منو
تبليغات







 
مهدويت
امام زمان عجل الله تعالی فرجّه الشّریف
سه‌شنبه 23 فروردين 1390 فلسفه نام‎هاي امام زمان(عج)
نويسنده: محمد رضا اكبرى
منبع: كتاب پرچم هدايت/ تبيان (www.tebyan.net)



لقب مشهور امام زمان(عج)، "مهدى" و القاب ديگر ايشان؛ منتظر، حجّت، خلف صالح، قائم و صاحب‎الزمان مى‎باشد. اما نام و كنيه ايشان، نام و كنيه رسول خدا(صلى الله عليه و آله) است. چه اين كه آن حضرت فرمود: مردى از فرزندان من در آخر زمان قيام مى‎كند كه اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است.1

نام پيامبر، محمد و كنيه او ابوالقاسم است و همين نام و كنيه براى حضرت مهدى(عليه‎السلام) است. اما رواياتى وارد شده است كه از ذكر نام او قبل از آن كه ظهور كند نهى كرده‎اند و حتى از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: لعنت خدا بر كسى كه در ميان جمع مردم، نام مرا ببرد.2

روايات به طور مطلق از نام بردن نام ولى عصر(عليه‎السلام) نهى كرده‎اند، بنابراين اين نهى روايات تنها به زمان غيبت صغرى مربوط نمى‎شود بلكه غيبت كبرى را هم در بر مى‎گيرد.

احاديثى درباره فلسفه القاب آن حضرت وارد شده است كه در اين جا به ذكر چند روايت اكتفا مى‎كنيم:

"صقربن دلف" گويد: از امام جواد(عليه‎السلام) شنيدم كه فرمود: امام بعد از من على است، امر او، امر من است و سخن او، سخن من و طاعت او، طاعت من است و امامت بعد از او با فرزندش حسن مى‎باشد كه امر او، امر پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت از او، اطاعت از پدرش مى‎باشد. آنگاه سكوت كرد.

عرض كردم: يابن رسول الله! امام بعد از حسن كيست؟

حضرت گريه شديدى كرد و فرمود: بعد از حسن، فرزندش، قائم به حق و امام منتظر است . عرض كردم: يابن رسول الله! چرا قائم ناميده شد؟

فرمود: زيرا بعد از آن كه نام ايشان از ميان مى‎رود، اكثر كسانى كه به او اعتقاد دارند از او روى‎گردان مى‎شوند، قيام مى‎كند.

عرض كردم: چرا منتظر ناميده شد؟ فرمود: زيرا غيبتى دارد كه بسيار طولانى است و مخلصين، منتظر او هستند و شك كنندگان، او را انكار كرده و منكران، نامش را استهزا مى‎كنند. كسانى كه براى ظهورش وقت تعيين مى‎كنند فراوان مى‎شوند و كسانى كه درباره او تعجيل دارند هلاك مى‎گردند و آنان كه تسليم هستند نجات مى‎يابند.3

امام صادق(عليه‎السلام) فرمود: قائم، مهدى ناميده شد زيرا به امرى هدايت مى‎كند كه مردم از آن گمراه شده‎اند و قائم ناميده شده است زيرا براى اقامه حق قيام مى‎كند.4

امام رضا(عليه‎السلام) نيز به هنگام ذكر لفظ قائم بر مى‎خاست و دست خود را بر سر مى‎گذاشت و مى‎گفت: اللّهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه.5


پي نوشت ها:

1- عقد الدور، باب دوم ، ص 32.
2- بحارالانوار، ج 51، ص 33.
3- بحارالانوار، ج 51، ص 30.
4- بحارالانوار، ج 51، ص 30.
5- مستدرك سفينة البحار، ج 8، ص 629.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 2259
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما