خوراکیان
1397/3/10 پنجشنبه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛  مراسم رونمایی از «پرتال جامع علوم و معارف قرآن» برگزار شد مراسم رونمایی از «پرتال جامع علوم و معارف قرآن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مراسم رونمایی از «پرتال جامع علوم و معارف قرآن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در این مراسم، امیر خوراکیان(معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) با ارزشمند خواندن در دسترس قرار دادن محتوای معارف قرآنی اظهار داشت: گاهی انسان خود موفق می شود که تلاوتی داشته باشد، گاهی توفیق پیدا می کند که به مقداری از مفاهیم آن تلاوت مختصر خود دست پیدا کند، گاهی توفیق پیدا می کند که جمع سی چهل نفره را با قرآن مأنوس کند ولی گاهی توفیقی پیدا می کند که انبوهی از معارف قرآنی را به صورت یک جا در قالب های گوناگون(کتاب، مقاله، پرسش و سایر قالب های در دسترس) در فضایی در اختیار عموم علاقه مندان و کاربران قرار دهد، آن هم به صورتی که این استفاده، استفاده ای سهل و در دسترس باشد و این توفیق بزرگی است و با یک حرکت فردی محدود قرآنی، قابل مقایسه نمی باشد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از راه اندازی پرتال جامع علوم و معارف قرآن گفت: باید نسبت به حرکت ارزشمند رونمایی از این پرتال تبریک گفت و از آن تقدیر کرد. 
* پرتال جامع علوم و معارف قرآن الگوی ارائه معارف در فضای مجازی است
معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که در اختیار گذاشتن محتوا و دانش در فضای مجازی هنر است، تصریح کرد: این اقدام دفتر تبلیغات اسلامی، الگوی ارائه معارف در فضای مجازی است. امروز یکی از مسائل ما، نحوه تبدیل محتوا است. محتوا، مطلب، دانش و داده هایی که در اختیارمان است، زیاد می باشد اما این که چنین محتوا و داده هایی را چگونه بتوانیم به شرایطی تبدیل کنیم که برای عموم در فضای مجازی قابل استفاده باشد، هنر است و نیاز امروز ما می باشد. این راهی که دوستان ما در دفتر تبلیغات اسلامی رفتند، الگویی برای این اقدام بسیار ارزشمند و گسترده است. 
وی افزود: این روزها سخن از خدمات پایه بومی در فضای مجازی داریم، یعنی باید خدمات پایه(موتور جستجو، بانک های اطلاعاتی و دانش) را به عنوان مرزهای هویت کشور در داخل کشور راه اندازی کنیم. یک بخش کوچک این کارهای مهم و اساسی، راه اندازی آن بستر و سرویس است و بخش اصلی، پر کردن محتوا و در دسترس قرار دادن آن می باشد. اگر این اتفاق نیفتد، ده موتور جستجو هم ایجاد شود، در کجا جستجو کند؟ وقتی که در فضای مجازی مطلب تبدیل و در اختیار قرار داده نشده، آن جستجوگر از چه محتوایی استفاده کند؟ 
خوراکیان اظهار داشت: این اقدام ارزشمند دوستان در دفتر تبلیغات اسلامی، گامی برای کمک به راه اندازی خدمات پایه ملی و بومی در فضای مجازی است. 
* پیشنهادات معاون مرکز ملی فضای مجازی در خصوص پرتال جامع علوم و معارف قؤآن 
وی ضمن بیان پیشنهاداتی گفت: یک سرویس ویژه ای برای تولید کنندگان محتوا و سایر تولید کنندگان در این پرتال پیش بینی کنید. پست ها و محصولات زیادی در فضای مجازی می بینیم که با انگیزه های ارزشی، اسلامی، اخلاقی و دینی تولید می شود اما وقتی که نگاه می کنیم، می بینیم به نسبت آنچه که ما از معارف می دانیم، بسیار ساده و کم مایه است. 
معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: آرزو می کردیم که ای کاش از یک پشتوانه محتوایی غنی تری برخوردار می بودیم؛ این اتفاق در کشور هنوز خیلی شکل نگرفته است که تولید کنندگان بتوانند از یک مراجعی در پشتوانه نظری و محتوایی تولیداتشان در فضای مجازی بهره مند شوند، این مسأله به یک سرویس دهی خاصی نیاز دارد. تشکل ها و جوانان علاقه مند زیادی هستند که در تولید فعال هستند و هنر، ابتکار و مهارت دارند اما در پشتوانه محتوایی، آن مقدار سرمایه را در اختیار ندارند و یا نحوه استفاده از آن را نمی دانند. 
وی افزود: این سرویس را در پرتال قرار دهید که اگر فردی خواست با هنر و ابتکار خود و بستری که برای توزیع در فضای مجزی تهیه کرده است، تولید قرآنی را در فضای مجازی به صورت انبوه منتشر کند، بتواند در مراحل تولید، از این مجموعه استفاده و تولید خود را غنی کند. 
خوراکیان اظهار داشت: افرادی که در حوزه های دیگر(فیلم، نمایش و...) فعال هستند و می خواهند به یک مفهوم قرآنی پرداخته و در اثر هنری خودشان به این موضوع بپردازند، برای این که بتوانند پشتوانه نظری بگیرند، تاکنون کمتر جایگاه هایی داشته اند. این پرتال به این افراد سرویس ویژه بدهد و اگر کسی خواست فیلمی بسازد و تحقیقی انجام دهد و اثر فرهنگی هنری را در حوزه مفاهیم قرآنی تولید کند، از شما ارتزاق و شهدگیری کند و پشتوانه محتوایی شود که آن تولیدش مبتنی بر معارف دینی و قرآنی در بیاید. این پیشنهاد به سرویس دهی و بهره برداری بیشتر و بهره وری گسترده تر کمک می کند و شما مایه خیر و برکت در هزاران تولیدی که بخواهد در فضای مجازی و سایر حوزه ها منتشر شود، خواهید شد. امیدواریم در آینده بتوانیم مدام شاهد گسترش و توسعه ابعاد این امکانی که فراهم شده، باشیم.
در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم(رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) اظهار داشت: مناسب است که دفتر تبلیغات اسلامی یک سرمایه گذاری تبلیغاتی مناسبی روی این پرتال با این عظمت که در سطح کشوری شکل می گیرد و ان شاءالله در سطح دنیا از آن بهره مند خواهند شد، انجام دهد و پرتال به جامعه مخاطب معرفی شود. 
* بی نظیر محتوای پرتال علوم و معارف قرآن در داخل و خارج از کشور
وی به محتوای غنی و بی نظیر محتوای این پرتال پرداخت و گفت: حقیقتا محتوایی که پرتال علوم و معارف قرآن دارد، هیچ سایتی قرآنی نه در داخل و نه در خارج از کشور چنین محتوایی را ندارد. چرا که این محتوا محصول 30 سال زحمت حدود 300 محقق قرآنی است. 
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به قابلیت های پرتال جامع علوم و معارف قرآن اشاره و تصریح کرد: یکی از محتواهای این پرتال، متن قرآن به همراه 9 ترجمه فارسی و سه ترجمه خارجی است، با این قابلیت که فرد می تواند این ترجمه ها را با یکدیگر مقایسه کند و ببیند که کدام بهتر و به ذائقه او نزدیک تر است. برداشت های تفسیری ذیل همین مسأله وجود دارد. شأن نزول ها، فعالیت های مربوط به حوزه صرف و نحوی که انسان درباره قرآن کریم نیاز دارد، لغت شناسی و واژه شناسی در این بخش وجود دارد. 
وی افزود: کتاب فرهنگ قرآن مشتمل بر 33 جلد و 3 هزار موضوع را در بر دارد که بیش از دو هزار موضوع، اصلی و مابقی ارجاعی هستند و نزدیک به 60 هزار موضوع فرعی ذیل این موضوعات اصلی وجود دارد و این دریایی از معارف است. 
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: این کتاب، در عناوین از نظام ارجاعات برخوردار است و همچنین این اثر محتوای کاملا فنی دارد. کتاب فرهنگ قرآن علاوه بر این که از نظر علمی اثر مهمی است، از نظر فنی پیشرفته می باشد و افراد می تواند به نظام ارجاعات کتاب مراجعه کنند و برداشت های گوناگون مورد نیاز خود را از این فرهنگ قرآن کریم داشته باشند. کتاب هایی مثل دائره المعارف و فرهنگ قرآن از تولیدات این پژوهشکده، کتاب سال جمهوری اسلامی هم هستند یعنی امتیازات کشوری برای خود به دست آورده اند. 
وی گفت: از دیگر امکانات این پرتال، دائره المعارف قرآن است که پیش بینی ما حدود 30 جلد می باشد و در این دائره المعارف قرآن کریم 3200 موضوع قرآنی وجود دارد که در حال حاضر 14 جلد آن در این پرتال قرار گرفته و حدود 1600 موضوع اصلی را به خود اختصاص داده است و علاقه مندان می توانند به آن مراجعه کنند. این دائره المعارف، دائره المعارفی است که در هیچ جایی از جهان اسلام، دائره المعارفی به این وسعت در حال انجام نیست، مگر همین دائره المعارفی که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در حال انجام است. 
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وجود مقالات قرآنی در این پرتال تصریح کرد: دیگر ویژگی این پرتال، وجود مقالات قرآنی است که سایت پر مراجعه ای تحت عنوان مقالات قرآنی داریم که 12500 مورد را دارا است و افراد می تواند مراجعه کنند که در 1400 موضوع طبقه بندی شده و کار بسیار ارزشمندی است. 
وی در خصوص وجود پایان نامه های قرآنی و کتابخانه ای در پرتال جامع علوم و معارف قرآن افزود: حدود 4000 پایان نامه قرآنی در این پرتال وجود دارد که قابل دسترسی است. کتابخانه ای در این پرتال وجود دارد که 51 عنوان از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در قالب بیش از 120 جلد در اختیار مخاطبان قرار گرفته و می توانند از این کتابخانه استفاده کنند. 
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم به انتشار الکترونیکی 20 اثر پژوهشی در خصوص پاسخ به شبهات قرآنی از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار داشت: کار بسیار مهم صورت گرفته، این است که نزدیک به 20 کتاب پژوهشی پاسخ به شبهات را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده ایم که افراد می توانند با مراجعه به کتابخوان همراه پژوهان، این کتاب ها را دریافت نمایند. 
وی گفت: بخش پرسمان های قرآنی را در این پرتال داریم که 10 هزار پرسش و پاسخ جمع آوری شده است و مربوط به حدود 10 سال فعالیت بوده که کار علمی روی اینها صورت گرفته و تقلیل پیدا کرده و به این تعداد استحصال شده است.  
* دفتر تبلیغات اسلامی برترین مؤسسه حوزوی در نوآوری و خلاقیت است
در این مراسم، سید حسن هانی(رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات استان قم و مدیر فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) با اشاره به نقش این دفتر در حوزه نشر علوم انسانی و استفاده از فناوری های برتر تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی برترین مؤسسه حوزوی در نوآوری و خلاقیت است. این نوآوری و خلاقیت چه در زمینه پژوهش های نظری، چه در زمینه تولید محتوا و چه در زمینه بکارگیری فناوری های نوین دیده می شود. 
وی گفت: بسیاری از نوآوری ها و خلاقیت هایی که در مجموعه این دفتر ایجاد شده، توسط سازمان های دیگر گرفته شده و بسط داده شده و بیشتر سازمان های موفق در داخل کشور، عمدتا از این زمینه استفاده می کنند.
مدیر فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: خوشبختانه در طول سال های گذشته مسؤولین دفتر تبلیغات اسلامی همیشگی سرمایه گذاری بسیار مناسبی را در بکارگیری از فناوری های جدید انجام دادند و با توجه به این که همیشه یکی از سؤال های اصلی، استفاده حداکثری و بهینه از منابع موجود است، در این زمینه موفقیت های زیادی توسط مجموعه دفتر انجام شده است. استفاده از آخرین تکنیک های هوش مصنوعی، بکارگیری مباحث هوش سازمانی، پرکارسازی عملیات، استفاده و رابطه یک به یک با مخاطب از مجموعه شعارهایی بوده که توانستیم در دفتر تبلیغات اسلامی محقق کنیم که یکی از نمونه های موفق آن، پرتال جامع علوم و معارف قرآنی است که امروز رونمایی می شود. 
وی اظهار داشت: این پرتال حاصل بیش از دو دهه پژوهش و تبلیغات این دفتر و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می باشد و چندین نسل نرم افزاری و فناوری در آن رخ داده است. 
هانی گفت: امیدواریم که با استفاده از آخرین تکنیک های نرم افزاری که در این پرتال جدید به کار بردیم، بُرد بیشتر و مخاطب حداکثری را در این زمینه جذب و استفاده کنیم. 
همچنین در این مراسم، محمود متین فر(رییس اداره فناوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) خاطرنشان کرد: در پرتالی که امروز رونمایی می شود، محتوایی که تا کنون تولید شده ارائه شده است و این آخر کار نیست و از نظر فنی و محتوایی توسعه خواهد داشت و محتواهایی که در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه قرآن تولید می شوند، به صورت جامع در این پرتال ارائه خواهد شد، ضمن این که از نظر فنی نیز توسعه هایی زیادی در این پرتال دیده ایم که به سمت تعاملی شدن پیش رود، یعنی کاربران بتوانند به راحتی عضو این سامانه شوند و با عضویت خودشان با سیستم و بخش های مختلف آن تعامل داشته باشند و به راحتی استفاده کنند.  

 
کلمات کليدي
پرتال جامع قرآن, دفتر تبلیغات اسلامی, روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی, پرتال دفتر تبلیغات اسلامی, هانی, خوراکیان, مرکز ملی فضای مجازی
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما