منو
تبليغات







 
سلامت و بهداشت در دين
چین و چروک
پنجشنبه 13 آبان 1389 اشتباهات چين و چروكي
منبع: روزنامه جام جم (www.jamejamonline.ir)




1 ــ جلوي چين و چروك صورت را نمي‌شود گرفت چون جلوي افزايش سن را نمي‌شود گرفت!

اولا كـه افـزايـش سن فقط يكي از علل چين و چروك‌ صورت است؛ ثانيا كه مي‌شود جلويش را گرفت يا لااقل مي‌شود سرعتش را كم كرد. چطور؟ با همين توصيه‌هاي ساده:
ضدآفتاب بزنيد؛ از مواجهه طولاني با نور خورشيد پرهيز كنيد؛ دور سـولاريـوم و حـمـام آفـتـاب خـط بـكشيد؛ موقع صحبت كردن حتي‌الامكان فرم صورتتان را تغيير ندهيد؛ از سيگار و هواي آلوده بـپـرهـيـزيـد؛ مـرطـوب‌كننده بزنيد و حتي‌المقدور هواي محل كار و زندگي‌تان را مرطوب نگه داريد.

2 ــ پوست تو خشك است؛ پس صورتت زودتر چين مي‌افتد!

چـيـن و چـروك‌ در پـوسـت‌هـاي خـشـك، نـمـايان‌تر است؛ فقط همين! معنايش اين نيست كه خشكي پوست،‌ عامل چين و چروك است. چين و چروك‌ 2 عامل اصلي دارد:‌ آفتاب و افزايش سن.

3 ــ وقتي هوا ابري است؛ ديگر ضرورتي ندارد ضدآفتاب بزنيم!

ضـــرورت دارد؛ حــتـــي در هـــواي ابـــري! بـيــن60 تــا80 درصــد از پـرتـو‌هـاي خـورشـيـد قـادرنـد از لايـه‌هـاي ابـر بـگـذرند و به بدن يك شناگر در عمق 30 سانتي‌متري آب يك استخر برسند.

4 ــ برو سولاريوم؛ پوستت جوان مي‌شود!

بـرعـكـس! مـتـخصصان پوست مي‌گويند روند پيري پوست در نـوجـواناني كه زياد سولاريوم مي‌روند، تقريبا از 20 سالگي شروع مي‌شود و طوري پيشرفت مي‌كند كه پوستشان در 40 سالگي شبيه پوست يك فرد 70 ساله مي‌شود. دليلش هم روشن است: استفاده از اشعه فرابنفش در اين دستگاه‌ها بسيار متداول است و اين باعث شكست رشته‌هاي كلاژن و الاستين پوست مي‌شود و نتيجه‌اش (در درازمدت) مي‌شود چين و چروك پوست.

5 ــ شيريني بخور؛ پوستت شاداب مي‌شود!

برعكس! مواد قندي، دشمن پوستند؛ دشمن رشته‌هاي كلاژن و الاسـتـيـن كـه وظـيـفه‌شان تامين طراوت و انعطاف‌پذيري پوست اســت. مــولـكــول‌هــاي مــواد قـنــدي بــاعـث مـي‌شـونـد ايـن رشـتـه‌هـا، خاصيت ارتجاعي و انعطاف‌پذيري‌شان را از دست بدهند و كم‌كم ســر و كـلـه چـيـن و چـروك‌هـا پـيـدا مـي‌‌شـود. شـاهـدش هـم ايـن‌ كـه ديابتي‌ها زودتر از سايرين دچار پيري پوست مي‌شوند.

6 ــ چين و چروك صورت فقط يك علت دارد: پيري!

چين‌هاي صورت معمولا از حدود 30 سالگي ظاهر مي‌شوند و با گذشت هر دهه از عمر، بين 6 تا 10 درصد از ضخامت پوست كم مي‌شود و طبيعتا چروكيدگي پوست، نمايان‌تر مي‌شود؛ اما افزايش سـن فـقـط يـكـي از عـلـل چين و چروك‌ صورت است. پاي عوامل ديگري هم در ميان است: نور خورشيد، ژنتيك، حركات ارادي و غـيـرارادي پوست مانند خنده، گريه، اخم و امثالهم. آنهايي كه زياد چهره‌ در هم مي‌كشند يا زياد مي‌خندند و آنهايي كه روي صورتشان مي‌خوابند، چهره‌شان بيشتر در معرض چين و چروك‌ است.

7 ــ چين و چروك‌ صورت فقط يك چاره دارد: ماساژ پوست و ورزش‌ ويژه عضلات صورت!

نه! با اين كار نه تنها اوضاع را بهتر نمي‌كنيد، بلكه اوضاع برخي چين و چروك‌ها را بدتر هم مي‌كنيد؛‌ مثلا چين اخم از آن چين‌‌هايي اسـت كـه در اثـر انقباض و حالت گرفتن عضلات صورت تشديد مي‌شود.

8 ــ اين كه مي‌گويند سيگار ‌پوست را پير مي‌كند؛ از آن حرف‌هاي مبالغه‌آميز درباره سيگار است!

هـيـچ مـبـالـغـه‌اي در كـار نـيـسـت! سـيـگـار موجب آسيب گسترده راديكال‌هاي آزاد مي‌شود و پيري زودرس مي‌آورد. سيگار موجب گـسـتـرش خطوط دور لب مي‌شود و حتي قرار گرفتن در معرض دود سيگار هم منجر به افزايش فعاليت راديكال‌هاي آزاد سمي در پوست مي‌شود و آسيب‌هاي گسترده پوستي به همراه مي‌آورد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 14902
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما