جمعه 31 فروردين 1403   15:50:48

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مدیر گروه پژوهشی تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

رأی اولی ها به ابعاد حقوقی، شرعی، اخلاقی و عرفی رأی دادن توجه کنند/ وعده های انتخاباتی نباید ما را فریب دهد

  • خلاصه :مدیر گروه پژوهشی تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در رأی دادن به جای وعده ها به برنامه های افراد توجه کنیم، گفت: وعده های انتخاباتی نباید ما را فریب دهد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تبیین وظایف رأی اولی ها در انتخابات پیش رو و نقش نظام تربیتی در وظیفه شناسی و شناخت اصلح اظهار داشت: کسانی که رأی اولی هستند، باید توجه آگاهانه به ابعاد حقوقی، شرعی، اخلاقی و عرفی رأی دادن باید توجه داشته باشند.

وی به بیان نکاتی پیرامون ابعاد اخلاقی رأی دادن پرداخت و اظهار داشت: رأی دادن یک سلسله مسؤولیت هایی را به دنبال دارد و کسانی که رأی می دهند، نباید بپندارند که تک رأی آنها هیچ تأثیری در برابر میلیون ها رأی مردم ندارد، بلکه باید توجه داشته باشند که آرای میلیونی مردم از همین تک رأی ها جمع می شود؛ افزون بر این، باید دانست که در روز قیامت باید پاسخگوی همین یک دانه رأیی که می دهیم، باشیم و از ما درباره آرای دیگران سؤالی نخواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است، تصریح کرد: باید بدانیم که رأی دادن برای ما ایجاد مسؤولیت می کند و در قیامت مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت، از این رو، باید در این زمینه نهایت دقت را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردم باید در رأی دادن خود به گفتمان ها و جریان فکری افراد توجه داشته باشند، افزود: تجربه نشان داده است که کاندیداها عموماً همان گفتمان و جریان فکری را که به آن متعلق بوده اند را پس از رأی آوردن دنبال می کنند، از این رو، مردم به ویژه رأی اولی ها باید در این زمینه توجه داشته باشند که رأی را باید به جریان فکری و گفتمان ها داد و از شخص محوری پرهیز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بوسلیکی با بیان اینکه باید در رأی دادن، پیشینه و سوابق عملی افراد را مد نظر قرار دهیم، گفت: وقتی به یک فرد رأی دهیم، در واقع یک جریان فکری را حداقل چهار سال در کشور به حاکمیت می رسانیم، از این رو باید به گفتمان آن شخص توجه جدی داشته باشیم.

وی وعده های فریبنده برخی کاندیداها در آستانه انتخابات ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اتفاقاتی که در عرصه تبلیغات انتخاباتی می افتد، طراحی و برنامه ریزی شده است، گفت: این تبلیغات نباید در آرای ما تأثیر بگذارد، بلکه باید رفتارهای پیشین و سوابق افراد را مورد توجه قرار دهیم؛ رفتارهای در آستانه انتخابات، نباید ملاک رأی دادن ما باشد.

مدیر گروه پژوهشی تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه وعده های انتخاباتی نباید ما را فریب دهد، تصریح کرد: یادم هست که یک شخصی در تبلیغات انتخاباتی خود برای ورود به مجلس خبرگان رهبری در یکی از شهرستان ها ویدئویی را ضبط کرده بود و در آن وعده می داد که مشکلات سطح شهر و معیشت مردم را حل می کند(حالا رأی هم نیاورد)، اما جای سؤال بود که از وی بپرسیم مجلس خبرگان رهبری چه ارتباطی به حل مشکلات فاضلاب شهری و مشکلات خیابان ها دارد؟ این نکته را عرض کردم تا به این نتیجه برسم که گاهی ما مردم با اقبال به وعده های افراد اسباب بی حساب وعده دادن آنها را تقویت می کنیم، در حالی که اگر به جای وعده ها به برنامه ها توجه کنیم، هیچگاه کاندیداها رو به وعده های فریبنده نمی آورند.

وی افزود: امروز توسط تیم های رسانه ای برخی افراد، تعدادی از فرایندهای خودکار و ناهوشیار زندگی انسان ها شناسایی شده و کسانی که این روش را بلد هستند، از این طریق دست به معماری انتخاب افراد می زنند، یعنی انتخاب ما را محدود نمی کنند، اما از شگردهایی استفاده می کنند تا آرای ما به سمت گزینه های مطلوبشان جهت دهی شود؛ این روش در عرصه های مختلف از جمله خوراک، پوشاک، سبک زندگی و انتخابات مورد استفاده جریان های مختلف قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بوسلیکی با تأکید بر اینکه باید با شناخت ظرفیت های وجودی خود اجازه ندهیم دیگران انتخاب های ما را جهت دهی و معماری کنند، اظهار داشت: ریچارد تیلر در کتاب «قیم مآبی آزادی خواهانه»، جریان «قیم مآبی مدرن» را اینگونه توصیف می کند که جریان های مختلف به ما مردم حق انتخاب می دهند، اما گزینه ها را به گونه ای مدیریت می کنند که طبق میل آنها انتخاب داشته باشیم، از این رو ما باید در عرصه تصمیم گیری، فرآیندهای ناهوشیار خود را بشناسیم و بعد از آشنایی با آنها اجازه ندهیم که دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

وی در پایان، مطالعه کتاب «روان شناسی قانع سازی دیگران» نوشته رابرت سیالدینی و «نابخردی های پیش بینی پذیر» نوشته دن آریلی را برای آگاهی پیدا کردن نسبت به فرایندهای خودکار و ناهوشیار افراد توصیه کرد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما