حجت الاسلام پوریانی
گفتگو با حجت الاسلام پورياني مدير مركز مطالعات فرهنگي-اجتماعي درباره آثار اجتماعي روزه داري مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي گفت: در ماه رمضان اخلاق اجتماعي شكوفا و بارور مي‌شود، روابط اجتماعي صميمي‌تر و هم‌نوايي در جامعه استحكام پيدا مي‌كند، سلامتي جامعه تضمين مي‌شود و پيوند‌هاي دوستانه و خانوادگي مستحكم‌تر مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين پورياني در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه « تمام اديان به منزلت و جايگاه روزه اعتقاد دارند» اظهار كرد: در دين اسلام نص صريح قرآن تاكيدات فراواني نسبت به روزه و آثار و نتايج مثبت آن دارد.

وي خاطرنشان كرد: روزه ابعاد گوناگوني دارد و آثار فراواني از لحاظ مادي و معنوي در وجود انسان مي‌گذارد و در مرحله اول چون ارتباط مستقيم با خداست، بيشترين تاثير را در كمال انسان دارد.

مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي با بيان اين‌كه «ماه رمضان و روزه‌داري نوعي محاسبه نفس، خودسازي، استغفار و توبه است» گفت: در اين ماه صله ارحام، اطعام دادن به فقرا، اداي حقوق مردم، خلاصي از خودخواهي، نيكوساختن اخلاق و در كل محاسبه نفس و خودسازي مورد تاكيد قرار گرفته است.

 دكتر پورياني يادآور شد: روزه بزرگترين مانع وسوسه‌هاي شيطاني و نردبان صعود و تقربب به پيشگاه خداوند است.

وي به برخي از آثار متعدد فردي، اجتماعي و تربيتي روزه‌داري اشاره كرد و گفت: برقراري توازن، تعادل و تساوي بين افراد غني و فقير جامعه از جمله آثار روزه‌داري است؛ چراكه همه افراد جامعه طعم گرسنگي و تشنگي را مي‌چشند و سختي‌هاي ناشي از آن را تحمل مي‌كنند.

اين پژوهشگر مطالعات اجتماعي افزود: زماني كه از امام صادق(ع) در مورد فلسفه روزه سوال كردند، آن حضرت فرمودند خداوند خواسته با روزه نوعي تساوي و تعادل بين بندگان برقرار كنند، بنابراين يكي از آثار اجتماعي روزه‌داري توجه به همديگر، نوع‌دوستي و پرورش روحيه مهرورزي و دلسوزي است.

پورياني با بيان اين‌كه «روزه‌ ايجاد عواطف انساني دوستانه و تحريك ثروتمندان براي كمك و توجه به فقراي جامعه است» تصريح كرد: صرفه‌جويي در مصارف زندگي، پرورش روحيه سخاوتمندي و بخشش از ديگر آثار و نتايج ماه رمضان است كه بايد در اين زمينه فرهنگ‌سازي كارآمد و برنامه‌ريزي جهت تشويق مردم به كاهش هزينه‌ها و تقويت اين خصلت‌ها صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از آثار روزه‌داري كاهش جرايم و گناه در جامعه است كه آمار و ارقام جرايم در ماه رمضان نسبت به ماه‌هاي ديگر كمتر است. همان‌طور كه رسول خدا(ص) فرمودند: شياطين و عوامل آن‌ها در ماه رمضان در زنجير هستند و انسان‌هامي‌توانند از اين فرصت براي خودسازي استفاده كنند.

مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي با بيان اين‌كه «روزه ضريب حيا و عفت رابالا مي‌برد و ميزان مفاسد را كاهش مي‌دهد» خاطرنشان كرد: اثبات خلوص، كنترل زبان با تلاوت قرآن و دعا، پالايش گناه، خالص كردن اعمال، گناه‌سوزي، كنترل غرايز، غفلت‌زدايي، بيداري، تقويت روحيه عبوديت، تفكر به ياد خدا و روز قيامت از ديگر آثار و نتايج مهم ماه رمضان و روزه‌داري است.

پورياني همچنين با اشاره به اين‌كه «روزه روح انسان را تلطيف مي‌كند و اراده انسان و صبر و پايداري او را تقويت مي‌كند» گفت: بايد از طرق مختلف و آموزش‌هاي صحيح اين آثار و نتايج نهادينه و منتقل شود و اگر اين خصلت‌ها فرهنگ جامعه ايراني شود، مانع بسياري از مشكلات در جامعه خواهد شد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: روانشناسان اجتماعي معتقدند تاثير جامعه در شكل‌گيري و تغيير رفتار و افكار از سه طريق متابعت، اطاعت و هم‌نوايي ايجاد مي‌شود كه ماه رمضان ازهر سه اين روش‌ها برخوردار است.

كدپيام/ 115

منبع: ايسنا
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2214
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما