1
پاسداران انقلاب شعار «مرگ به آمريكا»ي پاسداران انقلاب، حمايت ايران از حزب الله، آمريكا را سرچشمه شرارت خواندن و اشكال ديگر جنگ زباني ميان ايران و غرب حكايت از آن دارد كه
نويسنده: ري تكيه
چكيده:
شعار «مرگ به آمريكا»ي پاسداران انقلاب، حمايت ايران از حزب الله، آمريكا را سرچشمه شرارت خواندن و اشكال ديگر جنگ زباني ميان ايران و غرب حكايت از آن دارد كه شكافي ديرپا ميان اين دو وجود دارد.
توضيحات:
شعار «مرگ به آمريكا»ي پاسداران انقلاب، حمايت ايران از حزب الله، آمريكا را سرچشمه شرارت خواندن و اشكال ديگر جنگ زباني ميان ايران و غرب حكايت از آن دارد كه شكافي ديرپا ميان اين دو وجود دارد. اما چنانكه ري تكيه در كتاب جامع و گيراي خود درباره تاريخ روابط خارجي ايران پس از انقلاب اسلامي، نشان مي‌دهد، پشت سر تمام اين شعارها، نوعي عمل‌گرايي و پيچيدگي وجود دارد كه باور آن براي بسياري از غربيان سخت است. تكيه در اين كتاب بسياري از باورهاي غرب را درباره ايران به چالش مي‌كشد. به اعتقاد وي سياست خارجي ايران حاصل تعامل ميان دو گروه تندرو و ميانه‌رو است. به همين دليل گاهي سياست خارجي اين كشور به سمت عمل‌گرايي صرف ميل مي‌كند و گاهي به سوي تعقيب اهداف ايدئولوژيك. به اعتقاد تكيه، آمريكا بايد بدون آنكه ايران را محور شرارت بخواند، جايگاه مهم و استراتژيك اين كشور را در منطقه حساس خاور‌ميانه به رسميت بشناسد و بر اساس آن سياست خارجيش را در قبال جمهوري اسلامي، تدوين كند. به اعتقاد منتقد مجله Middle East Journal، اين كتاب گزارش خوبي از سياست خارجي و امنيتي ايران در سه دهه پس از انقلاب اسلامي عرضه مي‌كند.
ري تكيه، كارشناس ارشد مركز مطالعات خاورميانه در شوراي روابط خارحي آمريكا و مؤلف دو كتاب ايران در خفا(Hidden Iran) و ريشه‌هاي دكترين آيزنهاور (The Origins of Eisenhower Doctrine) است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2495
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما