تبلیغات


























 
مقاله های برگزیده

قرآن کریم
شنبه 20 مهر 1392 با امام باقر(ع) در سایه قرآن

منبع: ماهنامه کوثر ،شماره31


زنگار دلها :

قرآن درباره مجرمان و گناهکاران جسور که به بهانه ‏هاى واهى از اجابت دعوت الهى سرباز مى ‏زنند، مى ‏فرماید:
(کلا بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) چنین نیست که آنها گمان مى ‏کنند ، بلکه کارهایشان همچون زنگارى بر دلهایشان نشسته ‏است. (و از درک حقیقت محروم گشته ‏اند.)

امام باقر(ع) در باره‏این آیه مى ‏فرماید :

هیچ بنده مومنى نیست مگر آنکه در قلبش یک نقطه سفید (ونورانى) وجود دارد، پس آنگاه که از وى گناهى سرزند ، در میان‏ آن نقطه سفید ، نقطه سیاهى ایجاد مى ‏گردد. پس اگر توبه کند ، آن ‏سیاهى رخت ‏بر مى ‏بندد و اگر در گناهان غوطه ‏ور گردد، بر سیاهى ‏افزوده مى ‏شود تا آنکه تمام سفیدى را مى ‏پوشاند. وقتى سفیدى ‏پوشانده شد، دارنده چنین دلى دیگر هرگز روى سعادت را نخواهد دید و این است معناى سخن خداوند که مى ‏فرماید: (کلا بل ران على ‏قلوبهم ما کانوا یکسبون) فروش دین به دنیا :
در مورد متعددى از قرآن به آیاتى برمى ‏خوریم که یهود را به ‏پیروى از قرآن فرا مى ‏خواند، در یکى از این آیات مى ‏خوانیم:
«به آنچه نازل کرده ‏ام (قرآن) ایمان آورید که تایید و تصدیق ‏کننده کتابى است که شما با آن سروکار دارید (توارت) و نخستین‏ کافر به آن نباشید و آیات مرا به بهاى ناچیزى نفروشید و تنهادر برابر من تقوا پیشه سازید.»
امام باقر(ع) در مورد شان‏ نزول آیه فوق مى ‏فرماید: براى حیى ‏بن اخطب و کعب بن اشرف وگروهى دیگر از عالمان یهود، هر ساله مجلس میهمانى بسیار مجللى ‏از طرف یهودیان ترتیب داده مى ‏شد. این افراد راضى نبودند ، باتصدیق و تایید قرآن آن منافع را از دست ‏بدهند. به همین جهت‏ تورات را تحریف کرده، آیاتى از آن را، که در زمینه اوصاف ‏پیامبر اسلام (ص) بود به بهاى ناچیز (مجالس و یا پول هایى که‏ به جیب آنها سرازیر مى ‏شد.) فروختند. درس عبرت از انسانهاى مسخ شده :
همان طور که مى ‏دانیم روحیه سرکشى و نافرمانى از دستور هاى ‏الهى و علاقه شدید به مال دنیا از ویژگی هاى یهود بوده (والبته بسیاری از انسان ها اعم از مسلمانان و ... :: مناجات) آیاتى ‏از قرآن بدان ها اشاره کرده است، ماهیگیرى در شنبه یکى ازمظاهر این علاقه است: خداوند به یهود فرمان داده بود روز «شنبه‏» را تعطیل کنند اما گروهى از آنها که کنار دریا مى ‏زیستند و مشمول حکم الهى بودند، دلشان نمى‏ آمد آن روز ازماهی هاى فراوان و چشمگیر بگذرند. اتفاقا روزهاى شنبه ماهی هاى ‏بیشترى مى ‏آمد. آنها با ترفند و حیله ‏گرى روز شنبه نیز ماهیگیرى ‏مى ‏کردند تا آن‏که عذاب خدا آنها را فرا گرفت.
در همین زمینه درقرآن چنین مى ‏خوانیم: قطعا حال کسانى (یهودیانى) که در روزشنبه نافرمانى کردند، دانستید. (و نیز به عذاب ما آگاه شدیدکه) به آنها گفتیم: همچون بوزینگان طرد شده در آیید و آنها چنین شدند.
در آیه بعد از آن مى‏ فرماید: ما این جریان را مجازات و درس ‏عبرتى براى پیش روى آن واقعه (مابین یدیها) و پشت آن (ماخلفها) قرار دادیم.

امام باقر(ع) در توضیح مابین یدیها و ماخلفها مى ‏فرماید:

مقصود از «مابین یدیها» نسل آن زمان و مراد از «ماخلفها» ما مسلمانان هستیم. یعنى این درس عبرت مخصوص ‏بنى ‏اسرائیل نبود و همه انسانها را شامل مى ‏شود.»
در مرحله عمل ‏روشن مى ‏شود هر فرد چه کاره است و تنها ادعاى ایمان کافى نیست. آیا مى ‏توان باور کرد: کسى ایمان به خدا داشته باشد اما بادشمنان خدا دست دوستى دهد و آنها را محرم اسرار خویش سازد؟ درقرآن مى ‏خوانیم: آیا گمان کرده ‏اید به خود واگذار مى ‏شوید وخداوند کسانى را که جهاد کرده و غیر از خدا و فرستاده او ومومنان محرم اسرارى نگرفته ‏اند، معلوم نمى ‏دارد؟ و خداوند بدانچه انجام مى ‏دهید آگاه است.

امام باقر(ع) در باره آیه فوق‏ فرمود:

جز خدا محرم اسرارى نگیرید که در این صورت مومن نخواهید بود.
همانا هر سبب و نسب (قرابت) و محرم اسرار گرفتن و بدعت وشبه ه‏اى بریده خواهد شد مگر آن چیزى که قرآن آن را اثبات کرده ‏است.(تقوا)
گمان مى ‏نمایید آیا شما بگردید بى ‏آزمایش رها؟ نکرده خدا تا به امروز فاش مقام شما را به سعى و تلاش ؛ کدامینتان هست مومن درست که از غیر یزدان خود دست ‏شست نگیرد دگر دوست غیر از خدا بجز مومنان و بجز مصطفى به هرکارتان هست‏ یزدان خبیر بود آگه از رازهاى ضمیر نور نبوت و ولایت
در قرآن مى‏ خوانیم: او خدایى است که خورشید را مایه روشنایى وماه را نوربخش قرار داد; هوالذى جعل الشمس ضیاء والقمر نورا.

امام باقر(ع) در باره آیه فوق چنین مى ‏فرماید:

خداوند زمین را به نور محمد(ص) روشن ساخت، همان‏گونه که با نورخورشید آن را روشن گرداند. به همین جهت، محمد(ص) را به خورشیدو وصى ‏اش على(ع) را به ماه تشبیه کرده است.

رهبرى، خار چشم دشمن :

حمله به رهبرى امت اسلامى یکى از ترفند ها و نقشه‏ هاى اصلى ‏دشمنان دین است که از همان صدر اسلام در صدر توطئه‏ هاى آنها قرار داشته است. در همین زمینه در قرآن مى‏ خوانیم :
«منافقان از آن بیم دارند که آیه ‏اى علیه آنها نازل شود و به ‏آنها از اسرار درونشان خبر دهد.» (اى پیامبر به آنها) بگو: استهزا و تمسخر کنید، خداوند آنچه را از آن بیم دارید آشکارمى ‏سازد.
و اگز از آنها بپرسى، (در توجیه کارشان) مى‏ گویند: ما شوخى ‏مى ‏کردیم و بازى. بگو: آیا خدا و آیات او و پیامبرش را مسخره ‏مى ‏کنید؟ بگو: عذرخواهى دیگر سودى ندارید. شما پس از ایمان آوردن کافرشدید، اگر گروهى از شما را (به خاطر توبه) ببخشیم، گروه دیگرى ‏را عذاب خواهیم کرد، زیرا آنها مجرمند.

امام باقر(ع) در شان نزول آیات فوق مى ‏فرماید :

گروهى از منافقان در جلسه ‏اى سرى براى کشتن پیامبر اسلام(ص) نقشه کشیدند که پس از برگشتن از جنگ تبوک در یکى از گردنه‏ هابه‏صورت ناشناس کمین کنند ؛ شتر حضرت را رم دهند و حضرت را به قتل ‏رسانند. خداوند پیامبرش را از این نقشه مطلع ساخت و حضرت نیزدستور داد گروهى از مسلمانان مراقب باشند تا آنها را متفرق ‏کنند. هنگامى که پیامبر(ص) به محل مورد نظر (گردنه) رسید ، عمار مهار شتر حضرت را در دست داشت و حذیفه از پشت‏ سر آن رامى ‏راند. در این هنگام منافقان با صورتهاى پوشیده هجوم ‏آوردند. پیامبر(ص) به حذیفه فرمود: به صورت مرکب هاى آنها بزنند ‏تا دور شوند و حذیفه نیز چنین کرد. هنگامى که پیامبر(ص) به ‏سلامت از گردنه گذر کرد، به حذیفه فرمود:
آنها را شناختى؟ گفت: خیر، هیچ کس را نشناختم. سپس رسول ‏خدا(ص) نام همه آنها را برشمرد. حذیفه گفت: اکنون که چنین است‏ چرا گروهى را نمى ‏فرستى آنها را به قتل رسانند؟
فرمود: «دوست ندارم عرب بگویند هنگامى که محمد بر یارانش ‏پیروز شد به کشتن آنها پرداخت.»

پیشتازان عرصه جهاد را دریابید! :

افرادى که درآمد زیاد نداشتند و به قول امام خمینى(ره) «ازپابرهنگان بودند» مخلص‏ ترین یاران پیامبر اسلام(ص) شمرده ‏مى ‏شدند. آنها از دیار خود دل کنده، به خدا دل بسته بودند، درمیدان هاى کارزار از جان مایه مى ‏گذاشتند و وقت نداشتند تادنبال منافع شخصى و سفرهاى تجارتى بروند و براى خود کاخ ‏بسازند. لذا خداوند منان به مسلمانان دستور داده بود تا به ‏این دسته از برادران خویش کمک مالى کنند.

در همین زمینه درقرآن مى‏ خوانیم:

(انفاق شما، مخصوصا باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدادر تنگناى (اقتصادى) قرار گرفته ‏اند، نمى ‏توانند مسافرت (تجارت) کنند. و نا آگاهان آنها را، از شدت خویشتن‏دارى، بى ‏نیازمى ‏پندارند، اما آنها را از چهره ‏هایشان مى ‏شناسى و هرگز با اصرار از مردم چیزى نمى ‏خواهند و هرچیز خوبى را در راه خدا انفاق کنید، خداوند از آن آگاه است.
امام باقر(ع) فرمود: این آیه در باره «اصحاب صفه‏» نازل شده‏ است. (کنار مسجد پیامبر «ص‏» روى صفه ‏اى (سکوى بزرگى) جاى ‏داشتند. ) و خداوند به مردم دستور داد از کمک به این دسته ازبردران خود دریغ نورزند. آنها نیز چنین کردند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 2918
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما