0
القواعد الفلسفيه العامه في الفلسفه الاسلاميه در اين نوشتار كليه قواعد فلسفي كه مورد استفاده محققان و دانش پژوهان اين رشته قرار مي گيرد گردآوري شده است و مورد شرح و بررسي قرار گرفته است. نويسنده پس از ذكر هر يك از اين قواعد به معرفي و بيان كليات قاعده مورد نظر پرداخته است
نويسنده: ابراهيمي ديناني، غلامحسين
مترجم: العلوي، عبدالرحمن
ناشر: مؤسسه العطار الثقافيه
ناشر اصلي: نجف
قطع: گالينگور
تعداد صفحات: 881 2جلد
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1388ش
چكيده:
در اين نوشتار كليه قواعد فلسفي كه مورد استفاده محققان و دانش پژوهان اين رشته قرار مي گيرد گردآوري شده است و مورد شرح و بررسي قرار گرفته است.
موضوع: فلسفه
توضيحات:
در اين نوشتار كليه قواعد فلسفي كه مورد استفاده محققان و دانش پژوهان اين رشته قرار مي گيرد گردآوري شده است و مورد شرح و بررسي قرار گرفته است. نويسنده پس از ذكر هر يك از اين قواعد به معرفي و بيان كليات قاعده مورد نظر پرداخته است و براهين فلسفي مبتني بر آن قاعده را بيان مي نمايد. آنگاه شروط قاعده مورد بحث و بررسي قرار گرفته است و ديدگاه‌هاي فلاسفه بزرگ اسلامي در مورد مفاد و كاربردهاي قاعده فلسفي مورد بحث بيان مي شود. مؤلف مدتي از عمر خود را در حوزه هاي علميه نجف و قم صرف تحصيل كرده است و پس از آن تحقيقات خود را متمركز در فلسفه و عرفان اسلامي نموده است و از اساتيد بزرگي مانند علامه رفيعي قزويني و علامه طباطبايي استفاده كرده است. در جلد اول اين كتاب ابتدا وي به قواعد فلسفي مانند محال بودن انتقال اعراض و براهين فلاسفه اي مانند سهروردي و برخي از متكلمين در اين باره اشاره مي‌كند و سپس قواعد ديگري مانند قاعده امكان اشرف، قاعده امكان اخس، عدم امكان فساد موجود ازلي، امتناع انقلاب و تغيير حقيقت و ماهيت شيء، امتناع امكان به غير، استحاله اجتماع مثلين، استحاله اجتماع و اجتماع نقيضين، عدم تحقق اتفاق به صورت دائمي يا اكثري، اول نداشتن چيزي كه آخر ندارد، قاعده بسيط الحقيقه، فاعل و قابل بودن شيء بسيط، عدم شناخت بسائط محسوسات، استحاله تسلسل، محال بودن تخلف معلول از علت تامه خويش، مسبوق بودن هر حادثي به ماده، محال بودن عدم وجود قديم، استحاله ورود دو علت بر معلول واحد، محال بودن ترجيح بدون مرجح، محرك داشتن هر حركت، معلّل نبودن هر ذاتي، احكام ذاتي و خصوصيات آن، قاعده حركت جوهري، عدم طبيعي بودن حركت دايره اي، شناخت اسباب بوسيله مسببات، معلول بودن هر ماهيتي، احكام وجود ذهني، تشخص وجود، معدوم نشدن ذاتي يك شيء، اعتباري بودن ماهيت و اصالت داشتن وجود، معلول بودن هر عاقلي، معلل بودن اعراض، مجرّد بودن از ماده عاقل، اكمل بودن شيء نسبت به علت، اتحاد عاقل و معقول، مجرّد بودن عاقل، زوج تركيبي بودن هر ممكني، موجود بودن هر معلوم، بقاي نفس ناطقه، احكام و قواعد مربوط به واجب الوجود و ممكن الوجود، احكام هيولا و ماده و بسياري از قواعد فلسفي ديگر كه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نگارنده، ديدگاه‌هاي فلاسفه اي مانند: ارسطو، افلاطون، ابن سينا، شيخ اشراق، ملاصدرا و متكلماني مانند: ملامحسن فيض كاشاني و فخرالدين رازي و خواجه نصيرالدين طوسي را در مورد براهين اين قواعد ذكر كرده و اشكالات قاعده و پاسخ اين اشكالات را مطرح نموده است. وي اختلاف نظر برخي از حكما و فلاسفه را نيز در مورد قواعد مذكور بيان كرده است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 741
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما