جمعه 10 فروردين 1403   17:30:10

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» اثر ابوالفضل بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» نوشته ابوالفضل بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 320 صفحه به چاپ رسید.

اسوه کامل سعادت بشریت پیامبر اکرم(ص)، بارها اهل بیت خویش به ویژه حسین بن علی(ع) را نجات بخش و راهنما معرفی کرده است و همگان را به حادثه و نهضت بزرگ عاشورا سوق می دهد.

نهضتی که الگویی جامع در زمینه های عبادی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است؛ ولی در میان آنچه از ابعاد نهضت آن بزرگوار متأسفانه فراموش و مورد غفلت واقع شده، بُعد اخلاقی نهضت عاشوراست؛ لذا در این مجموعه به احیای جلوه های اخلاقی نهضت عاشورا پرداخته شده است.

اثر حاضر، در ارائه الگوی اخلاقی حادثه کربلا، حدیث امام صادق(ع) پیرامون ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص) را محور بحث قرار داده است.

ساختار اثر

این اثر در سه فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل نخست اثر مذکور، ابتدا به جایگاه اخلاق و خودسازی اشاره شده و در ادامه 9 نکته اساسی در فرآیند خودسازی مورد تبیین قرار گرفته است که عبارتند از: مفهوم خودسازی، تعدیل غرایز، هدف از خودسازی، استمداد از وحی، ضرورت علم و آگاهی، استمرار عمل گرایی در خودسازی، ضرورت جامعیت در فضایل اخلاقی، ضرورت الگوگیری، و نهضت عاشورا الگوی عملی اخلاق اسلامی.

نویسنده در دومین فصل از این کتاب، اخلاق را در باب حدیثی ناب از کتاب وسائل الشیعه مورد بررسی قرار داده است و به خصلت های ویژه و کلیدی پیامبر اکرم(ص) که برگرفته از حدیث مذکور است، پرداخته و سپس، الگوسازی را به عنوان یکی از اصول مهم تربیتی تبیین کرده و در ادامه، الگوگیری و خودآزمایی، فرآیند و مراحل خود آزمایی اخلاقی و همچنین شکرگزاری عملی (مشارطه، مراقبه، مرابطه و محاسبه) را بررسی و تشریح کرده است.

«خصلت ها و جلوه های عاشورایی» عنوان فصل سوم کتاب مذکور است که در این فصل، یقین، قناعت، صبر، شکرگزاری، حلم، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت و مروّت به طور مفصل تبیین و تشریح شده است.

برشی از اثر

* نهضت عاشورا؛ الگوی عملی اخلاق اسلامی

گویا اباعبدالله الحسین(ع) برای ارائه الگوی کامل اخلاقی از این نهضت، در جریان عاشورا گام به گام اصول اخلاقی را در برابر دشمن به نمایش گذاشته است؛ به طوری که عاشورا را جلوه گاه خلق و خوی متعالی و مکارم متین اخلاقی قرار داده است. رفتار او و سخنان دلنشین آن حضرت و خانواده و یاران او در نهضت کربلا منبع ارزشمندی برای آموزش اخلاق و الگویی غنی و کامل در زمینه خودسازی و سلوک اجتماعی و تربیت و کرامت انسانی است. متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم ارزش های عاشورا را آن چنان که شایسته و بایسته است، بشناسیم و به جوامع جهانی بشناسانیم. از این رو، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دین داران به ویژه افراد آگاه جامعه نهاده است و همگان پس از شناخت ابعاد آن موظفند خود و جامعه خود را با آن مقایسه کنند و از آن الگو و سرمشق بگیرند.

* بصیرت یقین محور

بصیرت و آگاهی یاران امام حسین(ع) در پرتو نورانیت قلب آنان بر باور و یقین به این امر بود که همراه شدن با امام (ع) و شهادت در کنار او، پاداش اخروی و سعادت ابدی را صددرصد برای آنان تضمین می کند؛ لذا در میدان رزم و جهاد پیوسته از سعادت ابدی خود بسیار سخن گفته و با اشتیاق فراوان به استقبال مرگ می رفتند. و این واقعیتی است که وقتی زینب کبری(س) از همراهی اصحاب احساس نگرانی می کند، امام (ع) درباره آنان می فرماید «به خدا سوگند! آری، آن ها را آزموده ام و نیافتم آنان را مگر دلاور و غرّنده و باصلابت و استوار. اشتیاق آنان به کشته شدن در پیش روی من، مانند اشتیاق طفل شیرخوار است به پستان مادرش.» امام با نگاه کردن به صفحه دل پر یقین آنان دریافت که تا پایان در کنارش هستند که با سوگند به لفظ جلاله درباره آنان چنین شهادتی می دهد.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما