پنجشنبه 9 فروردين 1403   14:10:21

(مهار تورم، رشد تولید)

print

باور غلط پیشگیری از کرونا با مصرف مواد الکلی/ فرار مرگبار از کرونا با الکل

  • خلاصه :در حالیکه انواع رسانه های سمعی و بصری روش های مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا را اطلاع رسانی می کنند اما برخی به غلط مصرف الکل را جایگزین توصیه متخصصان می کنند که این عدم شناخت به بهای پایان زندگی آنان و داغدار شدن خانواده شان می انجامد.
به گزارش تبلیغ نیوز، این روزها بازار شایعات در خصوص پیشگیری یا درمان کرونا بسیار گرم است از انواع خوراکی گرفته تا گذاشتن سنگ در دهان؛ استعمال روغن بنفشه؛‌دود کردن اسپند؛ خوردن بیش از حد سیر؛‌  و شستشوی وسواس گونه دست و صورت.

هرچند شهروندان انواع رسانه ها را درا ختیار دارند و سخن پزشکان را کم و بیش می شنوند اما شایعات در شرایط بحرانی سهم عمده ای ایفا می کند و عده ای نیز در این موقعیت برای سودجویی و کسب درآمد بیشتر به این شایعات دامن می زنند که حاصل برخی از آنها بازی با سلامت و حتی زندگی مردم است.

از زمانی که پای کرونا به ایران باز شد شایعات نیز مجالی برای رخنه بیشتر پیدا کرد و هر روز و هر ساعت مطلب جدیدی به نقل از فلان دکتر یا پروفسور شناخته شده در فضاهای مجازی بارگذاری می شد و افرادی هستند که همچنان غیرمسوولانه این مطالب را بازنشر می دهند و شایعه به همین راحتی باورپذیر می شود.

معلوم نیست شایعه پیشگیری از کرونا با خوردن الکل های موجود از کجا پیدا شد اما هرچه بوده جیب سودجویان به قیمت اتمام زندگی افرادی پر شده که اکنون خانواده  داغدار آنها نمی توانند از ترس کرونا حتی یک مراسم کوچک ترحیم برایشان برگزار کنند.

در برخی شهرها تعداد کشته شده های مصرف الکل بسیار چشمگیر است و آنچنان بازخوردی در جامعه داشته که اخبار کرونا را به حاشیه برده  و مردم و مسوولان را به جنگیدن در ۲ جبهه همزمان کرونا و الکل تقلبی واداشته است.

درروزهای اخیر افرادی در اهواز به دنبال شایعه موثر بودن خوردن الکل برای درمان ویروس کرونا اقدام به مصرف الکل تقلبی کردند که بر اثر مسمومیت ناشی از آن به بیمارستان ها مراجعه کردند تا جایی که تا عصر سه شنبه ۲۰ اسفند ۳۷۰ نفر به دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

نکته قابل توجه اینکه شهروندان باید اخبار و مطالب هر موضوعی را از طریق رسانه های معتبر پیگیری کنند و اجازه ندهند سودجویان برای پرشدن حساب بانکی شان با جان جوانان مردم بازی کنند.

توصیه پزشکان برای ضدعفونی دست و محیط در میدان نبرد با کرونا توسط بسیاری از مردم جدی گرفته شده و همین امر موجب شده الکل به عنوان یک ضرورت در بسیاری از منازل و ادارات مصرف نسبتا بالایی داشته باشد اما بسیاری از شهروندان در خصوص انتخاب نوع الکل، علائم مسمومیت های الکلی و درمان آن اطلاعات چندانی ندارند.

حال و هوای این روزهای مردم ایران الکلی شده و این ماده به یکی از با ارزش ترین و حیاتی ترین ضروریات زندگی ایرانیان تبدیل شده تا جاییکه نبود و یا کمبود آن موجب تشویق در جامعه و اضطراب میان خانواده ها می شود.

هرچند پزشکان راههای مقابله با کرونا را آسان می دانند و ضدعفونی در حد معمول را توصیه می کنند اما بسیاری از ما دچار وسواس روحی شده ایم و  در حالیکه از خطرات مسمومیت ناشی از مصرف غیراصولی الکل غافل هستیم در مصرف این ماده ضدعفونی کننده افراط می کنیم. 

اما باید توجه داشت در گیر و دار مبارزه با کرونا، از عواقب مصرف بیش از حد الکل و مسمومیت های الکلی غافل نشویم و با دستورات غیرعلمی برای ترکیب درصد های مختلف الکل با آب و یا سایر مواد شوینده نسخه هایی نپیچیم که منجر به آسیب جسمانی دیگران شود.

یک متخصص مسمومیت های بالینی و دکتر پزشکی قانونی در گفت و گو با ایرنا به چگونگی استفاده صحیح از الکل اشاره کردو تاکید داشت: درصد خلوص الکل، معیار درستی برای انتخاب آن در میدان مقابله با کرونا نبوده و اینکه الکل های با درصد بالا برای مصارف این روزها نتیجه بهتری دارد، یک تفکر نادرست است.

الکل های ۹۰ درصد کاربرد آزمایشگاهی دارند

دکتر پیمان آسترکی می گوید: متخصصان معتقد هستند در این روزها که کرونا سلامت عمومی را تهدید می کند باید از الکل طبی استفاده شود چراکه الکل های غیرطبی همانند متانول خاصیت درمانی و ضدعفونی کننده ندارند.

وی افزود: همکاران متخصص در این زمینه معتقد هستند باید الکل  ۷۰ تا ۷۳ درجه( درصد) استفاده شود و الکل هایی که در داروخانه ها با درصد های ۹۰ یا ۹۶ به فروش می رسد کاربرد آزمایشگاهی دارد و در این مکان ها به عنوان (دیکتاتور) استفاده می شود بنابراین به دلیل کاربرد آزمایشگاهی خاصیت ضدعفونی کننده آنها نیز کم می شود.

وی تاکید کرد:‌ خلوص الکل های متانول باید تا ۷۳ درجه کم شود که این مهم نباید توسط افراد غیرمتخصص پیشنهاد یا انجام شود بلکه باید به صورت علمی انجام شده و به طور مثال برای الکل ۹۰ درصد به ازای هر ۱۰۰ سی سی باید ۲۷ سی سی آب مقطر یا آب جوشیده اضافه شود یعنی  از مجموع محتوی یک ظرف با ظرفیت ۱۰۰ سی سی باید ۷۳ سی سی الکل باشد.

رنگ الکل ملاک مناسبی برای استفاده نیست

این متخصص مسمومیت های بالینی اضافه کرد: الکل اتانول های سفید که برای این روزها پیشنهاد می شوند با ماده ترکیب شده تا  قابلیت شرب نداشته باشند بنابراین مردم نباید الکل را بر مبنای رنگ خریداری کنند بلکه نوشته روی بطری بسیار مهم است.

دکتر آسترکی تصریح کرد: هنگام خریداری الکل باید اطلاعات درج شده به خوبی مطالعه شود و موارد مصرف نیز مورد توجه قرار گیرد چراکه اتانول یک الکل طبی محسوب می شود و به دلیل خارج شدن از حالت خوراکی، موادی به آن افزوده می شود.

وی ادامه داد: اما متانول یک الکل صنعتی و غیرطبی است که پیشنهاد می شود در شرایط کنونی، بجز موارد ضروری و اضطراری مورد استفاده قرار نگیرد.

آیا الکل اتانول منجر به مسمومیت می شود؟

دکتر آسترکی با بیان اینکه الکل اتانول جذب پوستی نداشته اما جذب استنشاقی دارد بیان کرد:‌برای اینکه مسمومیت با اتانول رخ دهد باید بیش از ۱۰۰ میلی گرم در سی سی خون انسان افزایش یابد.

وی گفت: این میزان بسیار بالا بوده و با توجه به ترکیب محلول الکل اتانول های موجود در بازار که مردم نیز به صورت یک اسپری ساده استفاده می کنند نگرانی برای مسمومیت استنشاقی با الکل اتانول وجود ندارد.

علائم مسمومیت با متانول چیست؟

وی ادامه داد:‌ متانول پس از جذب در بدن شکسته می شود و تولید سم می کند به نحوی که اگر مقدار آن  در خون از ۵۰ میلی گرم بیشتر شود باعث آسیب جدی، نابینایی، مرگ و حتی منجر به دیالیز خواهد شد.

دکتر آسترکی با تاکید بر عدم استفاده از الکل متانول در این روزها افزود: تهوع، استفراغ، گیجی، عدم تعادل، تپش قلب، تاری دید، درد شکم و تند شدن تنفس از علایم مسومیت با متانول است که در صورتی یک یا چند مورد از این نشانه ها در بدن فرد بروز کند باید در سریعترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه نماید.

وی تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی را خطرناک دانست و اظهار داشت: مسمومیت با متانول به صورت تاخیری بروز پیدا می کند بنابراین باید از افراد درگیر این مساله، تست وضعیت گازهای خونی گرفته شود.

نسخه آسان برای بیماری سخت

دکتر آسترکی تاکید کرد: مردم نباید در استفاده از هر نوع الکلی برای ضدعفونی کردن زیاده روی کرده و به اصطلاح‌" دوش الکلی" بگیرند چراکه شستن مداوم و اصولی دست ها و کاهش تماس با دیگران اصلی ترین روش پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

وی با بیان اینکه افراد دارای علایم سرماخوردگی باید از ماسک استفاده کنند اظهار داشت: پرهیز از تماس دست با صورت  و چشم، کاهش استرس، عدم حضور در تجمعات، مراسم و نخوردن غذاهای بیرون از مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

وی گفت: تنها ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا علائم شدید دارند که آمار مرگ و میر این تعداد ۲ نفر است بنابراین جای نگرانی وجود ندارد اما در عین حال نمی شود مسامحه کرد و رعایت رفتار بهداشتی را نادیده گرفت.

باور غلط پیشگیری از کرونا با مصرف مواد الکلی

شاهین شادنیا، استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر و به طور ناگهانی موارد مسمومیت با الکل متانول افزایش یافته است، اظهار داشت: بیمارانی که مراجعه می‌کنند دارای علائم چشمی شامل کاهش دید، تاری دید، نابینایی، کاهش سطح هوشیاری و حتی در مواردی شاهد مرگ برخی مراجعان بوده ایم.

استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: در عمده مراجعان باور غلطی ایجاد شده که در واقع مصرف الکل می‌تواند نقش پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا ویروس داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف هرگونه مواد الکلی به صورت خوراکی تأثیری در پیشگیری از ابتلاء به کرونا ندارد، گفت: ویروس‌ها به ترکیبات الکلی حاوی ۷۰ درجه صرفاً بر روی سطوح و دست‌ها مقاومند و مصرف خوراکی الکل نه تنها تأثیری در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد بلکه حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

به گفته این استاد دانشگاه، تمامی باورهای غلط درباره مصرف مواد الکلی باهدف پیشگیری از کرونا را مردود دانست و خاطرنشان کرد: مصرف الکل خصوصاً ترکیباتی که بر پایه متیلیک هستند در بدن ایجاد سمیت می‌کنند که بسیار خطرناک و دارای عوارض است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم، یادآور شد: فردی که الکل سمی مصرف می‌کند خود را بدون دلیل در معرض خطر قرار می‌دهد.

شادنیا در پایان، گفت: با توجه به همه گیری ویروس کرونا حتی ممکن است فردی برای درمان مسمومیت ناشی از الکل به مراکز درمانی مراجعه کند و در مسیر منزل تا بیمارستان و مراکز درمانی بیماری ویروسی دیگری نیز گریبانگیر شخص و یا خانواده فرد شود.

تخت هایی که بیهوده اشغال می شوند

حالا که این روزها نیاز به تخت های بیمارستانی برای درمان بییماران کرونایی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، برخی با توجه به برخی باورهای غلط موجب اشغال تخت های بیمارستانی می شوند.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان با اشاره به اشغال تخت های اورژانس و آی سی یو به دلیل مسمومیت الکلی در بحران کرونا تاکید کرد: این روزها که تخت های اورژانس و آی سی یو برای نجات جان بیماران کرونایی حیاتی است، برخی با مصرف خوراکی الکل بار اضافی به بیمارستان ها و کارد درمانی تحمیل می کنند.

او تصریح کرد: به همین دلیل از مردم درخواست می کنیم که با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتار‌های غلط بی‌پایه و اساس، از بروز سایر بیماری‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، پیشگیری کنند.


منابع: ایرنا و مشرق
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما