جمعه 10 فروردين 1403   17:32:42

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

رویکرد اسلام شناخت و سپردن امانت ها به افراد شایسته است

  • خلاصه :معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: رویکرد اسلام به مسئله مناصب حتی در حوزه خانواده یا در هر امر ریز و درشت دیگری این است که ما امانت را بشناسیم و هر امانتی را به کسی بسپاریم که شایستگی لازم برای آن را دارد.
به گزارش تبلیغ نیوز، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبیین جایگاه مشارکت مردم در رویدادهای اجتماعی و سپردن امانت های الهی به افراد شایسته به شرح دو نوع ولایت پرداخت و سپس وظایف حوزویان در قبال مسئله انتخابات در سال جاری را توضیح داد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خداوند متعال در سوره مبارکه نساء می فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا» و اگر از ما بپرسند چه آیه ای در قرآن کریم هست که ما می توانیم در بحث انتخابات از آن استفاده کنیم می توانیم بگوییم همین آیه است.

وی افزود: مضمون این آیه شریفه این است که اولاً خداوند از ما می خواهد در تعیین سرنوشت خودمان مشارکت کنیم که البته در این رابطه آیات دیگری نیز داریم؛ مثلاً در آیه شریفه مطرح در باب فلسفه ارسال رسل نیز گفته شده است که هدف از فرستادن انبیاء علیهم السلام این بوده که «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: مردم باید به درجه ای برسند که برپا دارنده عدل و قسط شوند.

وی گفت: خداوند متعال از همه اعم از مردم و مسئولین می خواهد که هر امانتی را به کسی بسپارید که صلاحیت نگهداری آن را داشته باشد؛ امروزه به اصطلاح به این امر شایسته سالاری می گوییم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:  ما باید به صحنه انتخابات به عنوان یک صحنه ای نگاه کنیم که قرار است امانت هایی به افرادی سپرده شود.

وی افزود: در ریاست جمهوری امانت کل مملکت و مردم است که به لحاظ اجرایی به یک فرد به عنوان رئیس جمهور برای چهار سال سپرده می شود؛ ببینید چه کار عظیمی است.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: بنابراین رویکرد اسلام به مسئله مناصب حتی در حوزه خانواده یا در هر امر ریز و درشت دیگری این است که ما امانت را بشناسیم و هر امانتی را به کسی بسپاریم که شایستگی لازم برای آن را دارد.متناسب با هر مسئولیت شایستگی آن مسئولیت مدنظر است.

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام اظهار کرد: از جمله پیامدهای این قصه این است که اگر ما رویکرد الهی در انتخابات داشته باشیم مسئولانی انتخاب می کنیم که ملتزم به ولایت الهی باشند؛ نه ولایتی طاغوتی و شیطانی را قائل باشند.

وی عنوان داشت: در قرآن کریم از دو نوع ولایت و همبستگی صحبت شده است؛ از جمله در آیة الکرسی که همه می خوانیم: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ».

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی گفت: در جامعه اسلامی اگر ما دقت نکنیم ممکن است گرفتار افرادی شویم که اینها دل در گرو ولایت شیطان دارند؛ یعنی یکی از پیامدهای بی توجهی به فرمان خدای متعال که به ما گفته است تلاشتان را معطوف به این کنید که هر امانتی به اهلش سپرده شود امکان روی کار آمدن کسانی که دل در گرو ولایت الهی ندارند فراهم شود.

وی افزود: این افراد ممکن است برنامه ریزی هایشان به جای اینکه معطوف به رفتن به سمت نور باشد به سمت ظلمات و تاریکی ها برنامه ریزی نمایند.

این محقق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مسئله انتخابات بسیار  بسیار مهم است و تک تک ما در قبال این مسئله مسئول هستیم؛ همه ما در قبال اینکه به چه کسی رأی می دهیم مسئولیم و باید بدانیم آیا آن فرد انسان امینی است؟

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: مهمترین وظیفه حوزویان تبیین این مسئله برای مردم است؛ اینکه در قرآن کریم آمده است: «نُوَلِّهِ‌ مَا تَوَلَّی»‌، یعنی ما ولایت را به کسانی می دهیم که مردم به آنها رو می کنند.

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام اظهار داشت: از این آیه می فهمیم که در جامعه ای اگر خود مردم دقت نکنند، خدای متعال نمی آید که از طرف آن ها کاری را انجام دهد؛ سنت الهی بر این است.

وی گفت: اگر در جایی مردم دنبال طاغوت ها رفتند جامعه طاغوتی و جاهلی می شود و اگر به دنبال پیامبران، ائمه، فقهای جامع الشرایط و ولی فقیه الهی آمدند جامعه نورانی می گردد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان داشت: تبیین این مسائل وظیفه ما حوزویان است؛ حوزویان باید روشنگری کنند و به مردم نشان دهند تک تک رفتارهای ما از جمله رفتارهای انتخاباتی ما و کنش های سیاسی ما مورد توجه خدا هست و تماماً در چارچوب تکالیف معنادار می شوند.

وی گفت: اگر خدای نکرده اینجا ما بی توجهی کنیم و با رأی ما کسی این کرسی ها را بگیرد که دل در گرو شیاطین داشته باشد هرکسی که به او رأی داده است با عدم دقت و کوتاهی در انجام تکلیف در کارنامه او شریک خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: اگر به کسی رأی دهیم که او در کنار ولایت الهی قرار بگیرد، همبسته باشد با ولایت الهی و رهبران الهی هر کار خوبی که انجام دهد در باقیات الصالحات ما نیز ثبت می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان گفت: ان شاء الله خداوند به ما کمک کند در مسیر اوامر وی حرکت کنیم.از خداوند می خواهیم با انتخاب افراد امین، عادل، بصیر، حکیم و ولایی شاهد جامعه ای روز به روز شکوفاتر و الهی تر بوده و عمل ما مورد رضای حضرت حق قرار گیرد؛ان شاء الله قدمی مهم و مؤثر در راستای بسط و گسترش ولایت الهی در همه سطوح جامعه خودمان از ابعاد فردی تا اجتماعی، سیاسی و امنیتی برداریم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما