شنبه 1 ارديبهشت 1403   02:50:51

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

دانش پژوه مرکز تخصصی آخوند خراسانی تشریح کرد؛

گزارشی از پایان نامه «جایگاه کتاب مقدس در تفاسیر قرآن کریم»

  • خلاصه :دانش پژوه مرکز تخصصی آخوند خراسانی به تشریح گزارشی از پایان نامه خود با موضوع «جایگاه کتاب مقدس در تفاسیر قرآن کریم» پرداخت و آن را با تکیه بر سه تفسیر المیزان، الفرقان و الاثری الجامع مورد بررسی قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین مهدی برزگر، دانش پژوه مرکز تخصصی آخوند خراسانی در جلسه دفاع پایان نامه خود با موضوع «جایگاه کتاب مقدس در تفاسیر قرآن کریم»، گفت: یکی از مهمترین معیارها در سنجش تفاسیر قرآن، منابعی است که مفسر از آنها برای فهم مراد خداوند بهره برده است.

وی ادامه داد: کتاب مقدس یهود و مسیحیت(عهدین) از جمله منابعی است که برخی از مفسران در تفسیر خود به کار برده اند؛ اگر چه این منبع در تفسیر قرآن جایگاهی ویژه همانند روایات و قرآن ندارد، اما به عنوان یک منبع مهم در برخی از تفاسیر شیعه شناخته شده است.

وی افزود: اعتقاد مفسران به تحریف عهدین آنان را از توجه به ظرفیت های قابل استفاده در آن منع نکرده است، اگر چه تفاسیر متعددی از عهدین بهره گرفته اند، اما این تحقیق به بررسی سه تفسیر معاصر شیعه(المیزان، الفرقان، التفسیر الاثری الجامع)‌ پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین برزگر خاطرنشان کرد: بر اساس یافته های این پژوهش، استفاده های این سه مفسر را می توان در عناوینی همچون «مویّد و شاهدی بر محتوای قرآن»، «متنی تاریخی برای تفصیل قصص قرآن»، «شاهدی بر قبول یا ردّ برخی احتمالات در تفسیر آیه»، «فهم اشارات و لطایف قرآنی» و «معیاری جهت شناخت روایات جعلی و اسرائیلیات» خلاصه کرد.

این دانش پژوه مرکز تخصصی آخوند خراسانی مطرح کرد: موارد یاد شده ممکن است در یک تفسیر یافت نشوند، اما غالب آنها در تفاسیر مورد بحث مشهود هستند؛ به نظر می رسد تاکنون تحقیقات قرآن پژوهان در این عرصه ناقص بوده و جای بررسی و تحقیق بیشتری دارد تا بتوان معیاری مناسب و قابل قبول جهت استفاده از این ظرفیت مهم(عهدین)‌ در تفسیر قرآن ارائه کرد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما