پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:21:16

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق خبر داد:

راه اندازی دو واحدِ مرکز اشراق در استان های فارس و خوزستان در آینده نزدیک

  • خلاصه :مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن اعلام حضور 50 تیم ایده در این مرکز و شعب آن در اصفهان و مشهد، از راه اندازی دو واحد مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در استان های فارس و خوزستان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در جلسه با مسؤولان مرکز رشد علوم دینی تعالی ابراز داشت: ورود به جنس کار مراکز رشد در عرصه علوم انسانی لازم است ولی از حدود یک سال پیش، مسأله راه اندازی مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کلید خورد و این مرکز با حضور دکتر ستاری «معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری» رسماً افتتاح شد.

* مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، کریدور میزبانی و رشد تیم های فناور

وی افزود: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق کریدور میزبانی و رشد تیم های فناور و تیم های دارای ایده های فرهنگی فناور و خلاقانه است که فاز اول آن، دهلیز خلاقیت است که تیم ایده پذیرش و ایده آن به مدل کسب و کار تبدیل می شود و این مدل زیر نظر مشاور و منتورینگ و خدماتی که ارائه می گردد، مدل به دست می آید و سپس، طبق فرآیند تعریف شده، امیدواریم که مدل های خوبی استخراج شود.

وی یادآور شد: تیم ایده ها پس از تبدیل شدن به مدل و نوشتن بوم کسب و کار، وارد دالان نوآوری می شوند و در این مقطع که نهایتاً شش ماه اختصاص داده می شود، می توانند نقشه عملیاتی و اجرایی مدل خود را تنظیم می کنند.

* راه اندازی دو واحد مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در استان های فارس و خوزستان در آینده نزدیک

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: در مرحله اول 50 تیم ایده در این مرکز و شعب آن در اصفهان و مشهد پذیرش شده اند؛ البته همزمان دو خانه فناوری های فرهنگی جدید این مرکز در استان های فارس و خوزستان افتتاح می کنیم که ان شاءالله تا یکی دو ماه آینده واحد این مرکز در استان فارس رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد و واحد مرکز در اهواز کمی بعد تأسیس می شود.

وی تصریح کرد: 50 تیم ایده مستقر در این مرکز، وارد مرحله دوم یعنی دالان نوآوری شده اند و در مرحله تنظیم بیزینس پلن خود هستند که باید نقشه اجرایی خود را کاملاً استخراج کنند.

* عدم وجود محدودیت زمانی در اجرای مراحل بخش سه دال

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: پس از انجام داوری ایده ها، تیم ها وارد مرحله درگاه کسب و کار خواهند شد؛ در مرحله سوم، کارهای جزئی راه اندازی (برنامه اولیه، بازخوردگیری های اولیه، سامانه ارتباط با مشتری، راه اندازی شرکت و ثبت آن و شخصیت حقوقی شرکت) و امور مقدمات رسمیت بخشی را فراهم می کند، انجام می شود.

وی ابراز داشت: سه مرحله مذکور، مربوط به بخش سه دال این مرکز می شود که هدف ما این است که تیم ایده به قامت شرکت خلاق برسد؛ هیچ محدودیت زمانی برای این مراحل قائل نیستیم، یعنی اگر تیم ایده ای بتواند در ظرف یکی دو ماه هم با سرعت و شتاب این مراحل را طی کند، استقبال می کنیم، هر چند که منطقاً تا حدود یک سال و نیم به طول می انجامد، که این سه مرحله هسته مرکزی کار را تشکیل می دهد.

وی رویداد «کاریزمن» را قدمگاه ایده ورزی عنوان کرد و گفت: پیش از این که ایده ای به مرکز مراجعه کند، اقداماتی انجام می شود؛ یکی از آن اقدامات، برگزاری رویدادهای ایده پردازی و تمرین تجربه می باشد که مبنای کار می باشد و در قالب قدمگاه ایده ورزی و با نشان «کاریزمن» انجام می شود.

* ارائه 200 ایده در هر رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن»

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که رویداد «کاریزمن» در قالب سامانه ای در حال طراحی است، اظهار داشت: تا کنون چهار رویداد کاریزمن در سطح ملی برگزار شده است که میانگین در هر رویدادی حدود 200 ثبت ایده از 21 استان داشتیم، البته این مقدار ایده بدون تبلیغ وسیع کشوری دریافت شد و در واقع، همین مقدار تبلیغ، در میان گروه های تبلیغی انجام می شد و منظومه ارتباطی دفتر تبلیغات اسلامی را دنبال می کردیم؛ در عین حال، اگر فردی ایده ای از استان های دیگر را ارائه می کرد، دریافت می کردیم.

وی گفت: در این میان، حدود 80 ایده، پرورش پیدا کرد و مجموعاً 50 ایده نهایی داشتیم که حدود پنج ایده را پذیرش کردیم.

وی با بیان این که رویداد ایده ورزی به دنبال دامن زدن ایده ورزی و تمرین و تجربه ایده است، یادآور شد: رویداد ملی کاریزمن با برگزاری پنجمین کاریزمن در آینده نزدیک ادامه پیدا می کند.

* مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق؛ مبدآ صدور اعتبارنامه شرکت خلاق

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اعطای اعتبارنامه شرکت خلاق به شرکت ها، مدلی دارد که یک مبدأ با عنوان «مبادی» باید اعتبارنامه آنها را تأیید کند تا این اعتبار نامه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شود که یکی از مبادی در سراسر کشور، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق است.

وی با بیان این که مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق کارگزار ارزیابی و داوری شرکت های خلاق هم می باشد، ابراز داشت: حتی هر کسی که شرکت خود را به قامتی رسانده که تاب آور بوده و در محدوده صنایع خلاق و فرهنگی است، می تواند به مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق مراجعه کرده و پس از پر کردن فرم و داوری، به تهران ارسال خواهد شد و اعتبارنامه شرکت خلاق صادر می شود.

* انتشار نسخه جدید اپلیکیشین مدرسه فناوری فانوس به زودی

وی ابراز داشت: تمام آموزش هایی که در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق انجام می شود، یک استقلالی دارد که تحت عنوان «مدرسه فناوری فانوس» صورت می گیرد و در قالب اپلیکیشنی عرضه شده که از طریق کافه بازار قابل دسترسی است و افزونه تلویزیون اینترنتی، پخش زنده، آزمون ها و پرونده آموزشی در کافه بازار منتشر می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: به جنس آموزش هایی که در حوزه نیاز است و تاکنون به آن پرداخته نشده، می پردازیم.

* صدور نشان «دیدرو» از سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به عنوان تأیید کننده صلاحیت صادرات

وی ضمن بیان توضیحاتی نسبت به صدور نشان دیدرو از سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: از باب این که یک محصول فرهنگی به اعتبار صنایع خلاق تولید می شود، می توانیم حمایت کنیم و به علاوه، آن چیزی که نقطه مرکزی ماست، اعطای نشان «دیدرو» برای محصولات فرهنگی است و مدار اصلی ما این است که هر محصولی اعم از کتاب، اسباب بازی، فیلم، انیمیشن و اپلیکیشن و ابزار کمک آموزشی، صنایع دستی، تزئینات که بخواهد صادر شود، به نشان دیدرو نیاز دارد و این نشان، صلاحیت صادرات را تأیید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: مدلی برای این کار تعریف کرده ایم که مقدمات آن فراهم شده و با دو مجمع (جامعه المصطفی العالمیه و اتحادیه دانشجویان مسلمان) که داخلی هستند و بعد بین الملل دارند، توافق نامه ای امضا کرده ایم اما چون این کار رسماً کلید نخورده، اعلام رسمی نشده است. 

* ارائه خدمت «چارسو» به منظور برقراری تعاملات میان نهادهای فرهنگی با شرکت های خلاق

وی «آینه خانه نوآوری و یا چارسو» را از دیگر بخش های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق عنوان کرد و ابراز داشت: این بخش، مربوط به تعاملات بین نهادهای فرهنگی با شرکت های خلاق است که به تعبیری فرصت برابر در پروژه یابی های فرهنگی گفته می شود؛ به عنوان مثال، این مرکز، اعطای خدمات مشاوره ای به فلان نهاد را می پذیرد اما یک هسته فناور مرکز آن را تقبل می کند؛ این مسأله، ایده ای دارد و مرکز برای دو سه سال اول، برای این ایده مشتری پیدا می کند، هر چند که بهتر است تا هسته فناور یاد بگیرد که مشتری خود را پیدا کند و تاب آور باشد، اما حمایت اولیه ای از سوی مرکز انجام می گیرد.

وی با بیان این که سیستم مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بر اساس رشد و آموزش است، نه حمایتی، گفت: دانشگاه به دانشجو پول نمی دهد، بلکه آموزش می دهد و بهترین اساتید را برای آموزش فراهم می کند و خدمات علمی خود را افزایش می دهد؛ چنین دانشگاهی درجه یک است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: برگزاری این جلسه ضروری به نظر می رسید که نسبت به فعالیت های دو مجموعه آشنایی صورت بگیرد و از امکانات یکدیگر بهره مند شویم.

* فناوری؛ اعطا شده از سوی خداوند متعال به بشریت

وی یادآور شد: خداوند، فناوری را به بشر داده و اگر خوب نبود، خدا به بشر نمی داد و این لطف خداست که بشر کشف کرده، هر چند که کاشف آن یک محارب باشد و باید از فضای فناوری بهره گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: در این مرکز فضای خوبی برای تیم ایده ها فراهم شده و تیم های خوبی داریم؛ این که طلبه ای ایده خوبی می آورد و محتوای فرهنگی با قالب فناورانه را مطرح می کند، ارزشمند است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما