دوشنبه 4 مرداد 1400   05:47:14

(تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها)

print

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد؛

شاخصه های قرآنی انتخاب اصلح

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین معیارهای قرآنی شایسته گزینی پرداخت و گفت: بر اساس آیات و روایات ضرورت دارد در واگذاری مسئولیت ها به افراد، استحقاق و شایستگی آنها احراز شود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به تبیین معیارهای قرآنی شایسته گزینی پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ»، اظهارد اشت: حکومت و مدیریت از امانت های الهی است که خداوند متعال فرمان داده است که آن را به اهل آن واگذار نمایند و هنگام داورى ميان مردم، به عدالت داورى شود.

وی مسأله شایسته گزینی را از دیدگاه روایات مورد توجه قرار داد و گفت: امیر مؤمنان(ع) در نامه ای به قاضی اهواز می نویسند «اعْلَمْ يَا رِفَاعَةُ أَنَّ هَذِهِ الْإِمَارَةَ أَمَانَةٌ فَمَنْ جَعَلَهَا خِيَانَةً فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ مَنِ اسْتَعْمَلَ خَائِناً فَإِنَّ مُحَمَّداً بَرِي‌ءٌ مِنْهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ؛ ای رفاعه بدان که این حکومت امانتی است که هرکس به آن خیانت کند، لعنت خداوند را تا روز قیامت به همراه خواهد داشت و هرکس خیانت کاری را به کار گیرد پیامبر اکرم(ص) در دنیا و آخرت از او بیزار است».

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ایشان در ادامه روایت مذکور فرموده اند «وَ مَنِ اسْتَهَانَ بِالْأَمَانَةِ وَ رَتَعَ فِي الْخِيَانَةِ وَ لَمْ يُنَزِّهْ نَفْسَهُ وَ دِينَهُ عَنْهَا فَقَدْ أَحَلَّ بِنَفْسِهِ فِى الدُّنْيَا وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ أَذَلُّ وَ أَخْزَى وَ إِنَّ أَعْظَمَ الْخِيَانَةِ خِيَانَةُ الْأُمَّةِ وَ أَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الْأَئِمَّةِ؛ كسى كه امانت الهى را خوار شمارد، و دست به خيانت آلوده كند، خود و دين خود را پاك نساخته، و درهاى خوارى را در دنيا به روى خود گشوده، و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا بزرگ‏ترين خيانت! خيانت به ملت، و رسواترين دغلكارى، دغلبازى با امامان است».

وی با بیان اینکه بر اساس آیات و روایات ضرورت دارد در واگذاری مسئولیت ها به افراد، استحقاق و شایستگی آنها احراز شود، افزود: شایستگی ها مجموعه ای  از دانش، مهارت ها، ویژگی هـاي شخصـیتی، علایـق، تجـارب و توانمندي ها در یک شغل یا نقش خاص است که موجب می شود فـرد، براي تصدي مناصب در انجام وظیفه و ایفاي مسئولیت خویش بـه موفقیـت دسـت یابـد.

حجت الاسلام والمسلمین کوثری به تبیین معنای نظام شایسته سالاری پرداخت و اظهار داشت: نظام شایسته سالاري نظـامی اسـت کـه در آن مزایا و موقعیت هاي شغلی بر اساس معیارهای فوق الذکر فارغ از طبقۀ اجتماعی، قومیـت و یـا ثروت، به افراد داده می شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم در مواردی متناسب با موقعیت و کار افراد، ویژگی هایی را برای عهده دارشدن کارها بیان داشته است، گفت: در داستان طالوت مشاهده می کنیم که پیامبر الهی با نفی معیارهای نژادی و مالی، دلیل شایستگی طالوت را برای فرماندهی، دانش و توانمندی وی اعلام می دارد؛ قرآن می فرماید «پيامبرشان به آنها گفت خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث(و انتخاب) كرده است، گفتند چگونه او بر ما حكومت كند، با اينكه ما از او شايسته‏تريم و او ثروت زيادى ندارد؟ گفت خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است؛ خداوند، مُلكش را به هر كس بخواهد، مى‏بخشد و احسان خداوند، وسيع است و (از لياقت افراد براى منصب‏ها) آگاه است».

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان اینکه پاکی، امانتداری، آگاهی، تخصص و مدیریت از شاخصه های قرآنی انتخاب اصلح است، تصریح کرد: حضرت یوسف(ع) در ملاک شایستگی خویش برای مدیریت اقتصادی می گوید: «قالَ اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ مرا در رأس خزانه‏دارى اين سرزمين قرار ده چرا كه من هم حافظ و نگهدار خوبى هستم و هم به اسرار اين كار واقفم»؛ این تعبير حضرت يوسف كه مى‏گويد «إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» دليل بر اهميت مديريت در كنار امانت است و نشان مى‏دهد كه پاكى و امانت به تنهايى براى پذيرش يك پست حساس اجتماعى كافى نيست، بلكه علاوه بر آن آگاهى، تخصص و مديريت نيز لازم است، چرا كه «عليم» را در كنار «حفيظ» قرار می دهد.

‏وی افزود: چنانکه در داستان موسی و شعیب قدرت(بر انجام مسؤولیت) و امانت داری دوشرط استخدام موسی(ع) ذکر شده است و می فرماید «قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِين؛ يكى از آن دو(دختر) گفت پدرم او را استخدام كن، زيرا بهترين كسى را كه مى‏توانى استخدام كنى آن كسى است كه قوىّ و امين باشد»

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: حضرت علی(ع) می فرماید «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فِيهِ فَإِنْ شَغَبَ شَاغِبٌ اسْتُعْتِبَ فَإِنْ أَبَى قُوتِلَ؛ اى مردم! سزاوارترين اشخاص به خلافت، آن كسى است كه در تحقق حكومت نيرومندتر و در آگاهى از فرمان خدا داناتر باشد تا اگر آشوب‏گرى به فتنه انگيزى برخيزد، به حق باز گردانده شود و اگر سرباز زد با او مبارزه شود».

وی افزود: ایشان در بخشی از سخنان خویش معیار شایستگی را بیان می دارد و می فرماید «حاكمان بر نواميس و جان و اموال و احكام نبايد بخيل باشد تا در گرد آورى مال مسلمانان به نفع خود حريص باشد و نبايد جاهل باشد تا با جهلش مردم را گمراه كند، و نبايد ستمكار باشد تا آنان را به ستم خود از حقوقشان محروم نمايد، و نبايد در وحشت از دست به دست شدن دولت ها باشد تا قومى را بر قوم ديگر ترجيح دهد و نبايد رشوه‏خوار در حكم و داورى باشد تا حقوق مردم را از بين ببرد و در رساندن حق به صاحبش توقف نمايد،و نبايد تعطيل كننده سنت پيامبر باشد تا به اين سبب امت را دچار هلاكت كند».

حجت الاسلام والسلمین کوثری اظهار داشت: حضرت علی(ع) در روایت بالا بعد از بیان گروه های مختلف، متناسب با هرکدام شرایطی را ذکر می نماید که به عنوان نمونه دو مورد را ذکر می نماییم؛ ایشان درباره نظامیان می فرماید «براى فرماندهى سپاه كسى را برگزين كه خيرخواهى او براى خدا و پيامبر(ص) و امام تو بيشتر و دامن او پاك‏تر، شكيبايى او برتر باشد، از كسانى كه دير به خشم آيد و عذر پذيرتر باشد و بر ناتوان رحمت آورد و با قدرتمندان، با قدرت برخورد كند، درشتى او را به تجاوز نكشاند و ناتوانى او را از حركت باز ندارد؛ سپس در نظاميان با خانواده‏هاى ريشه‏دار، داراى شخصيت حساب شده، خاندانى پارسا، داراى سوابقى نيكو و درخشان، كه دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزديك بر قرار كن.

وی گفت: امیرمؤمنان(ع) همچنین در رابطه با قضات می فرماید «از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب كن، كسانى كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نياورد و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نكند و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه كن كند و در شناخت مطالب با تحقيقى اندك رضايت ندهد و در شبهات از همه با احتياط تر عمل كند و در يافتن دليل اصرار او از همه بيشتر باشد و در مراجعه پياپى شاكيان خسته نشود، در كشف امور از همه شكيباتر و پس از آشكار شدن حقيقت، در فصل خصومت از همه برنده‏تر باشد، كسى كه ستايش فراوان او را فريب ندهد و چرب زبانى او را منحرف نسازد و چنين كسانى بسيار اندكند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان قدرت طلبان را از دایره افراد شایسته برای قرار گرفتن در مسؤولیت ها خارج دانست و خاطرنشان کرد: در راستای صفت شایستگی است که در حدیثی از پیامبر(ص) آمده «لَنْ(أَوْ لَا) نَسْتَعْمِلُ عَلَى عَمَلِنَا مَنْ أَرَادَهُ؛ ما کسی را که قدرت طلب و به دنبال حکومت و زمامداری است، در امورمان به کار نمی گماریم.
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما