درباره ما

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

با ظهور انقلاب اسلامی، پژوهش­های دینی در ایران وارد مرحلۀ جدیدی از رشد و شکوفایی شد. در سال 1358 به فرمان امام خمینی(ره) نهادی فرهنگی ـ تبلیغی در درون حوزه علمیه شکل گرفت که بعدها «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» نامیده شد و وظیفه اصلی آن، پر کردن خلأهای فرهنگی و تأمین نیازهای دینی بود، اما علاوه بر آن، وارد عرصه­های آموزشی و پژوهشی نیز شد و به­تدریج در زمینه­های گوناگون علمی و تخصصی به تشکیل واحدها و گروه­های مطالعاتی و تحقیقاتی اقدام کرد.

در سال 1380 معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به بازنگری و اصلاح ساختار، اهداف و خط­مشی­های خود پرداخت و سرانجام چشم­انداز و سیاست­های خود را تنظیم و بازتدوین کرد. هدف اصلی در این مرحله، سامان­دهی مجموعه ظرفیت­های پژوهشی دفتر در قالب یک پژوهشگاه بزرگ اسلامی بود.

پس از چند سال پیگیری، سرانجام با تصویب چهار پژوهشکده در شورای عالی گسترش، مجوز قطعی تأسیس «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفته شد. هم اکنون پژوهشگاه پیگیر اخذ مجوز رسمی برای «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» و «پژوهشکده اخلاق و روان­شناسی» است.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» و «تبیین باور، بینش و ارزش­های اسلامی و انقلابی» اهتمام می­ورزد و با پشتوانۀ دو دهه فعالیت مستمر در عرصه علوم اسلامی و انسانی و با بهره­مندی از استادان حوزه و دانشگاه و محققان فاضل و نواندیش حوزه علمیه، می­کوشد به عنوان «نماد روشنفکری حوزه» به تولید اندیشه مترقی دینی و پشتیبانی نظری از اندیشه و فرهنگ دینی و نظام اسلامی بپردازد.

یکی از ویژگی­های مهم پژوهشگاه، اجرای پروژه­های کلان و ملی است که از آن جمله­اند: دایرة­المعارف بزرگ قرآن کریم، فرهنگ قرآن، تاریخ اندیشه سیاسی متفکران اسلامی، فرهنگ­نامه مؤلفان اسلامی، اصطلاح­نامه علوم اسلامی (تزاروس)، دایرۀ فلسفه دین، دانشنامه اهل­بیت(ع)، دانشنامه متکلمان شیعه، احیاء مجموعه آثار اندیشمندان شیعه و... .

 
امتیاز دهی
 
 

 
معرفي
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1385 در جهت رسیدن به اهداف خود و برای سرعت بخشیدن به انتشار و عرضه آثار ، مبادرت به تاسیس نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نمود و از بدو تاسیس تاکنون هر هفته یک کتاب منتشر کرده است . از این مرکز  تاکنون علاوه بر موسوعه 12 جلدی شرف الدین (ره) که جایزه جهانی جمهوری اسلامی را کسب نمود، بیش از سی درصد آثار منتشر شده در همایش ها و جشنواره های متعدد برگزیده و رتبه برتر را به خود اختصاص داده اند


   

كليه حقوق اين سايت متعلق به مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي  است

 
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما