1397/4/28 پنجشنبه حجت الاسلام والمسلمين روستاآزاد تشريح کرد فعاليت هاي قطبي معاونت فرهنگي و تبليغي دفتر تبليغات اسلامي معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، فعالیت های قطبی این معاونت را تبیین کرد.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين سعيد روستاآزاد در سومين نشست راهبردي مسأله محوري که ويژه مديران ارشد و اعضاي هيئت علمي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مجموعه فرهنگي فردوس وسف برگزار شد، پس از معرفي ساختار معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، اظهار داشت: معاونت فرهنگي تبليغي چهار مجموعه اداره کل «آموزش هاي کاربردي»، «منابع انساني و پشتيباني»، «اطلاع رساني و تبليغ نوين» و «امور تبليغي» دارد. 
وي به سياست هاي حاکم در سال هاي اخير در اين معاونت پرداخت و گفت: در طي پنج شش سال اخير، چند سياست مد نظر بوده و اينها به نظر بنده زمينه را در معاونت مهيا کرده که بتوانيم در حوزه مسأله محوري و ارتباط با قطب ها در سطح کشور موفق عمل کنيم، البته به اين حد به هيچ وجه قانع نيستيم و فکر مي کنيم بيش از اينها وظيفه داريم و دفتر تبليغات اسلامي ظرفيت دارد؛ اما تنها مجموعه اي که اتصال به کل کشور دارد و فعاليت ها و برنامه هايي که طراحي مي شود، در سراسر کشور محقق مي شود، اين معاونت است و کمتر روزي است که از استان ها و مجموعه هاي مختلف مشتريهاي متعددي نداشته باشيم و اين گستره اي که براي دفتر ايجاد شده، ذيل اين سياست ها بوده است. 
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: بسياري از اوقات مدعي بوديم که متصدي و متولي امر تبليغ هستيم و اين عبارت رهبر معظم انقلاب است که فرمودند از نگاه من تبليغ متولي دارد و متولي آن دفتر تبليغات اسلامي است و حتي حجتالاسلام والمسلمين واعظي(رييس دفترتبليغات اسلامي حوزه علميه قم) هم نقل مي کرد که آيت الله مقتدايي مي گفت که بحث اعزام مبلغ خدمت مقام معظم رهبري مطرح شد و ايشان فرمودند که قبول دارم که يکي از مسؤوليت هاي حوزه اعزام است منتهي از طريقش و طريقش دفتر تبليغات اسلامي است». اين نگاه حاکميتي بود به نظر مي رسيد که ظرفيت هاي دفتر پاسخگوي اين مطالبه نيست؛ اتفاقاتي افتاد از جمله اين که در مديريت اخير اعزام مناسبت هاي بزرگ مثل ماه هاي محرم و رمضان از حدود 5 هزار نفري که کل دفتر(مرکز، شعب و نمايندگي ها) اعزام مي کرد، اکنون اعزام عمومي ما قريب به 12 هزار نفر از طريق سامانه سمتاي دفتر اعزام مي شوند که اين افزايش بيش از صد در صدي بوده است و البته ما قانع نيستيم و بايد بيش از اين اعزام کنيم. 
وي گفت: دفتر تبليغات اسلامي در تمامي استان ها شعبات متعددي ندارد عمدتا سازمان هاي تبليغات اسلامي يک ماه قبل از هر مناسبت ميزان نيازي که به مبلغ دارند به دفتر ارسال مي کنند، در گذشته عمدتا سازمان بود اما اکنون کانون هاي مساجد، ائمه جمعه، نيروي انتظامي و کانون هاي اصلاح و تربيت و بيش از 13 نهاد هستند که خواهان اعزام مبلغين دفتر هستند. علت گرايش و علاقه و کشش مجموعه ها به لحاظ اين که مبلغ از دفتر تبليغات اسلامي اعزام شود، چيزي جز کيفيت مبلغان اعزامي دفتر و توانمندي هايي که در دوره ها حاصل مي شود، نيست. 
وي افزود: محور دومي که بسيار مورد تأکيد بود و آثار خوبي داشت، اهتمام به تبليغ گروهي بود. نوعا در گذشته اعزام هاي دفتر تبليغات اسلامي حول محور تبليغ فردي بود، اما در سه چهار سال اخير براي هر شهر يک گروه تبليغي تأسيس کرديم که بالاي 485 گروه تبليغي در مرکز و شعب تأسيس شدند که تقريبا همه شهرها يک گروه تبليغي دارند؛ نوع فعاليت گروه هاي تبليغي آن است که فعاليت جمعي دارند و فعاليت فردي نيست و با برنامه قبلي و هماهنگي با نهادهاي مسؤول در منطقه است و بيش از 90 درصد اعزام هايشان مستمر است و معمولا حکم و حمايت داده نمي شود. 
حجت الاسلام والمسلمين روستاآزاد اظهار داشت: معيار بعدي که بسيار مهم بوده و پيگيري مي کنيم، توسعه آموزش هاي کاربردي و برگزاري دوره ها در ساير شهرها است؛  غالب دوره هايي که به عنوان آموزشهاي کاربردي(دوره پودماني هاي تبليغ و تربيت مربي کودک و نوجوان) در گذشته دفتر برگزار مي کرد، عمدتا در قم اتفاق مي افتاد اما اکنون اکثر استانها و شهرها از دوره هاي دفتر بهره مند هستند و کمتر روزي است که از دو سه استان و حوزه هاي علميه(خواهران و برادران) درخواست برگزاري دوره هاي مختلف نداشته باشيم و تأمين اساتيد در حوزه هاي مختلف در اين راستا نيز مهم است. يکي از وجوه فعاليت هاي دفتر در سراسر کشور در کنار اعزام مبلغ، اعزام اساتيد به کل کشور است. 
وي گفت: محور بعدي که هيئت امناي دفتر توجه جدي داشتند، تبليغ نوين و پيگيري رويکرد تبليغ گروهي در اين حوزه بود که در حوزه مجازي، رسانه و مکتوب بيش از دو سه هزار مبلغ جذب و آموزش ديدهاند و از آنها حمايت هاي متعدد صورت مي گيرد.  بالاي 70درصد کساني که تحت عنوان مبلغان نوين جذب شده اند، مبلغان سنتي و چهره به چهره ما هستند که با آموزش هاي که برگزار کردهايم، به اين سطح رسيده اند که مي توانند مبلغ فضاي مجازي باشند. کار مهمي که در اين حوزه انجام داده اند اين بود که سر فصلهاي تبليغ در فضاي مجازي(مقدماتي، متوسط و پيشرفته) را تهيه کرده اند. 
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ايجاد وحدت رويه بين مرکز و شعب ديگر را محور در اين رابطه دانست و تصريح کرد: همه سيستم اعزام ما با سمتا انجام مي شود که تمام سازمان هاي تبليغات اسلامي کل کشور با بيش از پانصد ششصد نمايندگي، بخش قابل توجهي از ائمه جمعه، کانون هاي فرهنگي هنري مساجد، سازمان زندان ها و.... از سامانه سمتاي دفتر مخفف «سامانه مديريت تبليغات اسلامي» استفاده مي کنند. 
وي افزود: ديگر سياست حاکم در معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي، ايجاد تنوع در حمايت هاي مادي و معنوي از مبلغان مي باشد. نوعا در گذشته اتفاقي که براي مبلغان مي افتاد، حق الزحمه اي بود که به تبليغ مي رفتند و حمايت مي شدند، اما اکنون حمايت ها از مبلغان متنوع شده و شامل  ايجاد سايت، معرفي، در دسترس قرار دادن مهندسين فني و سايت، معرفي به مرکز خدمات مي شود. 
حجت الاسلام والمسلمين روستاآزاد به فعاليت هاي مرکز آموزشهاي کاربردي معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي پرداخت و اظهار داشت: اين مرکز در چند سال اخير تأسيس شد و در سال هاي اخير زير نظر دانشگاه باقرالعلوم(ع) بود و به اين معاونت منتقل شد و روزانه بيش از سيصد چهارصد مبلغ دوره ها و کارگاه هايي را مي گذرانند و اردوهاي مختلفي از سراسر کشور(فرهنگيان، دانش آموزي و مبلغان بومي) آموزشهاي متعدد مي بينند. 
وي گفت: يکي از محورهاي بسيار خوبي که امسال در قطب تعميق و ميز وهابيتش توجه شد، آموزش فرهنگيان اهل سنت بود که دوره هاي فاخري بود و مباحث کلان مرتبط با ديدگاه اسلامي و مرتبط با نقد وهابيت را ميگذراندند و در کنار اين گروه هاي تبليغي متعددي بود که کارشان برگزاري دوره ها براي رؤساي دبيرستان هاي مناطق مشترک و دانشآموزان داراي ضريب هوشي بالاتر و حتي علماي اهل سنت برگزار ميشود. 
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به اهم فعاليت هاي اداره کل امور تبليغي اين معاونت اشاره و تصريح کرد: شناسايي طلاب و تشکيل پرونده تبليغي، ساماندهي مبلغان در قالب گروه هاي تبليغي، اعزام مبلغان، پشتيباني و حمايت از مبلغان و گروههاي تبليغي، همکاري ها و تعاملات و برگزاري نشست و همايش از مهم ترين فعاليت هاي اين اداره کل به شمار مي رود.  
وي افزود: مبلغين را در هفت رتبه دسته بندي مي کنيم و اين دقت از بدو تأسيس بوده است. رتبه صفر که بشيران جوان هستند و طلاب پايه 3 تا 6 مي باشند که معمم نيستند، رتبه 1 طلابي هستند که دوران بشيران را گذرانده اند و رتبه 2 تا 4 طلابي هستند که دوره هاي پودماني را گذرانده اند و همينطور رتبه 5 و 6 و 7 که مبلغان نخبه هستند. 
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: 40700 پرونده در اين معاونت تشکيل شده که همه اينها مصاحبه ها و منبرها را رفته اند و اساتيد نمره داده اند که برخي قبول و برخي ديگر رد شده اند. 
وي افزود: موضوعي که اخيرا در ارتباط با قطب ها خيلي جدي تر به آن توجه شده، بحث تشکيل پرونده هاي تخصصي در حوزه هاي مختلف خصوصا موضوعات مرتبط با ميزها است که مراحل فراخوان، ارسال مدارک توسط مبلغان، بررسي کارشناسي، بررسي در کميته تخصصي، اعطاي امتياز تخصصي و ثبت در سامانه سمتا را طي مي کنند.
حجت الاسلام والمسلمين روستاآزاد در خصوص اداره کل اطلاع رساني و تبليغ نوين اين معاونت اظهار داشت: حدود 2 هزار نفر مبلغ در حوزه فضاي مجازي با همکارانمان در اين اداره کل فعاليت مي کنند. تا کنون 148 نفر در فضاي مجازي، در فضاي رسانه 75 نفر و 45 نفر در بخش مکتوب زير نظر اين اداره کل به فعاليت مي پردازند. 
وي گفت: در حوزه تأسيس سايت 207 مورد خدمات زير ساختي و مقدماتي براي فعاليت مبلغين در حوزه فعال مجازي در اين معاونت انجام شده است. 
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: در گذشته معمولا دو ره توشه ماه محرم و ماه رمضان منتشر ميشد اما در چند سال اخير ره توشه برادران و خواهران جدا شده و قالب موضوعاتي که در قالب مقالات نوشته مي شود مرتبط با بحثهاي ميزها است مخصوصا ره توشه اي که مربوط به خواهران است با رويکرد سبک زندگي و مباحث مربوط به نقد وهابيت و قطب اخلاق و تعميق باورهاي ديني است. 
وي افزود: در دو سه سال اخير به جز اين که ره توشه به صورت کاغذي چاپ مي شود، در قالب اندرويد و pdf در اختيار مبلغين محترم در سراسر کشور قرار مي گيرد. حدود 14 هزار نسخه کاغذي منتشر مي شود که شش هفت هزار براي مبلغان دفتر و مابقي توسط سازمان ها خريداري  و در اختيار مبلغان خود قرار مي دهند و در سالهاي اخير با همکاري پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بالاي سي چهل هزار بار توسط مبلغان دانلود مي شود. 
حجت الاسلام والمسلمين روستاآزاد اظهار داشت: از مجموع 51 فعاليتي که قطب اخلاق خانواده و سبک زندگي براي معاونت فرهنگي و تبليغي تعريف کرده اند، بيش از 35 فعاليت انجام شده و مابقي هنوز شروع نشده است. 
وي گفت: ميز خانواده که شايد بيشترين ارتباط داريم که مهم ترين کاري که در اين راستا انجام شده، تدوين سرفصل هاي آموزشي تربيت مربي خانواده است که هم در شعب و هم در قم اجرا شده و در قالب اعزام مبلغ از اين دوستان استفاده مي کنيم. در گذشته اگر کسي به ما مراجعه مي کرد که مشاور متخصص در امر خانواده مي خواهيم، دستمان در اين راستا محدود بود که با همت دوستان در قطب اين اتفاق افتاد و سرفصل ها تهيه شد و آموزش ها گذاشته شد و يکي از محورهاي اصلي که با ميز خانواده داريم، بحث اعزام مشاور به دادگاهها و مجتمع هاي فرهنگي است. 
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: از مجموع 61 فعاليت مصوب قطب براي معاونت فرهنگي و تبليغي، تنها 8 فعاليت بدون عملکرد بودند که برخي از آنها نظير اجراي نظرسنجي از مبلغين در زمينه دينداري مردم به جهت لزوم بسترسازي و انجام مطالعات در سال گذشته امسال به مرحله اجرا رسيدند. 
وي افزود: در ميز کار تخصصي مقابله با وهابيت، 26 فعاليت بر عهده معاونت فرهنگي و تبليغي قرار داده شد که عمده حجم ريالي کار را در مقايسه با ساير ميزها تشکيل مي داد. 
حجت الاسلام والمسلمين روستاآزاد اظهار داشت: از مجموع 9 فعاليت مصوب قطب نظام سياسي در معاونت فرهنگي و تبليغي فعاليت ها انجام پذيرفته است. کار بسيار خوبي که با همت ميز ولايت فقيه انجام شد، پنج محور به عنوان محورهاي اصلي بحث تبيين ولايت فقيه انتخاب و دوره آموزشي برگزار شد و حدود 550 نفر در قم شرکت کردند و همين دوره را در اصفهان برگزار کرديم. 
وي گفت: فاصله بين تصويب و عملکرد در فعاليت هدايت و نظارت گروه هاي خودجوش به جهت ادامه اين فعاليت در سال 97 ميباشد؛ ميز آموزش و پرورش متفاوت ترين ميز در ميان ميزکارهاي تخصصي است چون رويکرد آن مخاطب محور است. اين ميز 3 فعاليت مصوب در معاونت فرهنگي و تبليغي داشته است.
معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: در ارتباط با ميز خانواده عمدتا متمرکز بر تربيت مربيان خانواده بوديم اما امسال اعزام مبلغان با موضوع خانواده را داريم. در ميز آموزش و پرورش همانطور که براي مدارس دوره تربيت محور بوده، براي کانونهاي فرهنگي هم طراحي شده و در ميز علوم اسلامي هم فرآوري توليدات دانش اسلامي براي مبلغين تصويب شده است و در ميز تمدن سه محور تصويب شده و در ميز سبک زندگي هم بحث اعزامهاي تخصصي و طرح پالايش اسباب بازي ها تصويب شده است. 
وي ضمن بيان پيشنهادهايي افزود: براي ارتقاء اثربخشي فعاليت هاي قطبي پيشنهادهايي مبني بر توجه بيشتر به جايگاه منابع انساني صفوف در طراحي و اجراء برنامه ها، رصد و حل مشکلات ناشي از فرآيندهاي نسبتا وقت گير مانند درخواست و تخصيص وجه و ...، ابهام در نحوه اعمال نظارت بر پروژه هاي قطبي، بهره گيري تخصصي «مديريت دانش ميداني» از ظرفيت گسترده معاونت فرهنگي و تبليغي و سامانه سمتا در رصد مسائل و تغيير روندها در مسائل اجتماعي و فرهنگي، پرهيز از درون گرائي در طراحي برنامه ها و لزوم توجه به ظرفيت شخصيتهاي حقيقي و حقوقي، لزوم بازخواني مسائل و اولويت گذاري، تغيير رويکرد از تکثير خرد فعاليتها به سمت برنامه هاي اثرگذارتر و لزوم تعامل با نهادهاي مسئول و مرتبط با مسائل ميزها ارائه مي شود. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما