پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:37:12

(مهار تورم، رشد تولید)

print

سلسله وبینارهای درس‌گفتار «حکمرانی خلاق و دانش‌بنیان» برگزار می‌شود

  • خلاصه :سلسله وبینارهای درس‌گفتار «حکمرانی خلاق و دانش‌بنیان» که به بررسی نقش هوش مصنوعی، صنایع خلاق، شرکت های دانش بنیان، اینترنت اشیاء، اقتصاد و ... در حکمرانی می پردازد، از سوی خانه خلاق و نوآوری اشراق و با ارائه مدیرعامل این خانه برگزار می شود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حکمرانی یک موضوع جدی است که متاسفانه در کشور کمتر به آن پرداخته شده است تصریح کرد: ما بصورت موردی بحث های فقه سیاسی، اندیشه سیاسی و نظام سیاسی را در کشور داریم و اندیشمندان مختلفی هم در این زمینه کار می کنند اما اینکه با زاویه دید حکمرانی، آن هم با منظومه تفکر شیعی و ولایت فقیه و با نگاه اسلامی به حکمرانی بپردازیم، کمتر مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: در تمهید نهم کتاب مفاتیح الحیات، یک بحثی را حضرت آیت الله جوادی آملی دارند که نظرشان این است که دو نوع اجتهاد داریم که یک نوع اجتهاد نوع اول بوده و همان کار مصطلح است که مراجع معظم تقلید انجام می دهند و در واقع اثبات و استنباط حکم فقهی است که دارد انجام می شود.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد ایشان همچنین معتقدند که وقتی حکم خداوند اثبات شد و احکام فقهی را استنباط کردیم، نحوه اجرای آن در جامعه یعنی مدیریت اجرای احکام الهی در جامعه هم نیازمند اجتهاد است که آنرا را اجتهاد نوع دوم نامیده اند.

وی با بیان اینکه به نظرم حکمرانی، به عبارتی مدیریت کلان تحقق و استمرار آرمان ها و احکام الهی در جامعه است و لوازمی دارد که لوازم هم باید متناسب با اقتضای زمان باشد اظهارداشت: در درس حکمرانی خلاق و دانش بنیان بیشتر با این زاویه می خواهیم جلو برویم که بحث های خلاقیت و دانش بنیان که امسال بیش از پیش با توجه به عنوان سالی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تعیین فرموده اند، مد نظر است، چه نقشی در حکمرانی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی خاطرنشان کرد: در این درسگفتار موضوعات مختلفی داریم که در چند جلسه اول وارد هوش مصنوعی شده ایم که البته هوش مصنوعی هم از تاکیدات مقام معظم رهبری است که باید جزو ده کشور اول دنیا باشیم.

وی گفت: هوش مصنوعی واقعاً یکی از فناوری های نوینی است که بطور جدی در حکمرانی می تواند به ما کمک کند و بخش عمده ای از کار سیستمی، شبکه های ارتباطی، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرای دستورات توسط هوش مصنوعی می تواند در حکمرانی انجام شود.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: در بخش اول این درسگفتار که احتمالاً بین 4 تا 5 جلسه را شامل شود، به هوش مصنوعی و حکمرانی خلاق و دانش بنیان پرداخته می شود و در ادامه به بررسی نقش صنایع خلاق، نقش شرکت های دانش بنیان، نقش اینترنت اشیاء، اقتصاد و ... در حکمرانی خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه امیدداریم در یکسال بتوانیم این مباحث را پیش ببریم خاطرنشان کرد: درسگفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان، یکشنبه ها ساعت 16 برگزار خواهد شد و مخاطبین از سراسر کشور می توانند از طریق مدرسه فناوری فانوس به نشانی www.app.fanoosts.ir  در این درسگفتارها شرکت کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما