شنبه 1 ارديبهشت 1403   00:05:52

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

امنیت؛ نتیجه ایمان به اضافه پرهیز از ظلم

  • خلاصه :رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین غرض از وضع نوامیس و فلسفه ارسال رسل و نبوت که رساندن انسان از حد طبع به حد عقل است پرداخت و گفت: ایمان به اضافه پرهیز از ظلم نتیجه اش امنیت خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زائی در پنجمین نشست از سلسله نشست های فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه، با ادامه بحث «دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدرای شیرازی» موضوعات مطرح شده توسط ملاصدرا در اشراق چهارم را از چند جهت دارای اهمیت دانست و گفت: اول آنکه در این بحث سطوح امنیت قابل استخراج است و امنیت در سه سطح سیاست، شریعت و نبوت  مورد بررسی قرار می گیرد، دوم بحث نظریه صدرالمتالهین در حوزه انقلاب  الهی است که در این بحث نظریه انقلاب  ملاصدرا قابل استخراج است.

وی اضافه کرد: صدرالمتالهین در بحث نسبت نبوت و شریعت می گوید نبوت هم ساحت اعتقادی دارد و هم ساحت رهبری و شریعت نیز، هم ساحت افعال را در بر می گیرد و هم ساحت افکار و اخلاق را، نسبت شریعت و نبوت نسبت جسم و روح است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: شریعت جسم و نبوت روح آن است، فقه بدون نبوت مانند جسم بدون روح است، سیاست بدون شریعت نیز مانند جسد بدون روح است؛ امنیت نیز می تواند اینگونه باشد و زمانی که به دنبال امنیت ظاهری هستیم، همان امنیت بدون روح و دنیوی است. اگر سیاست با نبوت و شریعت گره بخورد، امنیت آن نیز متعالی خواهد بود.

وی از زبان ملاصدرا دوگانگی عالم سیاست و شریعت که نفس را ساماندهی کرد و با ارائه توضیحاتی در خصوص نبوت که روح را ساماندهی می کند به بیان تفاوت آنها از جهت مبدا، غایت و فعل و انفعال پرداخت و گفت: با توجه به تفاوت های چهارگانه، سیاست جدای از شریعت، حتی در سطوح دنیوی، نمی تواند امنیت را تامین کند و در سایه شریعت همچنانکه که ذات انسان شکوف می شود و ارتقاء می یابد، امنیت نیز شکوفا می شود و ارتقاء پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زائی عنوان کرد: در بحث غایت، آنچه که در شریعت وضع شده است، این است که نظام سیاسی تابع شریعت و نظام دینی است؛ اگر اطاعت باشد، سیاست دینی است و در صورت تبعیت سیاست از شریعت، امنیت به دست می آید و از اذیت ها رها می شود.

وی ادامه داد: در صورت عصیان سیاست از شریعت، تهدیدها آغاز می شود، احساس بر آراء و عقل حاکم می شود، خشوع از بین می رود و سیاست کاملا زمینی می شود و انسان به فکر  منافع زودگذر خواهد بود؛ زمانی که شریعت کنار گذاشته شود و گرفتار محسوسات شویم و جزء اشرف که عقل است فراموش شود، قیم عالم در برابر اینها قیام می کند، یعنی خداوند قیام می کند، قیم عالم که خدا، مومنین و رهبران الهی هستند، برای برگرداندنِ خرابکاری ها به نظام عالم قیام خواهند نمود، بنابراین علت محدثه انقلاب ها، اراده قیم عالم است، وقتی مومنین و رهبران الهی بخواهند انقلاب رخ خواهد داد.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه مباحث این نشست، با توجه به اشراق پنجم از شاهد دومِ مشهد پنجمِ کتاب الشواهد الربوبیه که به اسرار برخی احکام شرعی و فایده آن برای اطاعت می پردازد، به تبیین غرض از وضع نوامیس و فلسفه ارسال رسل و نبوت که رساندن انسان از حد طبع به حد عقل است پرداخت و ابراز کرد: ایمان به اضافه پرهیز از ظلم نتیجه اش امنیت خواهد بود.

وی یادآور شد: حکما می گویند اگر عدل حاکم شود، شهوات خادم عقول خواهند شد و ستم زمانی حاکم می شود که عقل ها مستخدم شهوت گردند و حکمرانی متعالی آن است که شهوات تابع عقول شوند و آدم های درجه یک به کار گرفته شوند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما