پنجشنبه 30 فروردين 1403   16:34:06

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا از مصادیق فرهنگ سازی در کشور است

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که یاد و سیره شهدا می تواند زمینه ساز فرهنگی ناب در جامعه باشد، گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در هر رتبه ای که باشند، از مصادیق فرهنگ سازی در کشور است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت با عنوان «بال و پرهای امام» که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی و مدیریت روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری ستاد کنگره شهدای استان قم و سپاه امام علی ابن ابی طالب(ع) استان قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، تهیه و انتشار آثار مکتوب از یاد و خاطره شهدا را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: تهیه و انتشار کتاب و مکتوبات در عرصه دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت و در واقع، زنده نگه داشتن سیره و خاطرات شهدا است.

* یاد و سیره شهدا می تواند زمینه ساز فرهنگی ناب در جامعه باشد

وی گفت: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا در هر رتبه ای که باشند، از مصادیق فرهنگ سازی در کشور است و یاد و سیره تمامی شهدا اعم از شهدای محراب، شهید دستغیب، شهید مدنی و... می تواند زمینه ساز فرهنگی ناب در جامعه باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن دشوار خواندن فرهنگ سازی در جامعه تصریح کرد: این فرهنگ سازی دارای لایه های مختلف بوده که برخی از آن آسان و برخی دیگر فعالیت دوچندان را به خود می طلبد.

وی افزود: از جمله لایه های آسان فرهنگ سازی می توان به موضوع "رفتارسازی" در جامعه اشاره نمود که استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی، از مصادیق بارز آن می باشد؛ این نوع از رفتار سازی را می توان با صدور بخشنامه و ایجاد قوانین و مقررات و سختگیری های شدید به مرحله عملیاتی رساند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: در بخش ایجاد نمادهای فرهنگی و ترویج آن نیز می توان با اندک فعالیتی به نتیجه مطلوب رسید و این مورد نیز یکی از لایه های آسان فرهنگ سازی می باشد.

* لایه های مهم فرهنگ سازی

وی، تغییر در باورها را از لایه های مهم فرهنگ سازی برشمرد و گفت: تغییر در باورهای افراد جامعه و جهت گیری های آنان از لایه های مهم موضوع فرهنگ سازی می باشد که این امر جزو وظایف انبیا نیز بوده و رسول گرامی اسلام(ص) در زمان خود مأمور به تغییر فرهنگ جاهلیت به فرهنگ ناب اسلامی بوده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تغییر چنین لایه هایی از فرهنگ که مربوط به تغییر باورهای افراد جامعه است، کار آسانی نیست، البته ایجاد باورهایی که مبتنی بر میل و هوای نفس انسان باشد، آسان می باشد و کاری است که دشمنان فرهنگ و نظام اسلامی با استحاله فرهنگ ناب اسلامی مشغول به آن هستند.

وی افزود: آنچه که در انسان فعلیت دارد، غریزه ها و طبع انسان است و آنچه که بالقوه در انسان وجود دارد، فطرت می باشد که تغییر بخش اول آسان و بخش دیگر بسیار سخت می باشد؛ تغییر باورهای جامعه به اندیشه های ناب اسلامی از دسته دوم است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت:  آداب دعا و آیات قرآن ما را به یادآوری و تذکار نعمت های الهی مکلف می کند؛ این تکرار و یادآوری، هم در مورد نعمت های فردی و هم در مورد نعمت های اجتماعی می باشد.

وی با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ» گفت: آیه ۱۱ سوره مائده از جمله آیاتی است که ما را مکلف به یادآوری نعمت اجتماعی که خداوند متعال بر مومنین داشته است را توجه می دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نصرت الهی این نیست که خدواند به صورت امداد غیبی شرّ دشمنان را از سر جامعه اسلامی دفع کنند، بلکه نصرت الهی این است که نوجوان ۱۵ ساله را چنان قوت قلب می دهد که به دل دشمن زده و آن را شکست دهد.

* رشادت های رزمندگان در ایام دفاع مقدس؛ مصداق نعمت الهی بر مردم ایران / لزوم تلاش در راستای رسوخ فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه

وی، ایثارگری و رشادت های رزمندگان در ایام دفاع مقدس را از مصادیق نعمت الهی بر مردم ایران دانست و بر ضرورت یادآوری این نعمت تأکید کرد و افزود: تولید و انتشار مکتوبات که امروز در این مراسم رونمایی می شود، از جمله رعایت دستورات الهی نسبت به یادآوری نعمت ها است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بر اهمیت رسوخ فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: تهیه و انتشار متون مربوط به دفاع مقدس گام اول است و باید در ادامه برای ترویج این آثار بسیار تلاش کرد تا فرهنگ جهاد، شهادت و ایثار در امور جامعه رسوخ کند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما