نوایی
بیست و یکمین نشست از سلسله نشست های جنبش نرم افزاری علوم عقلی برگزارگردید: در اندیشه اسلامی، قدرت سیاسی بر مدار فضیلت حرکت میکند حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی: فلسفه قدرت فضیلت است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، بیست و یکمین نشست تخصصی «فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه هشتم)» به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش و با همکاری گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با ارائه حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدرس حوزه و دانشگاه و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست نصرآبادی خلاصه ای از نشست های گذشته را بیان نمود و حجت الاسلام نوایی با اشاره به اینکه تعریف فضیلت خیلی مشکل است گفت: فضیلت یک کیفیت ارزشی و والای ذاتی است که ازنظر ذات انسان، ازنظر حکم اخلاقی و احکام فطری مثبت ارزیابی می‌شود. فضیلت آمیخته‌شده با مسائلی هم چون عطوفت، رحمت، انسان‌ دوستی، کمال و رشد و متناسب با همه واژه‌های قدسی و مقدس که دارای ارزش پایه هستند.

وی افزود: در اندیشه اسلامی، قدرت سیاسی بر مدار فضیلت حرکت می‌کند و فلسفه قدرت فلسفه فضیلت می‌شود. اقتدار سیاسی مبتنی برفضیلت اقتدار سیاسی تنزیهی است.

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه به یازده نقش اقتدار منزه اشاره نمود و گفت: نقش اول، اگر اقتدار منزه مستقر شد و انسان الهی منزهی برهرم  قدرت قرار گرفت، از بالا پاکی‌ها به جامعه و از جامعه به همه جوامع انسانی سرازیر خواهد شد. نقش دوم، نتیجه چنین قدرت پاکی چنین است که انسان‌ها را به مشارکت، فعال و حساس می‌کند. نقش سوم، در انسان‌ها حرکت اجتماعی را در یک دوره فراگیر تاریخی در جوامع دیگر به وجود می‌آورد. نقش چهارم، به اطاعت ورزی و تبعیت باطنی به‌عنوان یک الزام و تکلیف دعوت می‌کند.

حجت الاسلام نوایی در پایان به نقش های دیگری همچون نشر فضیلت نظری و عملی، قدرت معنوی، اقتدار منزه، و از این قبیل اشاراه کرد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما