منو
تبليغات







 
كودكان
کودک
چهارشنبه 26 خرداد 1389 توصيه هايى براى افزايش ضريب هوشى كودكان
منبع: روزنامه جوان  (www.javannewspaper.com)



با وجود تاثير عوامل ژنتيكى در تعيين سطح هوش بچه ها، تازه ترين تحقيقات علمى نشان مى دهند كه به كارگيرى روش هاى معين، مى تواند ضريب هوشى و سرعت يادگيرى كودكان را افزايش بدهند. پس اگر دلتان مى خواهد كودكانى با هوش داشته باشيد ۹ توصيه زير را جدى بگيريد.
۱) به كودكتان موسيقى بياموزيد.
اگرچه شنيدن صداى طبلى كه كودك مى نوازد، هميشه خوشايند و گوش نواز نيست اما به ياد داشته باشيد، يادگيرى موسيقى يكى از راه هاى ارتقاى سطح هوشى كودكان است. براساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، فراگرفتن موسيقى به صورت منظم، در افزايش ضريب هوشى و بهبود عملكرد كودكان در مدرسه موثر است و هر چه سال هاى بيشترى صرف اين كار شود نتيجه بهترى حاصل خواهد شد. اين بررسى نشان داده است كه يادگيرى موسيقى در دوران كودكى، عامل تعيين كننده اى در بالا بردن سطح نمرات كودك در مدرسه و ارتقاى سطح هوشى او در بزرگسالى است. پس براى اين كه به فرزندتان كمك كنيد تا استعداد درونى خود را آشكار كند براى ثبت نام او در گروه هاى موسيقى پيش قدم شويد.
۲) نوزادتان را از شير مادر محروم نكنيد
شير مادر اولين و در عين حال، اساسى ترين غذاى مغز است. تحقيقات دانشمندان بارها ثابت كرده است كه تغذيه با شير مادر فوايد بى شمارى براى نوزادان در حال رشد دارد. شير مادر مانع بروز عفونت هاى خطرناك در دوران كودكى مى شود و ضرورى ترين مواد غذايى بدن نوزاد را تامين مى كند. محققان دانماركى دريافته اند كه: شير مادر در پرورش نوزادانى سالم تر و البته باهوش تر كاملاً موثر است و براساس اين مطالعات، نوزادانى كه به مدت ۹ ماه از شير مادر تغذيه كرده اند در مقايسه با آن هايى كه تنها يك ماه يا كمتر از اين مدت از شير مادر تغذيه شده اند، به ميزان قابل توجهى باهوش ترند. نكته آخر اين كه، تغذيه با شير مادر اولين سرمايه گذارى براى ارتقاى سطح سلامت كودك است. سرمايه گذارى بنيادينى كه سودى درازمدت به همراه خواهد داشت.
۳) فراموش نكنيد كه عقل سالم در بدن سالم است
بررسى هاى محققان دانشگاه ابلينويز نشان مى دهد كه بين ميزان تناسب اندام و عملكرد تحصيلى دانش آموزان، رابطه اى مثبت برقرار است. برطبق اين مطالعات، شركت در برنامه هاى ورزشى منظم، باعث تقويت حس اعتماد به نفس، تمايل به كار گروهى و رهبرى در كودكان مى شود. بنابر يافته هاى اين پژوهش ۸۱ درصد زنانى كه مديريت شركت هاى تجارى را برعهده داشتند، در ورزش هاى گروهى مدرسه شركت مى كردند. بنابراين به جاى اين كه بعد از شام به سراغ تلويزيون بروند، به فكر پياده روى يا حتى توپ بازى با كودك خود باشيد. او را تشويق كنيد تا فعاليت بدنى منظمى داشته باشد و در برنامه هاى ورزشى مدرسه شركت كند.
۴) فرزندتان را از بازى هاى يارانه اى منع كنيد
تعجب نكنيد: درست است كه بازى هاى رايانه اى هميشه مورد انتقاد قرار مى گيرند كه خشن هستند و چيزى به كودك نمى آموزند و باعث انزواى آن ها مى شوند، اما اين شما هستيد كه بازى ها را انتخاب مى كنيد پس به سراغ بازى هايى برويد كه تفكر راهبردى و مهارت هاى برنامه ريزى را رشد مى دهند و باعث تقويت كارگروهى و خلاقيت فرزندتان مى شوند.شركت هاى توليد كننده اسباب بازى هاى آموزشى (مثل ليب فرانك) مشغول طراحى و توليد بازى هايى هستند كه براى رشد ذهنى و حركتى كودكان مفيد باشد. در پژوهش اخير دانشگاه روچستر، معلوم شد كودكانى كه اهل بازى هاى رايانه اى بودند، سريع تر از سايرين نشانه هاى تصويرى را تشخيص مى دادند. در انگلستان هم معلمان به استفاده از بازى هاى رايانه اى در كلاس هاى درسى خود روى آورده اند.
۵) هله هوله، ممنوع!
شكر، چربى هاى ترانس و غذاهاى بى ارزش را از برنامه غذايى كودكتان حذف كنيد و در مقابل، به دنبال جايگزين هاى سالم و مغذى ديگر باشيد. تغذيه سالم به ويژه در ۲ سال اول زندگى، اثرات شگفت انگيزى بر رشد ذهنى و حركتى كودكان دارد. به عنوان مثال، هر كودكى براى رشد مطلوب بافت مغزى خود نياز به آهن دارد؛ چرا كه در صورت كمبود آهن، سرعت انتقال تحريكات عصبى كندتر مى شود. تحقيقات بيانگر آن است كه كودكان مبتلا به سوء تغذيه به دليل اختلال در مقابله با بيمارى هاى عفونى و در پى آن غيبت از مدرسه، از همسالان خود عقب مى مانند. پس به آنچه فرزندانتان مى خورند توجه كنيد و منتظر نمرات بهتر او باشيد.
۶) كودكتان را كنجكاو بار بياوريد
به اعتقاد كارشناسان، والدينى كه كنجكاوى بيشترى نشان مى دهند و فرزندان خود را تشويق مى كنند تا چيزهاى تازه ياد بگيرند و به دنبال ايده هاى جديد و بكر بگردند. درس مهمى به آن ها مى آموزند: «دانش ارزشمند است» پس هميشه از كودك سوال بپرسيد، مهارت هاى تازه يادش بدهيد و او را به گردش هاى علمى ببريد تا حس كنجكاوى او تقويت شود و بدين ترتيب، خودتان را هم در علايق و تفريحات او سهيم كنيد.
۷) برايش كتاب بخوانيد
به ياد داشته باشيد كه اين روش، بارها امتحانش را پس داده، اگرچه ممكن است گاهى در روند پرشتاب گرايش به شيوه هاى جديد كم اهميت تلقى شده باشد. با وجود اين، كتاب خواندن مطمئن ترين و در عين حال ارزان ترين راه براى ارتقاى يادگيرى و رشد ذهنى و ادراكى كودكان در سنين مختلف است پس از همان سال هاى نخست زندگى براى كودكان كتاب بخوانيد و وقتى بزرگتر شد او را عضو كتابخانه كنيد و قفسه هاى خانه را هميشه پر از كتاب نگه داريد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 14526
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما