hoseyni.ali.akbar
1391/6/2 پنجشنبه بخش پژوهش نمايشگاه قرآن؛ آيينه عمق تعامل جامعه با روحانيت و عالمان ديني عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: بخش پژوهش نمايشگاه بيستم قرآن نشانگر عمق ارتباط مردم با روحانيت و اعتماد و اطمينان به آنان براي حل مشكلات خود بود و زمينه را براي تحول فرهنگي در تعامل هر چه بيشتر جامعه با روحانيون و عالمان ديني از يك سو و ارتباط و تماس جدي‌تر مردم با دنياي پژوهش‌هاي قرآني از سوي ديگر فراهم كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (ايسكا) به نقل از خبرگزاري ايكنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي‌اكبر حسيني، كه در بيستمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم مسئوليت مشاوره پايان‌نامه‌هاي قرآني بخش پژوهش اين نمايشگاه را عهده‌دار بود، به بيان سخناني درباره سابقه ايجاد بخش پژوهش در نمايشگاه قرآن و نيز ارزيابي خود از فعاليت قسمت مشاوره بخش پژوهش نمايشگاه بيستم پرداخت.

 

وي اظهار كرد: هفت سال پيش در نمايشگاه قرآن بخشي با عنوان پژوهش نداشتيم و طبيعتاً صبغه تجاري نمايشگاه غالب بود و عمدتاً فعاليت‌هاي نمايشگاه به چاپ و نشر، حوزه هنر و تذهيب و خطاطي و ... محدود مي‌شد و گاهي نيز راه افراط و تفريط را مي‌پيمود تا اين‌كه به همت برخي از بزرگواران، از جمله حجت‌الاسلام و المسلمين سعيد بهمني، كه دو سال قبل به عنوان خادم قرآن معرفي شد، اين بخش كليد خورد.

 

حسيني ضمن تقدير از اين بانيان راه‌اندازي بخش پژوهش نمايشگاه قرآن ادامه داد: اين اتفاق ميمون و ارزشمند بستري را براي تحول فرهنگي در تعامل جامعه با روحانيون و عالمان ديني از يك سو فراهم كرد و از سويي نيز موجب شد تا زمينه‌اي براي ارتباط و تماس جدي‌تر مردم با دنياي پژوهش‌هاي قرآني فراهم شود و بخش يا واحد مشاوره پايان‌نامه‌هاي قرآني كه بنده تصدي آن را در نمايشگاه بيستم برعهده داشتم، در واقع بخشي از پازلي است كه از سوي آنان طراحي شد و طي هفت سال با همت بلند و تلاش‌هاي جدي ايشان به ثمر نشست.

 

وي افزود: در بخش پژوهش نمايشگاه بيستم قرآن تنها به ارائه و عرضه فرآيند پژوهش بسنده نشد و با استفاده از فرصت حضور خيل عظيمي از مراجعه‌كنندگان به نمايشگاه كه با اشتياق و علاقه از آثار قرآني بازديد مي‌كردند، مشاوران ورزيده و خبره‌اي، شامل بيش از 200 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه، را دعوت كردند تا به سؤالات متنوع مردم در حوزه‌هاي مختلف اعم از احكام، مسائل خانواده، مباحث اعتقادي و ... به طور كلي شبهات و سؤالات حوزه‌هاي مختلف ديني با محوريت قرآن، پاسخ دهند.

 

عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تصريح كرد: به لطف خدا نتايج و بازخوردهاي اين طرح بسيار اميدبخش بود و به رغم فضاي مبتلا و غبارآلود سياسي كه به‌گونه‌اي تلاش مي‌كند تا تصوير نه‌چندان زيبايي از عالمان ديني ارائه دهد، امروز ما عمق ارتباط مردم با روحانيت و اعتماد و اطمينان به آنان براي حل مشكلات و حتي بيان رازهاي سربمهر خود را ديديم كه حادثه شگفتي را رقم زده و سال به سال نيز اين رابطه و تعامل عميق‌تر و معنادار تر مي‌شود.

 

وي درباره كارنامه بخش مشاوره پايان‌نامه‌هاي نمايشگاه بيستم گفت: بخش پايان‌نامه‌ها نيز مانند كل بخش پژوهش، همين تطور را گذرانده است. در سال‌هاي قبل، كار اين واحد به صورت خام و ابتدايي شروع شد و تنها يك نفر اين بخش را مديريت مي‌كرد و بسياري از كساني كه چنين مشاوره‌اي را نياز داشتند، از آن بي‌اطلاع‌بودند. اما در عين حال به صورت جسته و گريخته مراجعاتي از سوي برخي از پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي به اين بخش انجام مي‌شد.

 

حسيني ادامه داد: اين كار طي شش سال گذشته به تدريج حالت جدي‌تري و تعريف‌شده‌تري به خود گرفت و در اين نمايشگاه نيز عده زيادي از دانشجويان و طلاب حوزه‌ هاي علميه تهران با آگاهي قبلي به اين بخش مراجعه كرده و از كمك‌ها و رهنمودهاي اساتيد استفاده كردند. مي‌توان گفت كه در نمايشگاه امسال به طور ميانگين در هر روز حدود 10 نفر به اين بخش مراجعه كردند كه در برخي موارد، زمان گفت‌وگو و مشاوره، ساعت‌ها طول مي‌كشيد.

 

عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي اظهار كرد: اين مشاوره شامل مهندسي و ساختار پايان‌نامه، دلايل توجيهي، پروپوزال و طرح تفصيلي پايان‌نامه‌ها مربوط مي‌شد. گاهي مراجعه‌كنندگان حقيقتاً با وجد و شور به اين بخش مراجعه مي‌كردند، زيرا اساتيد راهنما و مشاوري كه مورد پذيرش و قبول حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هستند، غالباً به جهت مشغله زياد نمي‌توانند وقت مبسوطي را براي دانشجويان خود اختصاص دهند.

 

وي ادامه داد: از همين روي گاهي گزينش موضوع و طرح اجمالي و تفصيلي برخي از دانشجويان را تا سرحد يأس پيش مي‌برد و اينجا فرصتي را براي ايجاد فضاي يك گفت‌وگوي صميمي براي مشاوره در اين زمينه‌ها فراهم كرد. به عقيده بنده اين كار به عنوان يك ماكت و يك كار نمادين است و ما وقتي مي‌توانيم خرسند باشيم كه اين تجربه موفق، به يك پروژه و برنامه فراگير در مراكز آموزشي و پژوهشي سراسر كشور تبديل شود.

 

 

انتهاي پيام/105

 

منبع: ايكنا
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 7342
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما