جمعه 31 فروردين 1403   12:42:23

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

گزارشی از فعالیت های علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در سفر 15 روزه به سه کشور

  • خلاصه :رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان گزارشی از فعالیت های علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در سفر 15 روزه به سه کشور پرداخت و هدف از این سفرها را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، سید هادی ساجدی در گفت و گویی اظهار داشت: این سفر با همراهی 12 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) صورت گرفت.
وی گفت: این گونه سفرها ذیل بخش توسعه بین المللی دانشگاه باقرالعلوم(ع) شکل می گیرد و در راستای بین المللی شدن فعالیت ها، یکی از بخش ها این است که ارتباطات میان دانشگاهی فیمابین دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دانشگاه های بین المللی در حال انجام است.
رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: این سفر مخصوص اولین دوره دانشجویان رشته مطالعات منطقه ای گرایش خاورمیانه و شمال آفریقای دانشگاه باقرالعلوم(ع) بود که در مقطع ارشد در حال تحصیل هستند.
وی با اشاره به هدف از این سفرها پرداخت و افزود: این دانشجویان دروس ترم های آموزشی خود را به پایان رسانده اند و موضوعات پایان نامه های خود را انتخاب کرده اند و اکنون در سفری به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از طرف دانشگاه با هدف آشنایی با منطقه انجام شد و جریان های فکری و سیاسی و اتفاقات موجود در کشورهای مختلف را از نزدیک رصد کنند.
ساجدی اظهار داشت: علاوه بر هشت دانشجوی دوره اول دانشجویان رشته مطالعات منطقه ای، چهار نفر از اساتید هم همراه دانشجویان بودند که موضوعات پایان نامه ها را در این سفر بررسی می کردند و در این دیدارها سعی می کردند در راستای انضمامی کردن و واقعی تر کردن موضوع نگارش پایان نامه دانشجویان به آنها کمک کنند.
وی گفت: این سفرها بر حسب برنامه ریزی در سه کشور اتفاق می افتاد که اولین سفر به عراق صورت گرفت و پنج روز طول انجامید و دیدار با مراجع نجف از جمله آیت الله یعقوبی، بازدید از برخی مؤسسات فرهنگی و خیریه عراق، بازدید از بعضی دانشگاه های عراق از جمله دانشگاه کوفه و مستنصریه، بازدید از مرکز تحلیل های سیاسی و بنیادین هدف، دیدار با مسؤولان مؤسسه حمورابی در بغداد، بازدید و دیدار با مسؤولان شبکه ماهواره ای الاتجاه (خبری تحلیلی جهان عرب)، بازدید از مشاهد مشرفه نجف و کربلا و سامرا و کاظمین و مدائن، از جمله برنامه های این سفر بود که جزو سفر قلمداد می شد و این سفرها در راستای آن توسعه علمی دانشجویان و دانشگاه بود؛ اسکان دوستان بر عهده حوزه علمیه نجف بود و با فضای درسی حوزه نجف و برخی از مدیران این حوزه جلساتی داشتیم و گفت و گوهایی انجام گرفت.
* سفر به لبنان
رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: مرکزیت اصلی سفر در لبنان اتفاق می افتاد که شش روز در لبنان بودیم و برنامه ریزی یک دوره آموزشی در لبنان با همکاری دانشگاه معارف لبنان انجام شده بود که دروس آموزشی ناظر به رشته درسی به طور منظم (صبح تا ظهر) در این دانشگاه انجام می شد که از بهترین اساتید دعوت کرده بودند و ما از قبل موضوعات را هماهنگ کرده بودیم.
وی افزود: موضوعاتی مثل جریان های فکری و سیاسی در لبنان، جنبش های اسلامی پس از بیداری اسلامی، وضعیت شبکه های اجتماعی و رسانه در لبنان و منطقه، جریان های سیاسی و داخلی اسرائیل، و جریان های دانشگاه های معتبر لبنان، نمونه هایی از موضوعاتی بودند که در دوره آموزشی لبنان مطرح شد و همه اساتید، از بهترین های لبنان بودند.
ساجدی به برنامه های سفر به لبنان پرداخت و اظهار داشت: علاوه بر دوره آموزشی در لبنان، دیدار با وزیر فرهنگ لبنان، دیدار با علما و بزرگان و اندیشمندان لبنان، بازدید از موزه ملیتا در جنوب لبنان، دیدار با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، دیدار با علمای اهل سنت، بازدید از مراکز فعال آموزشی در لبنان از دیگر برنامه های سفر به لبنان بود.
* سفر به ترکیه
وی در ادامه در خصوص سفر ترکیه گفت: پایان سفر هم در ترکیه بود که چهار روز در ترکیه مستقر بودیم و دیدار و بازدید از برخی مراکز علمی و مذهبی ترکیه و دیدار با رهبر شیعیان ترکیه، جلسات نقد و بررسی شرایط شیعیان در ترکیه هم از جمله برنامه هایی بود که انجام گرفت.
رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: این سبک سفرها، شروع برنامه های بین المللی دانشگاه باقرالعلوم(ع) است و به طوری برنامه ریزی می شود که دانشجویان ما در رشته های مختلف بتوانند با دانشگاه های نظیر خود ارتباط بگیرند و با اندیشمندان بین المللی گفت و گو داشته باشند و همچنین آنها را دعوت کنیم.
وی افزود: در این سفرها با برخی از این دانشگاه در خصوص تفاهم نامه صحبت هایی شد و همچنین آماده سازی صورت گرفت و بناست که دانشگاه باقرالعلوم(ع) دوره هایی را برگزار کند و همچنین از آنها پذیرش دانشجویان داشته باشیم که بخشی از این سفر در راستای تأمین و جذب دانشجوی بین المللی برای دانشگاه بود که با چند مجموعه صحبت شد و رشته ها، سرفصل ها و جزئیات آنها ارسال شد.
ساجدی با اشاره به تدوین طرح های بلند مدت مشترک میان دانشگاهی اظهار داشت: همچنین در خصوص یک سری پروژه های علمی بلندمدت تر میان دانشگاه ها از جمله دانشگاه باقرالعلوم(ع) و این دانشگاه ها صحبت شد که در حال نگارش و آماده سازی طرح های بلند مدت برای تعاملات دقیق تر و منضبط تر هستیم.
وی در خصوص مطالبه محور مقاومت از فعالیت های علمی و فرهنگی ایران گفت: به خصوص پس از پیروزی محور مقاومت، مطالبه بسیار شدید از طرف محور مقاومت برای فعالیت های علمی و فرهنگی به خصوص دانشگاهی و تخصصی وجود دارد و دانشگاه های رقیب و آمریکایی و امثال این ها به خصوص در سال های اخیر تلاش های زیادی برای تربیت نسل نخبه در این کشورها انجام می دهند، در حالی که دغدغه مندان و متدینین این کشورها از دانشگاه هایی مثل دانشگاه باقرالعلوم(ع) شدیداً مطالبه دارند که حضور فعال در آنجا داشته باشیم و دوره های آموزشی برگزار کنیم و تبادلات علمی و دانشگاهی در جهت تربیت نخبگان داشته باشیم.
رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان بر ضرورت حمایت بیش از پیش مسؤولان امر از این گونه فعالیت ها تأکید و خاطرنشان کرد: این مطالبه مستمر و پیگیری از سوی آن مجموعه هاست و در حال پاسخ دهی به آن مطالبات هستیم. که این پاسخ دادن نیاز به حمایت جدی از سوی مدیران دفتر تبلیغات اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و استمرار و منسجم کردن چنین برنامه هایی است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما