پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:36:57

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» نوشته سید مجتبی نورمفیدی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، کتاب «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» نوشته سید مجتبی نورمفیدی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

در دین اسلام و سایر ادیان الهی و تمدنهای بشری اهانت به مقدسات امری مذموم و مستوجب عقوبت اخروی و دنیوی است.

به همین دلیل، در قانون اساسی و قوانین عادی اکثر کشورهای جهان احترام به آزادی معنوی انسان ها از حقوق اساسی و مسلم آنها شناخته شده و هتک حرمت و شرافت انسان ها و اهانت به مقدسات آنان ممنوع و جرم اعلام شده است.

در فقه شیعه نیز بارها بر این مسئله تأکید شده و به آیات، روایات و دیگر ادله بر حرمت اهانت به مقدسات استدلال گردیده است؛ با این حال، کمتر به این موضوع به صورت یک قاعده مستقل و کلی پرداخته اند.

کتاب حاضر دربردارنده صورت‌بندی مسئله حرمت اهانت به مقدسات چونان یک قاعده مستقل و کلی است و با همین نگاه این موضوع را بررسی کرده است.

کتاب «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» در پنج فصل شامل «واژه شناسی و مفاد قاعده»، «ادله قاعده(آیات)»، «ادله قاعده(روایات)»، «ادله قاعده(عقل)» و «ادله قاعده(اجماع، ضرورت دین، سیره متشرعه، قاعده حفظ نظام و قاعده مصلحت)» تدوین و تنظیم شده است.

نویسنده محترم در فصل نخست مباحثی مانند «اهمیت قاعده»، «مفاهیم مشابه»، «اهانت در لغت و اصطلاح» و «گستره مفهومی اهانت» را بیان کرده و در فصل دوم و سوم به «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» از منظر آیات و روایات مختلف مورد تبیین و بررسی نموده است.

در فصل چهارم این کتاب، شاهد مباحثی مانند «شمول دلیل عقلی نسبت به مطلق محترمات» و «بررسی ادله عقلی «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» هستیم.

نویسنده در فصل پنجم نیز  «قاعده حرمت اهانت به مقدسات» را از منظر ادله ای همچون «اجماع»، «ضرورت دین»، «سیره متشرعه»، «قاعده حفظ نظام» و «قاعده مصلحت» مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب در بخش خاتمه نیز «نسبت منع توهین به مقدسات با آزادی بیان و نصیحت» را به بحث و بررسی گذاشته است.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما