جمعه 31 فروردين 1403   04:29:49

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

امضای تفاهم نامه همکاری میان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و خانه خلاق و نوآوری اشراق

  • خلاصه :مدیرعامل و اعضای خانه خلاق و نوآوری اشراق ضمن بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با این مرکز تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به نقل از خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق و هیئت همراه به معرفی مرکز نور پرداخت و گفت: مرکز نور سال ۶۸ تحت اشراف مقام معظم رهبری تاسیس شده است.

وی افزود: اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه ای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهم السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ضمن تبیین ویژگی های مهم خروجی های این مرکز بیان داشت: نشریات از حدود ۱۲۰ سال قبل تا کنون در نورمگز گردآوری شده است.

وی بیان داشت: همچنین حدود ۱۳۰۰۰۰۰ مقاله داریم که حدود ۵۰ درصد آن متنی است و بقیه موارد نیز قابل جستجو و دسترسی است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی اظهارداشت: محصولات فناورانه برای عرضه این محتواهای ارزشمند دومین قابلیت این مرکز است، مانند نرم افزار های جامع التفاسیر و جامع الاحادیث و پایگاه جامع قرآنی که در این مرکز داریم.

وی تصریح کرد: در نرم افزار جامع الاحادیث در کنار احادیث، شروح، ترجمه ها و سند یا اسناد متعدد یک حدیث قابل دسترسی و بررسی است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه سایت نورلایت بیش از ۸۰۰۰۰ حدیث دارد گفت: سومین قابلیت این مرکز داشتن منابع انسانی ارزشمند است، که این ارزشمند ترین دارایی ما است.

وی افزود: مجله علوم اسلامی دیجیتال را ثبت و پیگیری کرده ایم و در حوزه خط و زبان فارسی و زبان عربی کارهای شاخص و قابل توجهی مانند سمیم نور و پاک نویس داریم که نسخه جدید ویراستیار است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی ادامه داد: حتی تعدادی از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی اشتراک محصولات ما را دارند و استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در پایگاه جامع قرآنی انواع جستجوهای صرفی و نحوی و قابلیت های جستجوی پیشرفته وجود دارد اظهارداشت: مدخل یابی هوشمند و مشابه یابی نیز از جمله قابلیت های محصولات این مرکز است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور عنوان کرد: در نرم افزار جامع قرآنی، ارتباطات هم نشینی آیات باهم قابل کشف است و موضوع همترازی کلمات فارسی با کلمات عربی انجام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برای همکاری با خانه خلاق و نوآوری اشراق آمادگی کامل دارد و دو مجموعه می توانند در زمینه‌های فناوری، پژوهشی، آموزشی، مشاوره‌ای و تجاری‌سازی در حوزه‌های تخصصی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی همکاری داشته باشند.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی نیز تصریح کرد: کسب و کارها لازم است مبتنی بر داده های علمی باشند.

وی افزود: چنانچه اطلاعات و آمار در صورتی که مالکیت عمومی دارند و محرمانه، امنیتی و سیاسی نیستند منتشر شود، برای کسب و کارها فرصت سازی خواهند کرد و می تواند منجر به استارتاپ امتدادی شود.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: اگر داده کاوی رقومی به داده کاوی های موجود اضافه شود با یک توافق نامه می شود کاری کرد که به صورت طرفینی سودآور باشد.

وی با بیان اینکه مباحث فقهی و اصولی فریقین باید به صورت تطبیقی مورد بررسی دیجیتالی هوشمند قرار گیرد گفت: چشم انداز این فعالیت در راستای تقریب می تواند به این نکته بیانجامد که یک محقق اهل سنت برای تحقیقاتش ترغیب شود تا از سامانه های مرکز نور استفاده کند و از منابع شیعه نیز مطلع شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: بسیاری از محتواهای مستند موجود لازم است توسط تیم های استارتاپی فعال در حوزه های تخصصی علوم اسلامی فرآوری و اطلاع رسانی شود و شناخت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و آشنایی با قابلیت های نوین و پیشرفته جدید آن برای همه طلاب و دانشجویان جوان بویژه استارتاپ ها امری بسیار ضروری است که خانه خلاق و نوآوری اشراق در این زمینه نیز همکاری خواهد داشت.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم، تفاهم نامه همکاری میان خانه خلاق و نوآوری اشراق و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با هدف توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های فناوری، پژوهشی، آموزشی، مشاوره‌ای و تجاری‌سازی در حوزه‌های تخصصی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی به امضا مدیران دو مجموعه رسید.
 
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما