اخبار برگزیده
سبحانی
1397/2/15 شنبه به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت می گیرد: برگزاری پیش‌نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها نخستین پیش‌نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها با حضور حجج اسلام و المسلمین سبحانی و خسروپناه و به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی، دبیر همایش با اشاره به برگزاری نخستین پیش‌نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها در قم گفت: اندیشه‌های صوفیانه، گاه در ادبیات عمومی ما مانند شعر فارسی و داستان‌ها و حکایت‌ها به گونه‌ای نفوذ کرده که برای مردمی که با ادبیات شیرین فارسی مانوس هستند و از مضامین عالی آن استفاده می‌کنند، مغفول می‌ماند.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه این انحرافات از طریق همین ادبیات منتقل می‌شود و آثار نادرست خود را بر جای می‌گذارد، ادامه داد: در آثار دینی ما مثلا در تفسیر و شرح احادیث و خطابه‌های دینی، کسانی که کمتر آشنا هستند گاه با غفلت از این مضامین نادرست، این مطالب و انحرافات را منتشر می‌کنند یعنی این مطالب صوفیانه، گاهی به حاشیه ادبیات دینی ما نیز رسوخ کرده است.

وی بیان کرد: بسیار دیده می‌شود که مداحان ما از اشعاری استفاده می‌کنند که عرف شیعی اعم از مراجع عظام و سطوح مختلف مردم از آنها غلو و بزرگ‌گویی درباره اهل بیت(علیهم السلام) را برداشت می‌کند و از آن شگفت‌زده می‌شوند، وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم مشاهده می‌شود که این اشعار از درون فرقه‌های صوفیانه اخذ شده است.

سبحانی ادامه داد: حتی در حوزه موسیقی سنتی که مورد توجه اقشاری از جامعه است، مضامین نادرست صوفیانه تبلیغ و ترویج می‌شود که بخشی از جامعه ناخواسته و ناآگاهانه درگیر با این تفکرات ناصحیح می‌شوند.

وی بیان کرد: اخیرا مشاهده می‌شود که حتی برخی از کتب درسی که رسالت آنها نشر ادبیات فارسی و فرهنگ دینی است، با غفلت از این نکات، مطالب ناصحیح صوفیانه را نشر می‌دهند و ذهن جوانان را درگیر می‌کنند.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآوری کرد: این دفتر به عنوان یک نهاد حوزوی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان نماد روشنفکری حوزه تلقی شده وظیفه خودش می‌داند در مقابله با این گونه حرکت‌های فرهنگی نقش روشنگرانه داشته باشد و نخبگان و محققان را دعوت کند تا این مباحث را برای عموم جامعه تببین کنند.

وی بیان کرد: برهمین اساس نخستین پیش‌نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۷ از ساعت ۱۰ صبح در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.حجج اسلام والمسلمین سبحانی، خسروپناه و دکتر یثربی در این نشست به سخنرانی خواهند پرداخت.

کلمات کليدي
سبحانی, تصوف, همایش, پیش نشست, ملی, قطب, تعمیق ایمان, دفتر تبلیغات اسلامی