جمعه 7 ارديبهشت 1403   01:24:01

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد:

اقدامات امام جواد(ع) در راستای صیانت از تشیع

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ارتباط با مردم، تبیین مبانی اسلام و مرزبندی مکتب تشیع با عامه را از اقدامات امام جواد(ع) در راستای صیانت از تشیع دانست.
به گزارش پایگاه خبری  دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تسلیت شهادت مظلومانه امام جواد(ع) به تبیین نقش آن حضرت(ع) در حفظ و گسترش تشیع پرداخت و گفت: یکی از رسالت های اصلی ائمه معصومین(ع) همواره این بوده است که در برابر تحریفاتی که اسلام را مورد تهدید قرار می داد، ایستادگی کرده و اسلام حقیقی و ناب را حفظ کرده و به جامعه عرضه کنند.
وی با اشاره به دشمنی های بنی امیه و بنی عباس با ائمه معصومین(ع) و محدودیت هایی که برای این بزرگواران ایجاد می کردند، ادامه داد: ائمه معصومین(ع) از طریق ارتباط با شیعیان از طرق مختلف همواره سعی داشتند تا اهداف مکتب الهی را در جامعه نهادینه کرده و مکتب تشیع را حفظ کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) همچنین از طریق تبیین دستورات اسلام و احکام الهی نیز به صیانت از مکتب تشیع می پرداختند، عنوان کرد: امام جواد(ع) از فرصت هایی که پیش می آمد در این زمینه بهره می بردند و احکام اسلام را مورد تبیین قرار می دادند.
وی با ذکر چند نمونه از اقدامات امام جواد(ع) در راستای تبیین دستورات اسلام ناب و راستین جهت حفظ مکتب تشیع گفت: ایشان در مناظرات خودشان به صورت بسیار کامل و مستدل حدود و مرزهای میان مکتب تشیع و مکتب عامه را روشن می ساختند.
حجت الاسلام والمسلمین ذاکری با اشاره به اینکه مناظرات امام جواد(ع) و پاسخ های عالمانه ای که ایشان به علمای آن دوران می دادند سبب علاقه مندی مردم به مکتب تشیع می شد، گفت: ایشان همواره روایات یا اخباری که جعلی و نادرست بود را نقد و بررسی می کردند.
وی اضافه کرد: امام جواد(ع) دلایل و شواهد بطلان آنها را به اثبات می رساندند تا اسلام حقیقی برای مردم روشن شده و مبانی تشیع مورد تبیین قرار گیرد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارداشت: امام جواد(ع) 9 ساله بودند که مأمون عباسی دختر خود را به عقد ایشان در آورد، از این رو عده ای به این موضوع اعتراض کرده و نسبت به علمیت و سن امام(ع) اشکال کردند.
وی خاطرنشان کرد: اما مأمون به آنها گفت «معتقدم ابن الرضا(ع) از شما فقیه تر و اعلم به خدا و رسول است و احکام محکم و متشابه را به خوبی می داند، اگر باور ندارید جلسه ای برگزار کرده و با او به مناظره بنشینید»؛ به همین جهت مناظره ای برگزار شد و امام(ع) در آن جلسه به سؤالات بزرگانی همچون «یحیی بن اکثم» پاسخ های عالمانه دادند که خود همین موضوع نیز اسباب علاقه مندی بسیاری از افراد به مکتب تشیع را فراهم کرد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما