دیدار رهبری
1397/10/15 شنبه دیدار اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ سوم دی ماه 97 با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفری گیلانی «رییس هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی» در این دیدار ضمن تشکر از فرصت پیش آمده، به بیان نکاتی در خصوص فعالیت های این دفتر پرداختند و سپس حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی «رییس دفتر تبلیغات اسلامی» گزارشی از فعالیت های گذشته و پیش روی این دفتر با تاکید بر فعالیت های قطب های فکری فرهنگی را ارائه کردند.


حضرت آیت الله خامنه ای نیز در این دیدار تصریح کردند: بنده از اول دورادور در جریان بعضی از مسائل دفتر تبلیغات اسلامی بودم، لکن از اوایل که این دفتر به حرکت افتاد و یک کارهایی را شروع کرد، احساس شد که یک رگه‌ی روشنفکری دینی در این مجموعه حضور و وجود دارد.


ایشان افزودند: امروز، روزهای انقلاب، دوره‌ی انقلاب و دوره‌ی حرکت بویژه حرکت های جهشی است و گزارش جناب آقای واعظی گزارشی خوب و خوشحال کننده‌ بود.


رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کردند: اینکه شما این همه کار انجام دادید و این مقدار کار در چنته دارید که می‌خواهید انجام بدهید، خیلی خوب است، این ها خیلی با ارزش است و باید دنبال بشود و تقریباً همه‌ی آنچه ایشان گفتند و بنا است انجام بگیرد مورد تأیید ما است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: یک نکته‌ی خیلی اساسی این است که چرا در مجموعه‌های اثرگذار کشور خبری از دفتر تبلیغات اسلامی نیست! باید رویش فکر کنید، تأمل کنید ... مجموعه‌های اثر گذار در محیط فرهنگی کشور را شناسایی کنید ... این ها اثرگذاری‌شان در جامعه با بقیه‌ی عناصر فرهنگی جامعه تفاوت دارد، ببینید چه نیاز دارند و [کدام] مسائل شرعی را سؤال می‌کنند و واقعاً تغذیه کنید. پس شما باید غنای فکری در مجموعه‌های فعال کشور ایجاد کنید، این به عهده‌ی شما است و باید دنبال کنید.


ایشان با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص فعالیت های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اظهار داشتند: اشاره کردید که چند میلیون سؤال از شما شده است، غالباً خیلی از سؤال کننده ها جوان ها و دانشجوها هستند. این کار خوبی است، البته این سنتی بوده که از قبل در حوزه وجود داشته است.... ممکن است یک نفر سؤال کند اما این سؤال در ذهن هزار نفر باشد توصیه‌ی من در مورد این سؤال ها این است که اینها را تدوین کنید، چاپ کنید و به شکل های خوب در اختیار جوان ها و دانشجوها بگذارید و به نظرم یکی از کارهای واجب این است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی در فضای مجازی تصریح کردند: امروز همه در فضای مجازی حضور دارند، شما هم حضور دارید، دستگاه‌های دیگر هم حضور دارند، منتها یک حضور جریان‌ساز نیاز است. باید کاری کنید که بخش مهمّی از فضای مجازی را متعلق به خودتان کنید و بتوانید جریان‌سازی کنید. بهترین راه ارتباط با گروه‌های اثرگذار فرهنگی همین فضای مجازی است.


ایشان با اشاره به ضرورت مسئله‌ی شبکه‌سازی افزودند: این خیلی مهم است، ... در مجموعه‌های خودمان دستگاه‌هایی را داریم که چند بخش دارند و اصلاً از هم خبر ندارند و این عیب است. اولاً در درون تشکیلات خودتان ثانیاً در بیرون تشکیلات خودتان با مخاطبین‌تان شبکه‌سازی کنید؛ به همدیگر خبر بدهند، هم‌افزایی کنند، تبادل کنند، یک فکر را شما بدهید، یک فکر را آنها با شما مطرح کنند و به این شکل شبکه‌سازی انجام گیرد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئله‌ی دیگر را آسیب‌شناسی وضع تبلیغ دانستند و در ادامه فرمودند: اشاره کردید که چند هزار نفر برای [تبلیغ] می روند. ... حالا رفتند، چه اثری کرد؟ بازخوردش چگونه است؟ خروجی این کار چیست؟ این مسئله‌ی مهمّی است. بنابراین آن شکل تبلیغ صرفاً اعزام مبلّغ، چه آنهایی که در ایام محرم و صفر و ماه رمضان [اعزام] می‌کنند، چه آن گروه‌های تبلیغی که اشاره کردید- البته گروه‌های تبلیغی مهم‌ترند، یعنی اگر آن شکل ذهنی ما تحقق پیدا کند، آنها شکل برجسته‌تری محسوب می‌شوند - باید بازخورد کارشان و حرکتشان دیده بشود که رفت و آمدشان چه اثری کرد و در آن منطقه توانستند چه کار بکنند، چه تعداد جوان را جذب کردند که این جوان مصونیت پیدا کند. البته این احتیاج دارد که به این مبلّغ آموزش بدهید، صِرف خوش‌بیان بودن و اهل بیان بودن مبلّغین کافی نیست؛ باید بداند چه بگوید و هر جایی یک اقتضایی دارد و هر گروهی یک اقتضایی دارد. بالأخره باید وضع تبلیغ، نوع اعزام مبلّغ و خود تبلیغ آسیب شناسی بشود.


ایشان مسئله‌ی دانش فعالیت های فرهنگی را پر اهمیت برشمردند و افزودند: تولید کار فرهنگی یک امر است، دانش تولید یک حرف دیگر است .... هر کاری یک دانشی دارد، این دانش لزوماً دانش تدوین شده‌ی در کتاب نیست؛ تجربه‌ها، آگاهی‌ها، خوش فکری‌ها می‌توانند در ایجاد این دانش و هدایت این دانش اثر بگذارد. بالأخره باید یک جایی این دانش ها، دانش کارهای گوناگون و تحرّکات مختلف که حالا یکی‌اش مددکاری اجتماعی است، تدوین بشود که جنابعالی گفتید و به نظر من دفتر تبلیغات اسلامی یکی از بهترین جاهایی است که می‌تواند این کار را انجام بدهد.


لازم به ذکر است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بدو پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل گردید و از آغاز پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی با افزایش مستمر توانایی های خود و با ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه، نظام و نهادهای مردمی، تلاش برای رفع نیازهای دینی و فرهنگی، جایگاه ویژه ای در میان سازمان های متولی فعالیت های فرهنگی کشور پیدا کرده است.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما