پارسانیا
1397/5/14 يكشنبه عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی: همفکری حوزه و دانشگاه سبب حل مشکلات علمی می‌شود عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی گفت: همفکری دو قطب علمی حوزه و دانشگاه سبب می‌شود تا برای مسائلی که علم جامعه اسلامی با آن روبه‌رو است، مسأله شناسی کرده و برای حل آن با مشارکت و پیگیری‌های لازم، اقدام اساسی انجام شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» که در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دو قطب و محور علمی جامعه ما یعنی حوزه و دانشگاه است که باید همواره مورد حمایت و توجه باشند.
وی مطرح کرد: در دعوت اولیه‌ای که هر سال برای 3 هزار نفر صورت می گیرد، حدود هزار نفر اجابت می‌کنند، که به دلیل محدودیت در امکانات نمی‌توان از افراد بیشتری استقبال کرد، اما به دنبال این هستیم که همه هزار نفر حضور داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حداقل در اقدام اولیه که نشستی دو هفته‌ای است و طرح مسأله در آن صورت می‌گیرد، مشارکت داشته باشند و کسانی که مایل هستند دوره‌های بعدی را ادامه دهند.
وی با ضروری دانستن همفکری حوزه‌های علمیه و دانشگاه با یکدیگر بیان کرد: همفکری این دو قطب علمی سبب می‌شود تا برای مسائلی که علم جامعه اسلامی با آن روبه‌رو است، مسئله شناسی کرده و برای حل آن، با مشارکت و پیگیری‌های لازم، اقدام اساسی انجام شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این‌که کمترین ثمر این طرح جمع شدن نخبگان برای اندیشیدن پیرامون موضوعی است که سخت مورد غفلت می‌باشد، گفت: پاتوق شدن برای کسانی که دغدغه‌ علم را دارند و با انگیزه در حوزه دانشی که وارد آن شده‌اند، قدم بر‌می‌دارند، از ثمرات این طرح است.
وی بیان کرد: در مقطع اول طرح که دوران فراگیری است، دوستان تا لحظه آخر به صورت داوطابانه حضور دارند نه به‌خاطر گرفتن مدارک یا الزامات فرهنگ و نظام آموزشی، بلکه به انگیزه باز اندیشی و عمق گرفتن در حوزه معرفتی این طرح را دنبال می‌کنند، این وجه مشترک دوستی پایدار نخبگان با یکدیگر را فراهم می‌کند و این ثمره‌ کمی برای این طرح نیست. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاوت‌های دیگر اردوهای علمی با طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی گفت: اردوهایی که برگزار می‌شود، غالبا برای مدت کوتاهی است و بعد از یک یا دو هفته تمام می‌شود، درحالی که این طرح بعد از دو هفته آغاز می‌شود و یک دوره 5 ساله است. 
وی اضافه کرد: تفاوت دیگر این است که رویکرد فرهنگی و اجتماعی زمینه مشترک کسانی است که در این اردوها جمع می‌شوند؛ دو طرح کوثر و ولایت که حدود دو دهه قبل آغاز شدند، همه ورودی‌های آنها با زمینه‌ها و انگیزه‌های اجتماعی نسبتاً مشترکی به مدت کوتاه دور هم جمع می‌شوند، البته این‌جا هم زمینه‌های مشترکی وجود دارد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا در ادامه به ویژگی سوم دوره ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی اشاره کرد و گفت: این طرح مختص به دانشجویان علوم انسانی نیست بلکه همه دانشجویان از رشته‌های مختلف با انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی وارد می‌شوند، درحالی که طرح‌های دیگر مختص به دانشجویان خاصی است.
وی با بیان این‌که انگیزه نخبگان، اندیشه درباره خود علوم اسلامی است، گفت: به خاطر محدودیت‌های موجود سعی می‌شود دانشجویانی با انگیزه بیشتر جذب شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دیدگاه های مختلفی در زمینه علوم انسانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در هر روز از این اردو دیدگاهی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بعد از این که این مورد توجه قرار گرفت و مسئله علوم برای ایران و کشورهای اسلامی مسئله مشترک شد، علوم اسلامی مسئله مضاعف می شود و به سرعت در تحول سوژه و ابژه اثر می گذارد.
وی گفت: توقع می رود دوستان به تناسب حوزه مطالعاتی که دارند، وارد مباحث شوند و در بحث هایی که متعلق به همه علوم انسانی است، به صورت ریزتر وارد شوند.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: در این چند سال خروجی که داشتیم به صورت کتاب هایی منتشر شده و امسال گرایش های تخصصی شکل گرفته و توقع می رود این بحث ها و درس هایی که ارائه می شود، فعالیت خود دانشجویان منتشر شود.
وی خاطرنشان کرد: مجوز یک نشریه علمی ـ ترویجی که ویژگی دانشجویی داشته باشد را گرفته ایم تا فعالیت های این دوستان را پوشش دهد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما