1
العرفان في عدم تحريف القرآن در اين نوشتار با استفاده از ادله عقلي و نقلي اتهامات وارد به شيعه اماميه در خصوص تحريف قرآن كريم پاسخ داده شده است. نويسنده با توجه به معجزه بودن قرآن كريم آن را مصون از هرگونه تغيير اعم از زياده يا نقصان دانسته
نويسنده: الموسوي آل اعتماد، محمدحسين
ناشر: دارالاسوة
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 56
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1431ق
چكيده:
در اين نوشتار با استفاده از ادله عقلي و نقلي اتهامات وارد به شيعه اماميه در خصوص تحريف قرآن كريم پاسخ داده شده است. نويسنده با توجه به معجزه بودن قرآن كريم آن را مصون از هرگونه تغيير اعم از زياده يا نقصان دانسته و نسبت دادن تحريف به شيعه را ظلمي آشكار دانسته و سخن از تحريف راندن از جانب هر كس كه باشد را محكوم مي‌داند.
موضوع: كلام اسلامي
توضيحات:
در اين نوشتار با استفاده از ادله عقلي و نقلي اتهامات وارد به شيعه اماميه در خصوص تحريف قرآن كريم پاسخ داده شده است. نويسنده با توجه به معجزه بودن قرآن كريم آن را مصون از هرگونه تغيير اعم از زياده يا نقصان دانسته و نسبت دادن تحريف به شيعه را ظلمي آشكار دانسته و سخن از تحريف راندن از جانب هر كس كه باشد را محكوم مي‌داند. زيرا عظمت و عصمت قرآن كريم را به طور كامل زير سؤال برده و آن را از حجيت مي اندازد و بدين گونه منبع مهمي را از معارف ديني فاقد سند و اعتبار مي‌سازد. وي براي اثبات عدم تحريف قرآن كريم به آياتي از خود قرآن كريم و رواياتي از معصومين (عليهم السلام) استناد مي‌كند. وي تحريف را به دو قسمت تحريف لفظي و معنوي طبقه بندي كرده و اختلاف نظر برخي از علماي مسلمان در مورد وقوع تحريف معنوي يا همان تأويل غير صحيح را مورد ارزيابي قرار داده است. وي تحدي قرآن و مبارزه طلبي آن را دليلي بر عدم وقوع تحريف در قرآن عنوان كرده و وعده كردن خود قرآن مبني بر سالم ماندن از تحريف و مصونيت از دستبرد نااهلان را نيز دليلي ديگر بر اين امر دانسته است. نويسنده به رواياتي در كتاب هاي صحاح اهل سنت اشاره كرده كه در آنها به وضوح نسبت تحريف و ادعاي نقصان يا زياده در قرآن و يا تغيير آيات قرآن مشهود است. نويسنده، مدعي شده است كه از ديدگاه اهل سنت در مصحف‌هايي كه برخي از صحابه ارائه داده اند آياتي به چشم مي‌خورد كه با آيات فعلي قرآن از لحاظ زياده يا نقصان كلمات تفاوت وجود دارد. از اين رو وي اهل سنت را پيشگام ادعاي وقوع تحريف در قرآن دانسته در حالي كه آنان اين ادعا را به شيعه وارد مي‌كنند. در ادامه، نگارنده به تصريحات علماي اماميه مبني بر عدم وقوع تحريف در قرآن اشاره و در اين زمينه ديدگاه‌هاي شيخ صدوق(ره)، شيخ مفيد(ره)، شيخ طوسي(ره)، سيد مرتضي (علم الهدي)، امين الاسلام طبرسي(ره)، علامه حلي(ره)، شيخ بهايي(ره) و كاشف الغطاء(ره) را منعكس كرده است. و نظر آنان مبني بر عدم تحريف قرآن و ديدگاه‌هاي برخي از علماي اهل سنت مبني بر پاك بودن علماي اماميه از اين اتهام را بيان كرده است. نويسنده، در بخش ديگري از كتاب به برخي از رواياتي كه در كتب روايي شيعه اماميه نقل شده است كه در آنها اشاراتي به تحريف قرآن كريم شده است پرداخته و برخي از آن روايات را از لحاظ سند ضعيف و برخي ديگر را به دليل تعارض با روايات صحيح رد كرده است. بيشتر اين روايات دلالت بر اين موضوع دارد كه نام اميرالمؤمنين علي(ع) در قرآن ذكر شده بود ولي به وسيله برخي از مخالفين آن حضرت از قرآن حذف شده است. در همين راستا به شبهات قائلان به تحريف اشاره نموده و اين شبهات از لحاظ عقلي و نقلي رد كرده است. در بخش ديگري از كتاب، نويسنده به توصيف كتاب «مصحف فاطمه(س)» پرداخته و اين اتهام اهل سنت به شيعه اماميه را مبني بر اينكه مصحف فاطمه قرآني ديگر است را رد كرده است. وي اختلاف قرائت و لحن را دليل بر تحريف قرآن كريم ندانسته و آن را امري طبيعي و ادبي مي داند و بنا بر هر نوع قرائتي آيه مورد نظر را صحيح مي‌داند. وي نسخ تلاوت قرآن را نيز مورد بحث و بررسي قرار داده و آن را نيز دليلي بر تحريف قرآن ندانسته است. در فصل ديگري از كتاب به كيفيت جمع آوري قرآن كريم اشاره و جريان وحدت مصاحف و داستان مربوط به آن را شرح داده شده است. و شبهاتي را كه در اين زمينه مبني بر تحريف قرآن به وجود آمده است مطرح و پاسخ داده شده است. نگارنده، قرآن جمع آوري شده عثمان بن عفان را مورد قبول همه علماي مسلمان دانسته است. و در همين زمينه به توصيف مصحف امام علي(ع) اشاره مي‌كند و مصحف آن امام را مشتمل بر توضيح و تفسير و شأن نزول و... مي‌داند. سپس ديدگاه‌هاي علماي شيعه اماميه را در مورد جمع قرآن كريم منعكس كرده و جمع آوري قرآن را در زمان پيامبر اكرم(ص) نيز مورد توجه قرار مي‌دهد و در اين زمينه ديدگاه آية الله، شرف الدين عاملي و سيد مرتضي (علم الهدي) را منعكس كرده و رواياتي نيز در تأييد سخنان آن مبني بر جمع آوري قرآن در عصر رسول خدا(ص) نقل نموده است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2534
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما