نشست
حضرت زهرا(س)، الگوی انسان معاصر در رهبری استعدادهای تکامل یافته نشست مجازی مفهوم تربیتی رشد در سایۀ رنج‌ها و گنج‌های معنوی حضرت زهرا(س) به همت واحد فرهنگی – تربیتی مرکز تخصصی آخوندخراسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر  تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام سعید جاودانی، مبلغ و مدرس حوزه و دانشگاه در نشست مجازی «مفهوم تربیتی «رشد» در سایۀ رنج‌ها و گنج‌های معنوی حضرت زهرا(س)» که به همت واحد فرهنگی تربیتی مرکز تخصصی آخوندخراسانی و با مشارکت مرکز تخصصی طوبی و دانشگاه مطهری (واحد خواهران) و مدارسه علمیۀ رضویه و امام محمدباقر (ع) شاندیز و امام خمینی مشهد برگزار شد، گفت: هدف از خلقت انسان نه تکامل جسمانی بلکه ، رشد اوست و در دستگاه تربیتی اسلام، مفهوم رشد به معنی رهبری استعدادهای تکامل یافته انسان است.

وی در پاسخ به این پرسش مهم که «رشد» چگونه اتفاق می افتد؟ گفت: درون انسان، استعداد پرواز و اوج گیری به سمت تعالی هست و از آنجا که حس «نیاز» وجود دارد، فقط باید به این نیاز، پاسخ درست داده شود و بهترین پاسخ در سایۀ تربیت و «الگو»گیری از انسانهای بزرگی چونان ائمه سلام الله علیهم و بویژه ام المؤمنین حضرت زهرا (س) امکان پذیر است. به این نیاز معنوی باید پاسخ مثبت داد وگرنه گرفتار بحران احتکار و تراکم استعداد خواهیم شد.

حجت الاسلام جاودانی در ادامه، به بیان عناوینی در رابطه با عوامل «رشد» پرداخت که به دو مورد «سرمایه ها» و «خواص رشد معنوی» اشاره کردو افزود: انسان ها گرچه در سرمایه ها با هم تفاوت دارند اما در جهت دادن به اینها و رهبری شان همه با هم برابرند. اما این نکته را باید توجه داشت که هنگام پاداش، «نسبتِ» سرمایه ها و سودها را می سنجند،‌ نه سرمایه ها و نه سودها را.

اما در مورد خود «رشد» نیاز به «تربیت» و راهنمایی آن هستیم. یعنی مسیر پُر پیچ و خم و ناهموار و راهزن زندگی، را باید با یک مربی خلاق و آزموده و خداشناس قوی پیمود. عظمت استعدادهای انسان وقتی با تربیت الگوهایی مانند حضرت زهرا گره بخورد، انسان به تعالی و کمال وجودی خودش خواهد رسید. زندگانی حضرت زهرا در سه بُعد امور خانوادگی، اجتماعیات و نیز سیاست ورزی های ایشان مطالعه می شود. باید گفت که ریشۀ تمام این ابعاد، نه خودمحوری که «خدامحوری» است. دعای برای «دیگری» از زبان ایشان قابل مطالعه است که فرمود: «الجار ثم الدار»

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما