پنجشنبه 9 فروردين 1403   12:54:32

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد:

مبارزه و ایستادگی امام جواد(ع) در برابر فرقه های انحرافی

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به مبارزه و ایستادگی امام جواد(ع) در برابر فرقه های انحرافی و تلاش ایشان برای تبیین و تفکیک مکتب تشیع گفت: امام جواد(ع) هم مانند سایر ائمه معصومین(ع) نقش بسزایی در گسترش تشیع داشتند که یکی از نقش ها را می توان روایاتی دانست که از سوی ایشان صادر شده است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) به تبیین نقش ایشان در گسترش تشیع پرداخت و گفت: یک مورد از جهاتی که امام جواد(ع) به وسیله آن تشیع را گسترش دادند، ارتباط خانوادگی ایشان با دستگاه خلافت بود، زیرا ایشان داماد خلیفه بودند و این مورد توجهات را به سوی تشیع جلب می کرد.

وی با اشاره به مبارزه و ایستادگی امام جواد(ع) در برابر فرقه های انحرافی و تلاش ایشان برای تبیین و تفکیک مکتب تشیع ادامه داد: امام جواد(ع) هم مانند سایر ائمه معصومین(ع) نقش بسزایی در گسترش تشیع داشتند که یکی از نقش ها را می توان روایاتی دانست که از سوی ایشان صادر شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه امام جواد(ع) از طریق تقویت و توسعه شبکه وکالت اسباب گسترش تشیع را فراهم نمودند، ابراز داشت: در آن دوران ارتباط مستقیم ائمه معصومین(ع) با برخی مناطق امکان پذیر نبود، از این جهت ایشان از طریق وکلا و نمایندگان خود با مردم ارتباط داشتند و به امور آنها رسیدگی می کردند.

وی اضافه کرد: به یک معنا اختلافی که در مورد سن امام جواد(ع) در دوران امامت ایشان وجود دارد نیز از آن جهت که یک مسأله جدید و نوپدید بود، اسباب گسترش تشیع و جلب توجهات به سوی شیعه را فراهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی به تبیین علت امامت امام جواد(ع) در سنین کودکی از دیدگاه کلامی پرداخت و عنوان کرد: این موضوع را می توان تقدیر الهی در راستای آمادگی شیعیان برای عصر غیبت معنا کرد، زیرا امام زمان(ع) نیز در سنین کودکی به امامت رسیده و سپس مسأله غیبت برای ایشان پدید آمد.

وی افزود: از نگاه عادی و سطحی نیز اگر به این موضوع بنگریم نیز باید دانست که امام رضا(ع) در سنین بالا صاحب فرزند شدند، از این جهت هنگامی که از دنیا رفتند و به شهادت رسیدند، طبیعتاً امام جواد(ع) که دارای سن کمی بودند به مقام امامت نائل آمدند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان علت دوری امام جواد(ع) از امام رضا(ع) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: هنگامی که امام رضا(ع) به وسیله مأمون عباسی به ایران منتقل شدند و ماجرای ولیعهدی پیش آمد، یکی از تدابیر ایشان این بود که مدینه از خاندان اهل بیت(ع) خالی نباشد، از این جهت امام جواد(ع) از ایشان دور بودند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما