منو
تبليغات







 
مهدويت
حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشّريف
يكشنبه 11 تير 1391 بركات محبت و شناخت حضرت حجت (عليه السلام)
منبع: www.salimian.com


محبت به امام زمان، در حقيقت محبت به ذوى القربى است كه به تعبير قرآن مزد رسالت است آنجا كه مى فرمايد: «قل لا اسالكم عليه اجرا الا المودة فى القربى » (شورى: 23) بگو از شما پاداشى نمى خواهم مگر محبت به خويشاوندانم. روايات زيادى در ذيل آيه مذكور از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل شده كه نشان مى دهد منظور از «قربى » اهل بيت و نزديكان و خاصان پيامبرند. (1) بنابراين، محبت به خاندان پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و از جمله حضرت مهدى (عج) يكى از وظايفى است كه متوجه همه مسلمانان است و اختصاص به شيعيان ندارد. از اين رو، شافعى رئيس مذهب شافعى مى گويد:
«اگر محبت آل محمد رفض و خروج از دين است، همه جن و انس شهادت دهند كه من رافضيم.» (2) علاوه بر اين، محبت به هل بيت شرط قبولى اعمال است. پيامبر اسلام مى فرمايند: اگر كسى خدا را در ميان صفا و مروه هزار سال و سپس هزار سال و از آن پس هزار سال عبادت كند، تا همچون مشك كهنه شود اما محبت ما را نداشته باشد خداوند او را به صورت در آتش مى افكند. (3)
در زيارت جامعه مى خوانيم: «من احبكم فقد احب الله » كسى كه شما خاندان پيامبرصلى الله عليه وآله را دوست داشته باشد، خدا او را دوست مى دارد. در مورد اثر شناخت حضرت مهدى (عج) نيز بايد گفت: با شناخت آن حضرت، شناخت خداوند ميسر مى شود، راه معرفت خداوند، معرفت حجت خدا است. از امام حسين عليه السلام سؤال كردند معرفت و شناخت خداوند چيست؟ حضرت فرمودند: «اين كه مردم هر عصر امام زمان (عج) خود را كه اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسند. (4)
در روايت ديگر، امام محمدباقرعليه السلام مى فرمايند: «بنا عبدالله و بنا عرف الله » به وسيله ما اهل بيت عليهم السلام خداوند پرستش مى شود و به وسيله ما شناخته مى شود. (5) آنچه موجب نجات آدمى است معرفت امام امت است كه در دعاى معروف مى خوانيم: «اللهم عرفنى حجتك، فانك الا لم تعرفنى حجتك ظلمت عن دينى » خدايا حجت خود را به من بشناسان كه اگر جت خود را به من نشناسانى، از دين خود گمراه مى شوم. (6)

پى نوشتها:

1و 2و 3. تفسير نمونه، ج 20، ص 410 / ص 417 / 412
4. علل الشرايع، ص 9
5. مرآة العقول، ج 2، ص 121
6. منتخب الاثر، ص 635

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 13701
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما