پنجشنبه 30 فروردين 1403   04:35:27

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد:

نقش بی بدیل امام جواد(ع) در عبور جامعه شیعی از بحران ها

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: امام جواد(ع) با تدابیر هوشمندانه ای که به کار گرفتند، علی رغم دوران کوتاه امامتشان توانستند نقش بی بدیلی در عبور جامعه شیعه از این بحران ایفا کنند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه امام جواد(ع) به تبیین نقش آن حضرت در حفظ و صیانت از تشیع پرداخت و اظهار داشت: در دوره ای که ایشان به امامت رسیدند، بحران های فکری و فرهنگی و انحرافات عقیدتی، جامعه مسلمانان را فرا گرفته بود.
وی با اشاره به ادله ایجاد بحران های فکری و فرهنگی و انحرافات عقیدتی گفت: شکل گیری جریان های انحرافی و ورود افکار سایر ملل در میان مسلمانان، از جمله چالش هایی بود که جریان تشیع در آن دوران را با بحران مواجه کرده بود.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بزرگان فرق مختلف در مواجهه با این بحران ها گرفتار شدند و حتی دستگاه حاکم نیز نتوانست آن گرفتاری ها و بحران ها را برطرف کند، اما امام جواد(ع) با تدابیر هوشمندانه ای که به کار گرفتند، علی رغم دوران کوتاه امامتشان توانستند نقش بی بدیلی در عبور جامعه شیعه از این بحران ایفا کنند.
وی با بیان اینکه امام جواد(ع) در سنین کودکی به امامت و در سنین جوانی به شهادت رسیدند، افزود: آن حضرت در این فاصله اندک به خوبی توانستند اقدامات مهم و ارزنده ای را انجام دهند و جامعه شیعه را از بحران ها نجات بخشند.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری با بیان اینکه یکی از راهکارهای امام جواد(ع) برای حفظ تشیع، مقابله با جریان های انحرافی بود، عنوان کرد: برخی از این جریان ها مانند واقفیه از درون مذهب تشیع بود و برخی دیگر مانند فتنه «خلق قرآن» نیز اختصاص به شیعیان نداشت؛ فتنه «خلق قرآن» فتنه ای را در درون جامعه پدید آورد و حتی دستگاه خلافت عباسی هم به آن دامن زد، اما امام جواد(ع) با تدابیر هوشمندانه خود جامعه شیعه را از ورود به این فتنه برحذر داشتند. 
وی، اهتمام امام جواد(ع) به هم گرایی اسلامی برای حفظ کیان تشیع اشاره کرد و با اشاره به اینکه ایشان از طریق وحدت و حفظ یکپارچگی امت اسلامی از کیان تشیع صیانت کردند، گفت: ایشان همواره شیعیان و پیروان خودشان را بر حفظ یکپارچگی امت اسلامی سفارش می کردند و طبیعتاً این حفظ وحدت و یکپارچگی اسلامی به طور خودکار حفظ شیعیان را به دنبال داشت؛ ایشان همواره تلاش داشتند تا جامعه شیعه جامعه ای جدا از دیگر مسلمانان معرفی نشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: امام جواد(ع) حتی با مخالفان فکری خودشان مناظره می کردند و همواره سعی داشتند که باورها و مقدسات دیگران مورد اهانت قرار نگیرد و این بدان جهت بود که هم گرایی، سبب رفع تهدید از جامعه می شد و وقتی تهدید از یک جامعه برداشته شود، بدون شک آن جامعه حفظ خواهد شد.
وی، اقدام دیگر امام جواد(ع) برای حفظ تشیع را «زدودن انحرافات از تشیع» دانست و تأکید کرد: یکی از مهم ترین خطراتی که همه جوامع به ویژه جامعه شیعه را تهدید می کند، تحریفات و انحرافاتی است که پیرامون مباحث مکتبی شکل می گیرد؛ در آن دوران، «واقفیه» و «غالیان» خطر بزرگی برای تشیع به شمار می رفتند و امام جواد(ع) با مقابله و زدودن این انحرافات، مکتب اصیل تشیع را حفظ کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری در پایان و در تبیین علت امامت امام جواد(ع) در سنین کودکی خاطرنشان کرد: در آن دوران، جامعه شیعه به عصر غیبت نزدیک می شد و می توان کم سن و سال بودن ایشان را مقدمه ای برای ورود جامعه به عصر غیبت تلقی کرد، زیرا بعد از امامت ایشان افکار عمومی به نوعی امامت در سنین کودکی را پذیرفتند، چنانکه در آغاز امامت امام هادی(ع) علی رغم آنکه ایشان نیز در کودکی به امامت رسیدند، مخالفتی با ایشان صورت نگرفت.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما