبب است كه يكي از اين عرصهها را در پي ميگيرد. ادعيه اين شبها نيز بخشي حالت بكايي و احساسي، برخي جنبه فكري و بخشي نيز براي برانگيختن اراده پولادين انسان نسبت به آينده است.
حجتالاسلام مبلغي در بخش ديگري از سخنان خود به انساني كه دچار تحول دروني در شب قدر شده است اشاره كرد و گفت: بازنمودهاي رفتار چنين انسان دچار تحول شدهاي در ظرف جامعه و اجتماع تجلي پيدا ميكند، چرا كه مسير خداوند فردي و نيز اجتماعي است.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي افزود: انسان تحول يافته وقتي در جامعه ظاهر ميشود با دنيايي از اراده و تصميم و مجموعهاي از خوبيها، اطاعت و بندگي ظاهر ميشود و خروجيهاي سلوك اين فرد در جامعه بسيار سازنده و فعال است. اگر در جامعهاي انسانهاي بسياري شب قدر را به اين صورت درك كنند خروجيهاي آنان يك حركت منسجم داراي بالاترين و بزرگترين ابعاد اجتماعي سازنده را تشكيل ميدهد.
انتهاي پيام/105