الأربعاء, شوال 15, 1445  
 
اخبار
كنگره بين‌المللي علامه كاشف الغطاء در قم و نجف برگزار خواهد شد رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در اين زمينه گفت: قبل از برگزاري اين كنگره، پنج پيش نشست علمي در نجف اشرف، قم، لبنان، مشهد مقدس و اصفهان برگزار خواهد شد و اولين نشست نيز همزمان با استقرار مرحوم علامه در نجف اشرف و تبديل شدن اين شهر به پايتخت فرهنگي جهان اسلام در نجف برگزار خواهد شد. ... "حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي" خاطرنشان كرد: علاوه بر برگزاري اين كنگره، موسوعه علامه كاشف‌الغطا اعم از آثار قلمي چاپ شده و آثار خطي ايشان، در چهل جلد به صورت مجموعه منظم چاپ و ارايه خواهد شد.
وي با اشاره به موضوع فراخوان مقالات اين كنگره گفت: مقالات اين كنگره در دو محور شامل شخصيت كاشف الغطا و انديشه‌هاي ايشان فراخوان داده شده است.
مبلغي گفت: در محور اول به شخصيت، خاندان، زيرمجموعه، شخصيت ادبي، اخلاقي، فقهي، تاثير و تأثرهاي في مابين اين شخصيت و شاگردان او، هجرت‌ها، سفرهاي علمي و آثار آن شخصيت و در محور دوم نيز به بعد انديشه‌هاي قراني، حديثي، فقهي، اصول، كلامي، فلسفي، ادبيات و اديان پژوهشي و نگاه‌هاي دين‏پژوهانه ايشان پرداخته خواهد شد.
وي، اهداف اصلي برگزاري اين كنگره‌ها را، ارائه و احياي آثار شخصيت بزرگ جهان اسلام ذكر كرد و گفت: اگر تلاشي براي ارائه آثار اين بزرگان، صورت نگيرد ممكن است در گذر زمان، اين آثار به فراموشي سپرده شوند.
مبلغي خاطرنشان كرد: اگر امروز نتوانيم آثار آن بزرگان را جمع‏آوري و چاپ نماييم تاريخ از آثار و دستاوردهاي چنين شخصيت‌هايي محروم خواهد ماند.
وي ادامه داد: اهداف دوم پژوهشگاه از برگزاري اين كنگره‌ها، ايجاد ارتباط و پيوند عميق و علمي ميان فعاليت‌هاي علمي معاصر با فعاليت‌هاي علمي گذشتگان است و ايجاد اين ارتباط، ما را به گذشته و اصل و اصول فعاليت‌هاي حوزوي باز مي‌گرداند.
مبلغي گفت: بسياري از محتواي آثار پيشينيان از جمله آثار مرحوم علامه كاشف الغطا محتواهايي هستند كه امروز همچنان حرف‌هاي مهم و محتواهاي لازم را براي نسل كنوني دارند و به دليل شرايطي كه امروز با آن مواجه هستيم خصوصا تفرقه جامعه اسلامي، احياي اين شخصيت‌ها و آثار آنها، احياي خود ما و پاسخ به وضعيت كنوني است.
وي خاطرنشان كرد: علامه كاشف الغطا يك شخصيت جامع بود و جامعيت او علاوه بر دانش‌هاي حوزوي، شامل ديدگاه‌هاي نظري، اقدامات و تلاش‌هاي عملي ايشان نيز بود.
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ادامه داد: مرحوم علامه كاشف الغطا يك مصلح بزرگ اجتماعي، نظريه پرداز و برخوردار از آرا و انديشه‌هاي نظري، فقيه، اديب و انديشور و سخن ور قوي بود.
مبلغي خاطرنشان كرد: بروز و ظهور كاشف الغطا در عرصه اجتماعي، انحصار و اختصاصي به فضاي شيعي نداشت، بلكه براي كل جهان اسلام به عنوان يك شخصيت مصلح، داراي انديشه و حتي اقدامات عملي مطرح بود و بخشي از فعاليت‌هاي ايشان، در مسافرت‌هاي علمي او بروز و ظهور كرد.
وي، تلاش براي وحدت جهان اسلام را از ديگر ويژگي‌هاي علامه كاشف الغطا ذكر كرد و ادامه داد: كاشف الغطا در دوران خود، براي وحدت اسلامي تلاش فراواني انجام داده وحتي به كشورهاي مختلف در اين زمينه سفرهاي فراواني را انجام داده بود.
مبلغي با اشاره به ديدگاه فقهي علامه كاشف الغطا در مورد وحدت اسلامي گفت: ايشان از خاستگاه فقهي به وحدت اسلامي نگاه مي‌كردند، به وحدت براي جهان اسلام نه به عنوان يك تشريفات و شعار، بلكه به عنوان يك مساله مهم و جدي مي نگريست.
وي همچنين به برخورد علامه كاشف الغطا با فرقه‌هاي انحرافي اشاره كرد و گفت: يكي از بخش‌هاي مربوط به علامه كاشف الغطا، مبارزه او با فرق انحرافي بود و در مقابل وهابيت ايستادگي و با آنها با قاطعيت برخورد مي‌كرد.
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي اظهار داشت: آثار علامه كاشف الغطا قاطعيت ايشان را در برابر وهابيت و در كنار آن دعوت اين فرقه به گفت و گو را اثبات مي‌كند.
وي اظهار داشت: از مطالعه برخي نامه‌هايي كه اين شخصيت بزرگ با سران وهابيت داشت اينگونه برمي‌آيد كه ايشان با سعه صدر مثال زدني و در چارچوب ادبيات گفت وگو با آنها مواجه شده بود و در برابر افكار انحرافي آنها، نيز با قاطعيت مي‌ايستاد.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تصريح كرد: چنين روشي هم روش استقرار يافته در چارچوب يك وحدت اسلامي است و هم از طرف قاطعيت در برابر انحراف است و اين سنخ روش‌ها مي‌تواند تاثيرگذارتر باشد.
مبلغي خاطرنشان كرد: از انديشه‌هاي غلط وهابيت اين است كه وحدت اسلامي را قبول ندارد اين بسيار خطرناك است ولي كاشف الغطا آنها را به وحدت دعوت مي‌كرد.
مبلغي گفت: دبيرخانه كنگره بين المللي كاشف الغطا اقدام به راه اندازي سايت كاشف الغطا به چند زبان خارجي كرده است و خبرنامه كاشف الغطا نيز به زودي به دو زبان فارسي و عربي ارايه خواهد شد.
وي ادامه داد: دنبال اين هستيم كه اولين همايش اين كنگره را در نجف اشرف با مشاركت مؤسسات، مراكز و دانشگاه‌هاي اين شهر(نجف اشرف) برگزار و بخشي از آثار كه تا آن زمان به انجام رسيده باشد، را ارائه دهيم.
منبع خبر: http://hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=52313
 
امتیاز دهی
 
 

 
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
Powered By : Sigma ITID