جمعه 10 فروردين 1403   03:29:25

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد؛

ارکان جمهوریت نظام/ شرکت در انتخابات از تکالیف اجتماعی مردم است

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تشریح ارکان چهارگانه جمهوریت گفت: استقرار حکومت دینی و مشارکت‌های سیاسی مردم و شرکت در انتخابات از تکالیف اجتماعی مردم است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام محمد قطبی در گفت و گویی، اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی برای ایران و سرزمین‌های اسلامی، جمهوریت نظام بود که امروزه در سراسر دنیا به عنوان یک مکتب و روش و مشی سیاسی از آن یاد می‌شود.

* استقرار حکومت دینی در جامعه، عینی‌ترین جلوه جمهوریت

وی ادامه داد: منظور از جمهوریت این است که مردم نقش اصلی در تعیین حاکمیت و حکمرانی دارند، در اندیشه امام بزرگوار، آحاد جامعه علاوه بر تکالیف و احکام فردی که بر عهده دارند یک تکلیف اجتماعی نیز دارند که در بالاترین شکل اصلی عینیت و تحقق خود، شامل استقرار حکومت دینی در جامعه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: مردم با عمل به این تکلیف اجتماعی دست در دست یکدیگر دادند و انقلاب اسلامی را با رهبری امام شکل دادند ولی این تکلیف به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه تازه آغاز راه است و مردم برای تداوم این حاکمیت باید به طور مستمر و از طریق انتخابات و مشارکت‌های سیاسی نقش سازنده و مؤثر در حکومت داشته باشند.

* تأثیر بی سابقه رأی مردم در تعیین حاکمان در جمهوری اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: در حکومت‌های رایج دنیا نیز این شیوه حکمرانی به عنوان دموکراسی مطرح است، اگر به تاریخ قبل از انقلاب بازگردیم، در هیچ دوره‌ای تا این اندازه نقش مردم در تعیین حاکمان پررنگ و مؤثر نبوده است.

وی درباره ارکان جمهوریت نظام، ابراز داشت: یکی از ارکان اصلی جمهوریت، حق رأی همگانی است، منظور از رأی همگانی یعنی همه آحاد جامعه اعم از زن و مرد و بی سواد و باسواد و فقیر و غنی حق رأی دادن و مشارکت دارند و در جمهوری اسلامی این رکن اصلی به تمام معنا در حال اجرا است، دومین رکن جمهوریت برابر بودن وزن آرای همه آحاد جامعه است، فارغ از اینکه شخص رأی دهنده چه کسی است و در چه مقام و نسبی قرار دارد وزن همه آرا با هم برابر است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان فرصت برابر برای نامزدهای انتخابات را سومین رکن جمهوریت دانست و بیان داشت: در مرحله اول صلاحیت افرادی که ثبت نام کرده‌اند توسط شورای نگهبان و مطابق با قانون اساسی بررسی می‌شود و افرادی که احراز صلاحیت می‌شوند از شرایط برابر در تبلیغات و استفاده از امکانات و رسانه‌ها برخوردار می‌شوند.

* انتخاب ارکان مهم و مؤثر در حکمرانی در انتخابات جمهوری اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی صحت و سلامت انتخابات را یکی دیگر از ارکان جمهوریت دانست و گفت: حاکمیت باید تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات سالم به کار گیرد تا رأی مردم به درستی و صحت، اخذ و شمارش شود؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران همه بخش‌های درگیر تمام تلاش خود را می‌کنند تا انتخابات در کمال سلامت و صحت برگزار شود.

وی اظهار داشت: باید تلاش کرد تا انتخابات به انتخاب ارکان مهم و مؤثر در حکمرانی منجر شود و ارکان اصلی کشور توسط مردم انتخاب شود، در کشور ما نیز ارکان مهمی چون رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، شورای اسلامی شهر و روستا به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود، حتی تعیین رهبر نظام نیز به واسطه انتخاب اعضای خبرگان توسط مردم صورت می‌گیرد.

* مردم با انتخاب اصلح قدردان نعمت دموکراسی در کشور ایران باشند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: در مقایسه کشور خودمان با کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند، ما نه تنها چیزی کم نداریم، بلکه در سطح بالاتری هستیم و افزون بر بالا بودن سطح مشارکت مردم، ارکان جمهوریت با دقت بیشتری در حال اجرا است و مردم موظف هستند با مشارکت بالا و انتخاب صحیح خود این نعمت را قدر بدانند.

وی جمهوریت نظام را بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: بر این اساس استقرار حکومت دینی و مشارکت‌های سیاسی مردم و شرکت در انتخابات از تکالیف اجتماعی مردم است.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما