نويسنده: علي محمدي تودشكي
منبع: روزنامه رسالت-شماره 6272
منجى در مكتب اهل سنت
احاديث درباره حضرت مهدي- عليهالسلام- در مكتب اهل سنت متواتر است.
حديث متواتر: حديثى است كه از طريق راويان مختلف با مذاهب گوناگون در زمانها و مكانهاى متعدد و پراكنده نقل شده باشد؛ بهطورىكه هيچگونه احتمال دروغ و يا تبانى در نشر آن نرود و اين كثرت راويان و گوناگون آنان نشانه راستى حديث مىباشد.
گاه يك موضوع با الفاظ مختلف با همين تعدد نقل شده است كه به آن تواتر معنوى مىگويند و گاه يك موضوع با همين تعدد با الفاظى خاص عينا بيان گرديده كه به آن تواتر لفظى گفته مىشود.
“ابن حجرهيتمى شافعي” مىگويد: “ابوالقاسم، محمد، الحجه، عمر او پس از درگذشت پدرش پنج سال بود. خداوند در همين عمر به او “حكمت رباني” عطا فرمود. او را “قائم منتظر”گويند. در اخبار متواتر رسيده است كه مهدى از اين امت است. عيسي- على نبينا و آله و عليهالسلام- از آسمان فرود خواهد آمد و پشت سر او نماز خواهد خواند.”
ابن ابىالحديد مىگويد: “ميان همه فرق مسلمين قطعى است كه عمر دنيا و احكام و تكليف پايان نمىپذيرد مگر پس از ظهور مهدي.”
“شيخ عبدالعزيز بن عبدالله بن باز” (معاصر)مىگويد: “حديث متواتر، چه تواترش لفظى باشد يا معنوي، مجموعش مقبول است. پس احاديث مهدى كه به سبب تنوع الفاظ و معانى و تعدد اسناد و مصادر تواتر معنوى دارد پذيرفته خواهد بود و دانشمندان شايان اعتماد ثبوت و تواتر آنرا آشكارا بيان داشتهاند و چه بسا ديدهايم كه اهل علم موضوعات بسيارى را با كمتر از اين مقدار روايت ثابت دانستهاند. در حقيقت اغلب فرزانگان بلكه نزديك به تمام آنان بر حقانيت عقيده به مهدى وظهور او اتفاقنظر دارند.”
گزيدهاى از احاديث درباره حضرت مهدي- عليهالسلام- در كتب معتبر اهل سنت:
رواياتى كه در منابع معتبر اهل تسنن آمده است، دستكم از روايات شيعيان نمىباشد و حتى در صحاح سته كه معتبرترين كتاب روايتى اهل تسنن است، روايات حضرت مهدي- عليهالسلام- به شرح زير آمده است:
صحيح بخاري، جلد چهارم “كتاب الاحكام” و باب “نزول عيسى بن مريم”.صحيح مسلم، جلد اول، باب “الفتن و اشرا طالساعه” و باب “نزول عيسي”.سنن ابن ماجه، جلد دوم باب “خروج المهدي”.سنن ابى داود، جلد دوم كتاب “المهدي”.سنن ترمذي، باب “ماجاء فى المهدي”
.رسول اكرم- صلىالله عليه و آله- مىفرمايند: “المهدى منا اهل البيت، يصلحه الله فى ليل”. “مهدى از ما اهل بيت است، خداوند در يك شب امر او را اصلاح مىكند.”
رسول اكرم- صلىالله عليه و آله- مىفرمايند: “نعم و هو حق و هو من ولد فاطمه.” “بله و او حق است و او از فرزندان فاطمه است.”
رسول اكرم - صلىالله عليه و آله- مىفرمايند: “دنيا به پايان نمىرسد تا اينكه مردى عرب از فرزندان من به سلطنت برسد كه اسم او اسم من است.”
رسول اكرم - صلىالله عليه و آله- فرمودند: “لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث رجلا من ولدى اسمه كاسمي.” فقال سلمان: “من اى ولدك يا رسولالله؟” قال: “من ولى هذا.” و ضرب بيده على الحسين.
“اگر از عمردنيا جز يك روز باقى نمانده باشد، به تحقيق خداوند آن روز را آن قدر طولانى مىگرداند تا مردى از فرزندان من كه نامش همنام من است برانگيخته شود.” سلمان عرض كرد: “از كدام فرزندت اى رسول خدا؟”فرمودند: “از اين فرزندم” و با دستش به حسين اشاره فرمود.
رسول خدا- صلىالله عليه و آله- فرمودند: “ان عده خلفائى و اوصيائى و حجج الله على الخلق بعدى اثنىعشر اولهم على و اخرهم ولدى المهدى فينزل عيسى بن مريم و يصلى خلفه.”
“همانا خلفا و اوصيا و حجتهاى خدا بر مردم بعد از من 12 نفرند كه اولين ايشان على و آخرينشان فرزندم مهدى است. پس عيسى بن مريم فرود مىآيد و پشت سر او نماز مىخواند.”
رسول خدا- صلىالله عليه و آله- فرمودند:”كيف انتم اذا نزل ابن مريم فيكم و امامكم منكم؟”
“شما چگونه خواهيد بود هنگامى كه ابن مريم در ميان شما فرود آيد در حالى كه امام شما در ميانتان باشد.”