پنجشنبه 9 فروردين 1403   12:48:50

(مهار تورم، رشد تولید)

print

ظرفیت عظیم گرافیک اصفهان در خدمت «ملت امام حسین»

  • خلاصه :کارگاه گرافیکی استیکرسازی از کارگاه های دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین با حضور هنرمندان و اساتید گرافیک اصفهانی در برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، مهدی پایون «دبیر بخش گرافیک دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع)» در گفت و گویی در حاشیه کارگاه گرافیکی استیکرسازی با بیان اینکه این سوگواره هفت سال به صورت ملی برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد امسال به عنوان دومین سال متوالی به صورت بین المللی برگزار می‌شود و به دریافت آثار در موضوعات مختلف از قبیل گرافیک، تولید خبر، پادکست، موشن‌گرافی و انیمیشن می‌پردازد.
وی با اشاره به واگذاری بخش گرافیک این سوگواره به اصفهان گفت: همزمان با برگزاری چند کارگاه تولید اثر در شهرهای مختلف کشور از جمله همدان، مشهد و قم با هدف ترغیب هنرمندان به تولید و ارسال اثر، کارگاه سه روزه تولید استیکر در اصفهان با حضور ۴۰ نفر از هنرمندان گرافیست برگزار شد که هر هنرمند در پایان کارگاه پک ۱۰ تایی استیکر در خصوص موضوعات سوگواره که مربوط به اربعین، کربلا و امام حسین(ع) بود، تولید کرد.
دبیر بخش گرافیک دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) تصریح کرد: آثار برتر این کارگاه پس از تجلیل و تقدیر از هنرمندان خریداری شد و برای توزیع گسترده پیش از اربعین در شبکه توزیع قرار گرفت، همچنین کارگاه گرافیکی پست و استوری در فضای مجازی در آینده و بعد از مراسم اربعین، با حضور استاد مجلسی برگزار می‌شود.
* توزیع گسترده تولیدات کارگاه استیکرسازی در فضای مجازی
سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بختیاری «رئیس اداره آموزش هنر و رسانه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و مسئول کمیته آموزش دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) اظهار کرد: سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) متشکل از ۳ رویداد است که شالوده آن در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، این رویداد با تلفیق فعالیت‌ها و سوگواره های وزارت ارشاد، دفتر تبلیغات اسلامی و رادیو معارف در دومین سال متوالی برگزار شد و در حال دریافت آثار است.
وی افزود: کمیته‌های تخصصی ذیل این سوگواره طراحی شد که از جمله می‌توان به کمیته علمی، آموزش، هنر و رسانه و خبر و اطلاع رسانی اشاره کرد، در کمیته آموزش بخش گرافیک و فعالیت‌های آموزشی مرتبط، با رویکرد توجه به تولید محتواها و قالب‌هاي مخصوص فضای مجازی به اصفهان سپرده شد تا از ظرفیت عظیم این شهر اساتید و علاقه مندان این حوزه بهره‌برداری شود.
رئیس اداره آموزش هنر و رسانه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: با توجه به‌ اینکه استانداردها، ملاک‌های ارزیابی و چالش‌های تولید در این بخش جدید و تازه است و مثل پوستر و سایر فعالیت‌های گرافیکی طی مدت زمان طولانی استانداردسازی نشده‌ و باتوجه به ظرفیت خوب اصفهان در زمینه گرافیک و حضور اساتید مطرح، کارگاه تولید استیکر ملت امام حسین(ع) با هدف تولید محتوا برای فضای مجازی تشکیل شد و تولیدات خوبی داشت؛ پک‌های ۱۰ تایی استیکر با بکارگیری انواع هنرهای تجسمی و المان‌ها و نمادهای موثر تولید شد.
وی، از برگزاری نشستی با حضور اساتید و صاحب‌نظران گرافیک و هنر برای تعیین استاندارهای واحد در تولیدات مذهبی فضای مجازی خبر داد و تأکید کرد: برگزاری کارگاه خوبِ استیکر آغاز این فرایند و مسیر بود و در روز دوم این کارگاه ایده‌پردازی انجام و طرح‌ها اجرا شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری با اشاره به اینکه به توزیعِ تمام تولیدات کارگاه‌ها فکر و برای آن برنامه‌ریزی شده گفت: شبکه‌ای از توزیع‌گران در دفتر تبلیغات اسلامی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه ساماندهی شدند تا نسبت به توزیع گسترده تولیدات اقدام کنند، همچنین آثاری که استانداردهای بالای کیفی داشته باشند، به صورت سفارشی توزیع می‌شوند، در حال حاضر سایت سوگواره بستر ارائه و توزیع است که علاقه مندان می‌توانند آثار را مشاهده و دریافت کنند.
* فرصت‌ها و محدودیت‌های استیکر به عنوان ابزاری در فضای مجازی
در ادامه، محمدامین علمداری «گرافیست و استاد کارگاه استیکر» با بیان اینکه در حوزه گرافیک فرمت‌های مختلفی برای ارائه موضوع وجود دارد و استیکر یکی از این فرمت‌ها است، گفت: استیکر به عنوان یک ابزار، فرصت‌ها و محدودیت‌هایی در شکل اجرا و طراحی دارد، از جمله محدودیت‌ها می‌توان به کمبود فضا و مجال برای طراحی و نداشتن ظرفیت زیاد برای استفاده از انواع نماد و المان اشاره کرد که هنرمند را مجبور به اکتفا کردن به حداقل و استفاده از بهترین امکان می‌کند.
وی افزود: ظرفیت و فرصت‌های این فرمت، استفاده زیاد و مداوم از آن در میان تعداد زیادی از مخاطبان است که استیکر را به یکی از اجزاء مهم فضای مجازی تبدیل کرده است.
استاد این کارگاه تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف گرافیکی طراحی‌هایی با کاربردهای مختلف انجام شده اما در حوزه اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی با موضوع سبک زندگی و مباحث دینی و مذهبی کمتر کار شده و نیاز است که  در این زمینه فعالیت پررنگ‌تر انجام شود. برخی افراد محتوای خوب را جمع‌آوری کرده‌اند اما توان اجرایی خوبی نداشتند و بالعکس گروهی با توان طراحی و اجرای خوب از محتوای قوی برخوردار نبودند؛ رویدادها و کارگاه‌های تخصصی با جمع کردن افراد در کنار هم، جبران کمبودها و خلأهای افراد حاضر و تولید محصولات خوب و تخصصی نیاز جامعه را پاسخ دهد.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در کارگاه افزود: شناخت نماد و تعابیر مذهبی ابزار و روش‌های طراحی مدرن و پیاده‌سازی و کاربرد در فضای مجازی از موارد مطرح شده در کارگاه بودند. افراد شرکت‌کننده در این کارگاه توانمندی‌های ویژه‌ای در حوزه های مختلف از جمله تصویرسازی، خطاطی، نقاشی و تایپوگرافی داشتند اما با طراحی استیکر و تفاوت آن را با سایر موارد تصویرگری آشنا نبودند، که در کارگاه به آن پرداختیم.
علمداری اظهار داشت: آنچه در طراحی استیکر باید به آن توجه داشت، این است که استیکر هم از انواع طراحی جدا نیست و تمام جزئیات طراحی و تصویرسازی در آن استفاده می شود، تمامی سبک‌های طراحی را می‌توانیم در استیکر داشته باشیم، تصویرسازی، تایپوگرافی، لاین آرت و... با این تفاوت که به علت محدودیت فضا از المان‌های زیاد نمی توانیم استفاده کنیم چرا که تجمیع المان‌ها مانع دیده شدن آنها می‌شود، از سوی دیگر مخاطب این استیکرها، مخاطب فضای مجازی هستند که چندان حوصله نگاه و تمرکز بر طرح را ندارند؛ بنابراین طرح باید صریح و گویا باشد و پیام خود را سریع انتقال دهد.
وی گفت: با این وجود در کارگاه مطرح شد که طرح موضوع در استیکر نگاه حداقلی است و هنرمندان باید به گونه‌ای کار کنند که در کنار بیان روشن مطلب، طرح لایه‌های مختلف و ناخودآگاه داشته و با ظرایف طراحی، پیام را هرچه عميق‌تر و وسیع‌تر به مخاطب انتقال دهند. مطلب دیگری که در این کارگاه مطرح شد این بود که طراحی استیکر می‌تواند به عنوان نذر فرهنگی مهم و موثر شناخته شود که  طراح،  در کار هرکسی که آن را با نیت نذر منتشر کند شریک خواهد بود.

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما